۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
تخفیف‌های غیرواقعی اصناف و سردرگمی خریداران اصفهانی؛ حراجی فوق‌العاده به بهانه کرونا
گزارش میدانی بازار؛

تخفیف‌های غیرواقعی اصناف و سردرگمی خریداران اصفهانی؛ حراجی فوق‌العاده به بهانه کرونا

اصفهان- در شرایط شیوع کرونا که صاحبان برخی اصناف مجبور به تغییر شغل و حراج اجناس خود هستند، برخی صاحبان اصناف با ارائه تخفیف های غیرواقعی و در حقیقت با قیمت فوق العاده از آب گل آلود ماهی گرفته و خریداران را دچار سردرگمی می کنند.

هادی نجف زاده؛ بازار: ارائه تخفیف های فوق العاده از طرف صاحبان مشاغل و اصناف یکی از موضوعات مورد علاقه مردم به خصوص خریداران همیشه در صحنه بازار و پاساژهای سطح شهرستان اصفهان است.

این تخفیف ها اکثرا در شرایطی انجام می شود که صاحب آن صنف قصد تغییر شغل یا تغییرات دیگر در آن حرفه و غیره را دارد که این موضوع می تواند شرایط مناسبی را برای خرید خریداران واقعی فراهم کند.

با گشت و گذاری میدانی در سطح شهر و حضور در خیابان ها و پاساژهای سطح شهر گاهی اوقات شاهد این هستیم که یک واحد صنفی برای مدت ها با تبلیغات زیاد ادعای تخفیف های فوق العاده می کند و این در حالی است که این موضوع در برخی از مواقع زمینه سوءاستفاده برخی از صاحبان اصناف را فراهم آورده است.

ارائه تخفیف‌های غیرواقعی و بدون مجوز برای جذب مشتری
یکی از صاحبان اصناف مصرفی اصفهان که بیش از ۲۰ سال سابقه فروشندگی دارد در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه ارائه این تخفیف های غیرواقعی اکثرا بدون مجوز و غیرقانونی و برای جذب مشتری انجام می شود، اظهار داشت: در صنف ما که مربوط به پوشاک است از این نوع تخفیف‌های به اصطلاح فوق العاده را بسیار می‌بینیم اما وقتی دقیق در ریز جزئیات را بررسی می کنیم متوجه این نکته می شویم که صاحبان این واحدهای صنفی برای فروش بیشتر اقدام به این کار می کنند.

برخی جراید و رسانه های مکتوب و فضای مجازی هم به این نوع تبلیغات دامن ‌می زنند در صورتی که اگر قرار است تبلیغی برای تخفیف های فوق العاده انجام شود باید مجوزات قانونی آن هم ارائه شود

محسن شیخی با بیان اینکه این اقدامات باعث از بین رفتن بازارهایی مانند پوشاک می شود، ابراز داشت: البته در این میان برخی جراید و رسانه های مکتوب و فضای مجازی هم به این نوع تبلیغات دامن ‌می زنند در صورتی که اگر قرار است تبلیغی برای تخفیف های فوق العاده انجام شود باید مجوزات قانونی آن هم ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه البته کسانی هم بوده‌اند که به علت تغییر شغل کالاهای خود را حراج کرده اند، تصریح کرد: با شیوع ویروس کرونا متاسفانه برخی از صاحبان اصناف به علت بدهی زیاد و فروش کم در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند که مجبور شدند اجناس خود را فروش ویژه رد کنند.

برای اطلاع از چگونگی این تخفیف ها به عنوان مشتری به یکی از اصناف که برگه های فروش فوق العاده آن در پشت شیشه خودنمایی می کند، می رویم؛ صاحب این واحد صنفی که در یکی از پاساژهای سطح شهر وجود دارد بعد از مشاهده ما با اعلام اینکه فروش فوق العاده است ما را تشویق به خرید می کند.

توجیهات صاحبان اصناف برای حراج های غیرواقعی
وقتی از صاحب مغازه که جوانی حدود ۳۰ ساله است در مورد علت این فروش فوق العاده سوال می کنیم، گفت: با توجه به اینکه مد این اجناس به پایان رسیده و می خواهم اجناس با مد روز را برای فروش به مغازه بیاورم فروش فوق العاده زده ام.

البته وقتی قیمت اجناس این واحد صنفی را با قیمت دیگر واحدها مقایسه می کنیم متوجه می شویم که با وجود ادعای فروشنده این نحوه فروش زیاد هم مشابه یک فروش فوق العاده نیست.

وقتی این نکته را به فروشنده تذکر می دهیم در جواب با بیان اینکه جنس تا جنس هر کالا فرق می کند، گفت: اجناس موجود در مغازه ما از نوع مرغوب است و به همین دلیل ممکن است قیمت با مغازه دیگر متفاوت باشد.

البته توجیه آقای فروشنده به نظر می رسد که زیاد هم محلی از اعراب نداشت و این فروش فوق العاده با تخفیف های ادعایی بیشتر برای جذب مشتری و فروش بیشتر باشد.

در همین راستا مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف کاشان در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه ارائه تخفیف های غیرواقعی از طرف برخی صاحبان اصناف پیگرد قانونی دارد، اظهار داشت: ارائه این تخفیف ها که با عناوین مختلفی مثل فروش فوق العاده یا حراج تبلیغ می شود باید با اخذ مجوزهای لازم از اتاق اصناف باشد.

حسین عابدی با بیان اینکه صاحبان اصناف که خواهان ارائه تخفیف های فوق العاده هستند باید به هنگام اخذ مجوز مستندات و مدارک لازم مثل فاکتورها را به اتاق اصناف تحویل دهند، ابراز داشت: متاسفانه برخی از صاحبان اصناف بدون هیچگونه مجوزی برای فروش بیشتر عناوینی مانند ارائه تخفیف یا آف های زیاد ارائه می دهند که این موضوع امری غیرقانونی است و پیگرد قانونی دارد.

هر واحد صنفی در طول سال فقط ۴ بار حق ارائه تخفیف فوق العاده را دارد
وی با اشاره به اینکه هر واحد صنفی در طول سال فقط چهار بار حق ارائه تخفیف فوق العاده را دارد، تصریح کرد: این فروش های ویژه باید پس از اخذ مجوزهای لازم از اتاق اصناف و دیگر نهادهای مربوطه انجام شود و هر فروش ویژه فقط یک ماه فرصت دارد.

وی با اشاره به بازرسی مستمر بازرسان اتاق اصناف از واحدهای صنفی بیان داشت: در صورتی که یک واحد صنفی با اخذ مجوز قانونی اقدام به فروش ویژه با تخفیف فوق العاده می کند پس از انجام مراحل قانونی از تخفیف های مالیاتی نیز می تواند بهره مند شود.

فروش فوق العاده یک مدل تعریف شده در همه بازارهای جهانی است ولی در کشورهای دیگر این موضوع با ساز و کار مشخصی که مراجع ذی صلاح تعریف کرده اند، انجام می شود اما متاسفانه در کشور ما برخی واحدهای صنفی از ترفند فروش فوق العاده برای جذب مشتری سواستفاده می کنند

یک کارشناس اقتصادی هم در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اوضاع نه چندان مساعد اقتصادی مردم گفت: برخی از صاحبان مشاغل به دلایل مختلف از جمله تغییر شغل کالاهای خود را با تخفیف و حتی قیمت خرید به فروش می رسانند که طبیعی است.

فروش فوق العاده یک مدل تعریف شده  برای همه بازارهای جهانی است
حسین لطفعلی زاده با بیان اینکه فروش فوق العاده یک فرصت برای خریداران واقعی کالاست، ابراز داشت: این یک مدل تعریف شده در همه بازارهای جهانی است ولی در کشورهای دیگر این موضوع با ساز و کار مشخصی که مراجع ذی صلاح تعریف کرده اند، انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی واحدهای صنفی از ترفند فروش فوق العاده برای جذب مشتری سوءاستفاده می کنند، بیان داشت: لازم است تا مراجع قانونی با پیگیری این موارد با واحدهای متخلف برخورد کنند چراکه انجام این رفتارها خلاف انصاف و همچنین رویه بازار در یک صنف خاص است.

رسانه ها در تبلیغات خود با دقت و وسواس بیشتری عمل کنند
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه رسانه ها هم در تبلیغات خود باید با دقت و وسواس بیشتری عمل کنند، گفت: به نظر می رسد برخی از رسانه ها به طور ناخواسته در این ترفند صاحبان اصناف گرفتار می شوند و برای آنها تبلیغ می کنند در صورتیکه قبل از هر تبلیغی باید نسبت به صحت و سقم آن اطمینان کسب کنند.

وی افزود: راحت ترین راه برای راستی آزمایی این تبلیغات از طرف صاحبان جراید و رسانه ها ارائه مجوز از صاحب آگهی دهنده است که باید از مراجع و نهادهای مربوطه اخذ کند.

شیوع ویروس کرونا در جامعه شرایط مختلفی را برای اقشار مختلف مردم ایجاد کرده است. حقیقت این است که شرایط اینچنینی نه فقط برای یک یا چند نفر بلکه برای همه مردم ایران و جهان است و کسی نمی تواند ادعا کند که این شرایط فقط برای من است و این اجازه را به خود بدهد که هر چه می خواهد رفتار کند.

به هر حال جامعه متشکل از اقشار مختلف آدمها با هنجارهای مشخص شده اجتماعی است بنابراین رعایت این هنجارها برای همه شهروندان ضروریست.

در بازار کالاهای اقتصادی نیز شرایط اینچنین است و اگر قرار است یک فرد با به کار بستن ترفندهای خاص همانند ارائه تخفیف فوق العاده قصد بازار داغی و فروش بیشتر کالا و در می آن سو بیشتر داشته باشد باید با برخورد دستگاه های ذی ربط مواجه شود؛ در واقع رقابت در بازار باید عادلانه باشد تا همه افراد و فعالان بتوانند در یک بازار به شکلی استاندارد فعالیت کنند.

کد خبر: ۴۸٬۳۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha