۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
توسعه صنعت گیاهان دارویی باعث تقویت جهش تولید می‌شود
آیت الله مبلغی:

توسعه صنعت گیاهان دارویی باعث تقویت جهش تولید می‌شود

قم - مبلغی،‌ رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: صنعت گیاهان دارویی بخش مهمی از کشاورزی است که در صورت توسعه پیدا کردن، روند، دامنه و جهش تولید را تقویت می‌کند.

به گزارش بازار به نقل از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، آیت الله احمد مبلغی در نهمین جلسه هیات اندیشه ورز کشاورزی تحت عنوان «تنوع زیستی و کشاورزی» که به صورت مجازی برگزار شد، خاطرنشان کرد:  هر اندازه که تنوع زیستی بیشتر باشد، زنجیره‌های غذایی بیشتر، طولانی تر و فراگیر تر خواهد شد، و در نتیجه، حیات انسان پایدارتر می گردد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تنوع گیاهان دارویی در کشور اظهار داشت: از آنجا که گیاهان دارویی در ایران از موقعیت ممتازی در جهان برخوردار هستند، لازم است در تدوین استراتژی‌ها، قانونگذاری و در زمینه صادرات، توجه جدی تری به این مقوله صورت بگیرد.

آیت الله مبلغی گفت: صنعت گیاهان دارویی بخش مهمی از کشاورزی است که در صورت توسعه پیدا کردن،  روند، دامنه و جهش تولید را تقویت می‌کند.

قرآن و تنوع زیستی گیاهی
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به آیه ۱۹ از سوره حجر (وَأَنْبَتْنَا فِیهَا مِنْ کُلِّ شَیْءٍ مَوْزُون) گفت:از  این آیه می‌توان تنوع زیستی گیاهی را استفاده نمود.

آیت الله مبلغی افزود: این بدان دلیل است که سخن گفتن آیه در مورد رویاندن گیاهان از همه چیز (من کل شیء)، به معنای سخن گفتن از  گیاهان در زمین در مقیاس وسیع و متنوع است و این همان تنوع گیاهی است، و به عبارت دیگر، لفظ "رویاندن از کل شیء"، به معنای تنوع و تعدد گیاهی است.

وی ادامه داد: جالب است که این آیه همچنین در مورد هماهنگی و تعادل کل  ارگانیسم گیاهان متنوع صحبت می‌کند؛ و این از کلمه موزون (که به معنای سنجیده شده، اندازه گیری شده و نظم یافته است) به دست می آید.

آیت الله مبلغی با اشاره به اینکه نظم و سنجیدگی مختص به طیف گسترده گیاهان، یک نظم و سنجیدگی است که در سیاق آیه، معنای خود را باز می یابد، گفت: هنگامی که به سیاق  آیه مراجعه می‌کنیم، آن را سیاق ربط دادن گیاهان به انسان‌ها و زندگی و حیات آنها  می‌یابیم؛ چه آنکه  بلافاصله خداوند بعد از  آنکه از رویاندن گیاهان متنوع سخن به میان می آورد، می فرماید "وَجَعَلْنَا لَکُمْ فِیهَا مَعَایِشَ" (ما برای شما در این زمین -که در آن گیاهان متنوع را رویاندیم- دست مایه های زندگی را قرار دادیم).

وی اظهار داشت:  وقتی سیاق آیه این است، از آن به دست می‌آید که نظم و سنجیدگی در گیاهان به گونه‌ای است که آنها برای انسان حیات آور بوده و غذا و معیشت انسان را تأمین می‌کنند و این دقیقاً همان چیزی است که امروزه در علم، تنوع بیولوژیکی شناخته شده، و به معنای ایجاد حالت "خودتنظیمی بیولوژیک"  به حساب می آید.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اهمیت نکته یاد شده آنگاه بیشتر ظاهر می‌شود که به این گفته علم توجه کنیم که می‌گوید: بدون تنوع بیولوژیکی، زندگی و غذا برای انسان به مخاطره جدی بلکه به نابودی می افتد.

وی افزود: آنچه جالب به نظر می رسد این است که قرآن تعبیر به معایش کرده، (که جمع معیشت است و به معنای آنچه با آن زندگی اتفاق می افتد، می باشد)، و ربط آن به گیاهان این است که گیاهان طیف وسیعی از عوامل معیشت هستند.

ضرورت تبدیل حفظ تنوع زیستی به یک سیاست کلی
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: اگر به این نکته توجه کنیم که تنوع زیستی گیاهی نقش اساسی برای حیات و زندگی انسان دارد و از طرف دیگر توجه کنیم که بسیاری از گیاهان در معرض خطر انقراض هستند، در این صورت لازم می نماید حفظ تنوع زیستی را به عنوان یک سیاست کلی  قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: باید به سمت وضع قوانین متناسب، فعال و شفاف در این زمینه حرکت کنیم.

امنیت غذایی و تنوع زیستی گیاهی
آیت الله مبلغی با اشاره به این نگاه کارشناسی و علمی که هر چه تنوع زیستی بیشتر باشد، زنجیره های غذایی بیشتر، طولانی تر و فراگیر تر خواهد شد، و در نتیجه، حیات انسان پایدارتر می گردد، گفت: سیاستگذاری، قانونگذاری، مقررات نویسی و خط مشی سازی  پیرامون تأمین امنیت غذایی را  نباید در غیاب تمرکز بر حفظ تنوع زیستی دنبال نماییم.

فناوری مهندسی ژنتیک و حفظ گیاهان
وی همچنین گفت: نقش فناوری مهندسی ژنتیک در تقویت گیاهان و جلوگیری از انقراض آنها ، نیاز به این فناوری را بیش از پیش افزایش می دهد.

کد خبر: ۴۸٬۲۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha