۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
پایین رفتن سطح سفره‌های آب زیرزمینی در کاشان؛ لزوم استفاده بهینه از منابع آبی
بازار گزارش می دهد؛

پایین رفتن سطح سفره‌های آب زیرزمینی در کاشان؛ لزوم استفاده بهینه از منابع آبی

اصفهان- با توجه به وجود منابع محدود آب در کشور به خصوص در مناطق کویری لزوم استفاده بهینه از منابع آبی بیش از پیش ضروری است.

هادی نجف زاده؛ بازارهر جا آب است آبادانی است. این نه فقط یک ضرب المثل بلکه یک باور است که از ابتدای زندگی بشر تاکنون به عینیت برای همه آشکار شده است. بی دلیل نبوده که در کنار هر آبادی منبعی از آب برای کشاورزی، مصرف و در کل برای زندگی وجود داشته است. منابعی که این روزها و به دلایل مختلف تحت تاثیر قرار گرفته و رفته رفته رو به نابودی می‌رود.

از این رو باید توجه داشت که ایران در یک منطقه گرم و خشک واقع شده و استفاده صحیح از منابع آبی یک فوریت است که در اجرای آن جدیتی بین مردم و حتی مسئولان دیده نمی‌شود و این موضوع در استان اصفهان که دارای مناطق کویری و گرم و خشک نیز هست، اهمیت ویژه‌ای دارد.

فرماندار کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به موقعیت جغرافیایی دشت کاشان و لزوم استفاده کشاورزان از آب برای محصولات خود اظهار داشت: آب باید در بین کشاورزان به طور عادلانه توزیع شود.

علی اکبر مرتضایی با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر در شهر کاشان شاهد پایین رفتن سطح سفره‌های آب زیرزمینی هستیم، ابراز داشت: موضوع آب یکی از عواملی است که در توسعه یافتگی یک کشور نقش موثری ایفا می کند زیرا علاوه بر مصرف در بخش کشاورزی بخش‌های دیگر مانند صنایع هم وجود و حیات آنها ارتباط مستقیمی با وجود آب دارد.

وی با اشاره به اینکه لازم است کشاورزان نیز به منظور استفاده بهینه از منابع آبی نسبت به تغییر الگوی کشت اقدام کنند، تصریح کرد: ضروری است که محصولاتی که توسط کشاورزان در این منطقه کشت می شود به سمت و سوی محصولات کم آب بر مثل پسته سوق داده شود.

فرماندار کاشان یکی دیگر از روش‌های استفاده بهینه از منابع آبی را کشت گیاهان گلخانه‌ای دانست و تصریح کرد: محصولات گلخانه‌ای با توجه به مکانیزم خاص کشت و برداشت محصولات یک روش موثر برای استفاده بهینه از منابع آبی است که خوشبختانه طی چند سال گذشته با توجه به اقدامات انجام شده در این حوزه نتایج خوبی نیز حاصل شده است.

کتمان نمی کنیم که ممکن است مشکلاتی در زمینه برداشت آب از چاه های کشاورزی وجود داشته باشد ولی چون آب مصرفی کشاورزی در تمامی شهرستان تعریف شده است، امکان برداشت آب اضافی از چاه ها وجود ندارد

وجود  ۳۵۰ حلقه چاه آب کشاورزی در کاشان
وی با اشاره به اینکه در کاشان ۳۵۰ حلقه چاه آب عمیق با مصرف کشاورزی وجود دارد، گفت: ۹۲ حلقه چاه آب آشامیدنی شهری و ۴۸ حلقه چاه آب آشامیدنی روستایی نیز در شهرستان کاشان فعال است که این موضوع باعث شده معیشت بیش از ۷۵ هزار نفر در دشت کاشان به فعالیت‌های مرتبط با کشاورزی بستگی داشته باشد.

اما در این بین مدیر جهاد کشاورزی کاشان نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه برداشت آب اضافی از چاه های کشاورزی کاشان غیرممکن شده است، اظهار داشت: کتمان نمی کنیم که ممکن است مشکلاتی در زمینه برداشت آب از چاه های کشاورزی وجود داشته باشد ولی چون آب مصرفی کشاورزی در تمامی شهرستان تعریف شده است، امکان برداشت آب اضافی از چاه ها وجود ندارد.

رضا مظلومی با بیان اینکه حدود شش هزار و ۳۰۰ هکتار زمین زراعی در شهرستان کاشان وجود دارد، گفت: در سطح شهرستان کاشان بیش از ۹ هزار هکتار باغ و گلخانه نیز وجود دارد که این حجم از فعالیت‌های کشاورزی و زراعی لزوم استفاده بهینه از منابع آبی با صورت علمی و کارشناسی شده را مطالبه می‌کند.

۵۰ نفر مطالعات الگوی کشت استان اصفهان را انجام می‌دهند
وی با اشاره به اینکه دشت کاشان در منطقه ای گرم و خشک واقع است، بیان داشت: میانگین بلند مدت بارش سال های زراعی کاشان از سال ۱۳۴۵ تاکنون بیش از ۱۰۰ میلی متر بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی کاشان با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای آب‌های قابل برنامه‌ریزی در کشور تصریح کرد: در استان اصفهان هم به این منظور گروهی ۵۰ نفره از حدود دو سال پیش در حال مطالعه برای اصلاح الگوی کشت در سطح استان هستند.

وی با بیان اینکه نتایج فعالیت‌های مطالعاتی این گروه کاملا علمی و تحقیقاتی است، تاکید کرد: این گروه که زیر نظر سازمان تحقیقات کشاورزی استان اصفهان فعالیت می کند با توجه به اقلیم و شرایط هر منطقه در استان اصفهان الگوی کشت مناسب با آن منطقه را به منظور استفاده بهینه از منابع آبی به کشاورزان و مسئولین معرفی می کند.

مظلومی با بیان اینکه فعالیت این گروه و نتایج آن حتی دهستان‌های هر شهرستان را برای معرفی الگوی کشت مناسب در بر می گیرد، ادامه داد: احتمال می‌رود تا پایان امسال سطح زیرکشت هر شهرستان تا سطح دهستان در استان اصفهان با توجه به تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده، مشخص شود.

با توجه به آنچه گفته شد خوشبختانه با تدابیر انجام شده توسط مسئولان و استفاده از یک تیم تحقیقاتی و پژوهشی قرار است به زودی برای هر یک از شهرستان‌های استان اصفهان تا سطح دهستان به منظور بهره‌مندی صحیح از منابع آبی که یک کالای استراتژیک برای زندگی است، سطح زیر کشت و یک الگوی مناسب کشت برای کشاورزان و مسئولین معرفی شود.

مسلم است که این اقدامات پژوهشی لازم است ولی کافی نیست و باید بیش از این از ظرفیت های محققین و پژوهشگران در مورد آب و منابع آبی و به خصوص یکی از حوزه های پرمصرف آب که همان بخش کشاورزی است، استفاده شود.

دشت کاشان نخستین دشت ممنوعه کشور است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه کاشان نخستین دشت در کشور است که در سال ۱۳۸۵ به عنوان دشت ممنوعه معرفی شد، اظهار داشت: از آن هنگام تاکنون دشت کاشان با یک نوع بحران بی آبی و به نوعی با یک چالش روبرو بوده است.

با اجرای طرح شبکه جمع آوری فاضلاب شهری در کاشان که با اختصاص ۷۳ میلیون یورو از اعتبارات بانک توسعه اسلامی محقق و ۴۵ درصد شهر کاشان زیر پوشش این طرح قرار گرفت، حدود ۲۲ درصد از فاضلاب خانگی شهر کاشان به شبکه جمع آوری فاضلاب شهری وصل و با تصفیه فاضلاب آن آب مورد نیاز بخش فضای سبز شهری و صنایع کاشان تامین می شود

محمدرضا اسدی با اشاره به طرح انتقال آب زاینده رود به کاشان ابراز داشت: شروع این طرح از سال ۱۳۷۴ شکل گرفت که بعد از حدود ۱۰ سال ۱۵۰لیتر بر ثانیه آب به کاشان منتقل شد و در حال حاضر این مقدار به ۴۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش پیدا کرده که تا ظرفیت نهایی آن که یک هزار و ۱۰۰ لیتر بر ثانیه است، فاصله دارد.

تامین ۷۰ درصد آب آشامیدنی کاشان از طریق چاه
وی بحران کم آبی و خشکسالی را موضوعی مهم برای کشور دانست و بیان داشت: حدود ۷۰ درصد آب آشامیدنی منطقه کاشان با حفر چاه تامین می شود.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات در شهر تامین آب برای فضای سبز و صنایع است، یادآور شد: با اجرای طرح شبکه جمع آوری فاضلاب شهری در کاشان که با اختصاص ۷۳ میلیون یورو از اعتبارات بانک توسعه اسلامی محقق و ۴۵ درصد شهر کاشان زیر پوشش این طرح قرار گرفت، حدود ۲۲ درصد از فاضلاب خانگی شهر کاشان به شبکه جمع آوری فاضلاب شهری وصل و با تصفیه فاضلاب آن آب مورد نیاز بخش فضای سبز شهری و صنایع کاشان تامین می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان ظرفیت تصفیه خانه کاشان را ۳۰۰ لیتر در ثانیه دانست و افزود: این تصفیه خانه که مجهز به جدیدترین تجهیزات است در حال حاضر با ظرفیت ۱۱۰ لیتر بر ثانیه فعالیت می کند.

وی با اشاره به اینکه تعداد مشترکان شرکت آب و فاضلاب کاشان سالانه حدود سه تا چهار درصد افزایش می‌یابد، گفت: این در حالی است که میزان مصرف آب توسط شهروندان کاشانی حدود پنج درصد افزایش داشته است و این نشان می‌دهد که در زمینه مصرف بهینه آب شهروندان الگوی مدیریت مصرف را به کار ببرند.

اسدی با بیان اینکه هزینه تمام شده آب برای مصرف مشترکان در سال گذشته ۲۰ هزار ریال بوده است، تاکید کرد: این در حالی است که قیمت فروش آب به مشترکان حدود پنج هزار ریال بوده است.

متاسفانه در سال‌های گذشته با وجود بارندگی های خوب در سطح استان اصفهان این موضوع به خوبی مدیریت نشد و حجم زیادی از آب نزولات جوی به حال خود رها شد

دولت دریافت وام تجهیزات آبیاری نوین را تسهیل کند
یک کارشناس اقتصاد کشاورزی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه لازم است پژوهش‌های علمی و تحقیقاتی در زمینه مصرف بهینه آب و برق در کشور افزایش یابد، اظهار داشت: آموزش صحیح به مردم در زمینه فرهنگسازی مدیریت مصرف، اطلاع رسانی سریع و صحیح به مردم در مورد آب و منابع آبی و مشارکت پذیری شهروندان در زمینه موضوعات مربوط به آب کمک شایان توجهی به متولیان امر در زمینه استفاده بهینه از آب و منابع آبی می کند.

علیرضا نصر با بیان اینکه فصل پاییز و زمستان یک فرصت مناسب برای مدیریت آب نزولات جوی است، بیان داشت: متاسفانه در سال‌های گذشته با وجود بارندگی های خوب در سطح استان اصفهان این موضوع به خوبی مدیریت نشد و حجم زیادی از آب نزولات جوی به حال خود رها شد.

وی با بیان اینکه در مصارف کشاورزی آبیاری مزارع باید از حالت سنتی با شیوه های مدرن تغییر پیدا کند، افزود: این موضوع چند سالی است که با شیب خوبی در حال افزایش است ولی بسیاری از کشاورزان به دلیل هزینه‌های بالای این روش تمایلی به استفاده از آن ندارند.

این کارشناس اقتصاد کشاورزی با اشاره به اینکه باید دولت برای استفاده از روش‌های نوین آبیاری برای کشاورزان تسهیلات و  وام‌های آسان و کم بهره در نظر بگیرد، تاکید کرد: تامین ضامن برای بسیاری از روستائیان یک مشکل جدی است که پیشنهاد می‌شود دولت برای حل این مشکل از روش تامین ضامن زنجیره‌ای که روستائیان هر کدام ضامن دیگری می شوند، استفاده کند.

چالش کم آبی واژه آشنای همه شهروندان ایرانی و به ویژه شهروندان استان اصفهان است، هر چند بارش‌های دو سال اخیر در سطح کشور تا حدودی تب بحران کم آبی را کاهش داد اما پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر کاهش بارش‌ها به ویژه در سال جاری بیانگر لزوم توجه ویژه در خصوص منابع آبی موجود است که در این زمینه تک تک مردم و مسئولان باید نسبت به مصرف بهینه آب توجه داشته باشند.

کد خبر: ۴۸٬۳۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha