۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
احتمال کاهش قیمت ها در بازار ارز/ کاهش نرخ طلا و سکه با آمدن ماه ربیع
«بازار» گزارش می دهد؛

احتمال کاهش قیمت ها در بازار ارز/ کاهش نرخ طلا و سکه با آمدن ماه ربیع

قیمت انواع ارز در نخستین روز هفته فعالیت بازار افزایش چندانی نداشت این در حالی است که با آمدن ماه ربیع قیمت انواع سکه و طلا نیز در بازار اندکی کاهش یافته و کارشناسان کاهش قیمت ها در بازار ارز را در آینده نزدیک پیش بینی می کنند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت انواع ارز در بازار آزاد و صرافی ها همچنان بالاست. دلار بیش از ۳۲ هزار تومانی در بازار آزاد و قیمت حدود ۳۲ هزار تومانی آن در صرافی بانک ها نشان از آن دارد که نرخ این کالا بی منطق در حال افزایش است.
افزایش قیمتی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر روی همه کالاو خدمات در بازار اثر می گذارد. خیلی از کارشناسان معتقدند؛ گرانی نرخ ارز ناشی از تقاضای کاذب سفته بازان برای حفط ارزش سرمایه ها و سود آوری آنها از این بازار است که نقدشوندگی خوبی دارد.

مهار قیمت ارز و سکه با تغییر نرخ سود بانکی 
آنها معتقدند چنانچه سایر بازارهای سرمایه گذاری چون ساخت و ساز مسکن تحریک و یا نرخ سود بانکی افزایش یابد و یا زمینه ورود سرمایه ها به سمت بخش تولید ایجاد شود، نقدینگی سرگردان جذب این بازارها شده و قیمت ارز به این شکل در بازار افزایش نمی یابد.
اما اکنون بازار به دلیل تقاضای بالا برای ارز و در شرایطی که سایر بازارهای سرمایه گذاری از رشد و رونق خاصی برخوردار نیستند، سرمایه گذاران برای سودآوری و تبدیل پولهایشان به کالاهای ارزشی به این بازار هجوم آورده که نتیجه آن به گرانی نرخ ارز در بازار منجر شده است.
بانک مرکزی نیز برای جلوگیری از رشد جهشی قیمت ها و با هدف تامین نیاز ارزی متقاضیان در بازار این کالا روزانه ۵۰ میلیون دلار را به بازار متشکل ارزی تزریق می کند تا با این اقدام مانع از رشد فورانی قیمت ارز در بازار شود.

نزدیک شدن نرخ ارز صرافی ها به بازار آزاد
البته بانک مرکزی نیز قیمت ارز بخصوص نرخ دلار را به قیمت بازار آزاد نزدیک کرده است که این اقدام بانک مرکزی از دید کارشناسان رویکردی اقتصادی نیست چرا که قیمت ارز باید در حاشیه بازار خیلی پایین تر از نرخ آزاد آن در بازار باشد و با این شیوه فقط نیازمندان واقعی این کالا را با مداراک لازم تامین کند نه اینکه با عرضه ارز به بازار بازار سفته بازان را تحریک کند. به طور مثال قیمت دلار  امروز در صرافی‌های بانکی با افزایش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۳۱ هزار و ۹۵۰ تومان تعیین شده است.

دلار صرافی ها ۱۰۰ تومان کمتر از نرخ این کالا در بازار آزاد
هم اکنون قیمت فروش دلار در صرافی ها با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل ۳۱ هزار و ۹۵۰ تومان و قیمت خرید دلار نیز ۲۹ هزار و ۷۰۰ تومان درج شده است.
همچنین قیمت فروش یورو نیز با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل معادل ۳۷ هزار و ۴۵۰ تومان و قیمت خرید یورو ۳۵  هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده است. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های بانکی و بازار متشکل ارزی متغییر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می کند.  دلار صرافی ها در حالی بر مدار رشد قرار دارد که قیمت هر دلار در بازار آزاد امروز به  ۳۲ هزار ۵۰ تومان رسیده است. این در حالی است که با افزایش بیش از ۳ هزار تومانی قیمت ارز در صرافی های بانکی و کاهش اختلاف قیمت ارز بازار آزاد و رسمی، بانک مرکزی ممنوعیت فروش ارز سهمیه ای را به هر کارت ملی برداشت؛ بنابراین صرافی ها به هر کارت ملی یک بار در سال ۲۲۰۰ دلار ارز سهمیه‌ای می فروشند. پیش از این با دستور بانک مرکزی فروش ارز سهمیه‌ای موقتاً در صرافی های بانکی متوقف شده بود.

کاهش جزیی قیمت در بازار سکه و طلا
با افزایش قیمت جزیی ارز در بازار آزاد، قیمت سکه و طلا امروز به نسبت هفته گذشته تغییر چندانی نداشت و تا حدودی کاهشی بود. کارشناسان بازار علت کاهش قیمت سکه و طلا در بازار را پایان ماه صفر و ورود به ماه ربیع عنوان می کنند.  امروز، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به ۱۶ میلیون ۴۰۰ هزار تومان رسید و قیمت سکه طرح قدیم نیز ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رقم خورده است.
میتم خسروی کارشناس پولی بانکی در گفتگو با «بازار» درباره رشد قیمت ها در بازار ارز گفت: هر چند قیمت ارز اکنون به موجب تقاضای کاذب برای خرید این کالا در بازار با رشد بی منطق همراه است اما این احتمال وجود دارد که قیمت ها با سیاست گذاری ارزی بانک مرکزی کاهشی  و سرمایه گذارانی که با هدف سفته بازی به این بازار آمده اند متضرر شوند.

احتمال کاهش قیمت ها در بازار ارز
وی با بیان اینکه کاهش قیمت ها در بازار ارز قبلا از سوی ریئس کل بانک مرکزی نیز وعده داده شده است، افزود: با بازگشت ارزهای صادراتی و رونق گرفتن فروش نفت، درآمدهای ارزی دولت افزایش و بانک مرکزی این بازار را کنترل می کند.   این کارشناس اقتصادی رشد قیمت ها در بازار ارز را ناشی از تورم انتظاری دانست که سرمایه گذاران از ترس کاهش ارزش دارایی هایشان روی به خرید سکه و ارز آورده انده اند در حالی که سرمایه گذاری در بازار ارز ریسک بالایی دارد.
خسروی اضافه کرد: چنانچه ارزهای بلوکه شده کشورمان آزاد شود دست بانک مرکزی برای مداخله در بازار باز و قیمت ها دچار تغییر می شوند. این در حالی است که سفر اخیر رئیس کل بانک مرکزی به عراق با خبرهای خوشی همراه بود که امیدواریم ارزهای به کشور برگردد.

کد خبر: ۴۸٬۳۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha