۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
 کارت الکترونیکی کالا؛ طرحی که مسکوت ماند/ پولی برای تامین اعتبار وجود ندارد!
«بازار» از عدم اجرای طرح تامین کالاهای اساسی گزارش می دهد؛

کارت الکترونیکی کالا؛ طرحی که مسکوت ماند/ پولی برای تامین اعتبار وجود ندارد!

طرح ارایه کارت الکترونیکی کالا به ۶۰ میلیون از جمعیت کشور در حالی اوائل ماه جاری در مجلس به تصویب رسید که برخی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه می گویند؛ تامین اعتبار برای اجرای این طرح با اختلاف نظرهایی همراه است.

اسدالله خسروی؛ بازار: شعار نمایندگان مجلس یازدهم پس از روی کار آمدن در این دوره بهبود معیشت مردم بود که همه بهارستان نشینان بر این موضوع تاکید کردند. وجود تورم ۴۰ درصدی و کاهش شدید قدرت خرید مردم در پی آشفتگی اقتصاد کشور، مجلس جدید را بر آن داشت تا در روزهای ابتدایی فعالیت این قوه،  نمایندگان ملت طرحی به حمایت از اقشار متوسط و کم درآمد جامعه را در قالب ارایه کالابرگ الکترونیکی به تصویب برسانند تا در این شرایط نامناسب اقتصادی کمک یار خانوارها در تهیه کالاهای اساسی شوند.
این طرح در ۸ مهرماه جاری به تصویب نمایندگان مجلس رسید و برای مراحل بعدی به کمیسیون برنامه و بودجه ارسال شد تا جزئیات و چگونگی تامین بودجه آن مورد بررسی و موشکافی دقیق قرار گیرد.
اکنون که ۲۰ روز از ارسال این طرح به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می گذرد، اما خبری از چگونگی تامین اعتبار نحوه اجرا و ... این طرح به گوش نمی رسد طرحی که با هدف جبران رشد قیمتها و کمک هزینه زندگی مردم  ۶۰ میلیون ایرانی را امیدوار کرده اما همچنان در مجلس مسکوت مانده است.

انتظاری که مجلس برای مردم ایجاد کرد
در این طرح قرار است برای افرادی که درآمد حداقلی دارند و معیشت آنها با سختی روبرو شده است سرانه ای تعلق گیرد، که احتمالا در هر مرحله حدود ۶۰ هزار تومان به آنها داده می شود و همچنین برای افرادی که کمتر از حداقل دستمزد درآمد دارند که خانواده های کمیته امداد، بهزیستی و رزمندگان معسر را تشکیل می دهند حدود ۱۲۰ هزار تومان به ازای هر نفر و در هر مرحله پرداخت می شود. این مبالغ در کارت اعتباری آنها شارژ و تنها برای خرید کالاهای اساسی که اسامی این کالاها بعد از تصویب این طرح از سوی وزارت رفاه اعلام خواهد شد.
چندی پیش علی رضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» درباره جزئیات طرح کالا برگ الکترونیکی گفت: این طرح باید از ماه های گذشته مورد بررسی و تصویب قرار می گرفت چرا که اکنون فشار اقتصادی کم درآمدها را در تنگنای معیشتی قرار داده است. از طرفی شعار مجلس یازدهم بهبود معیشت مردم و حمایت از اقشار ضعیف جامعه است بنابراین این طرح برای اجرا پس از بررسی و موشکافی در کمیسیون های تخصصی مجلس به زودی به تصویب نهایی می رسد.

اجرای طرح پر هزینه در شرایط کسری شدید بودجه دولت
وی در پاسخ به اینکه تامین هزینه طرح ارایه کالابرگ های الکترونیکی در شرایطی که دولت با کسری شدید بودجه مواجه است چگونه خواهد بود، تصریح کرد: بخش عمده ای از منابع مالی چنین طرحی از محل ارز اختصاص یافته ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی تامین می شود. از طرفی هم مجلس و هم دولت بدنبال منظم کردن مصارف بودجه کالاهای اساسی است. بنابراین مشکلی از حیث بودجه چنین طرحی را تهدید نمی کند.
اظهارات عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی نسبت به عدم مشکل تامین اعتبار برای اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی در حالی مطرح است که دکتر جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با «بازار» می گوید؛ هنوز برای تامین اعتبار این طرح در مجلس اختلاف نظر و جود دارد.
وی با بیان اینکه کلیات طرح ارایه کالابرگ الکترونیکی به بخش عمده ای از جمعیت کشور در مجلس به تصویب رسیده است، افزود: این طرح مدتی است در کمیسیون برنامه و بودجه قرار دارد و با توجه به تعطیلی مجلس فرصتی برای بررسی آن نبوده است.

اختلاف نظر برای تامین بودجه طرح کالابرگ الکترونیکی
دکتر قادری به مشکل تامین بودجه برای اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: اختلاف نظری که بین نمایندگان مجلس برای تامین اعتبار این طرح وجود دارد این است که تقدینگی و بدنبال آن توذرم در کشور بیش از این تشدید نشود چرا که دولت منابع مالی آنچنانی ندارد که بتواند این کالاها را تهیه کند.  
وی با بیان این که دولت اکنون با کسری بودجه ۲۶۰ هزار میلیاردی مواجه است، افزود: دولت مجری قانون است و برای تامین اعتبار این طرح احتمال دارد دست به استقراض و پول بی پشتوانه بزند که اثرات منفی چنین رویکردی بی شک برای جامعه زیانبار تر خواهد بود.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تبدیل آن به ارز نیمایی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سئوال که مگر قرار نیست تامین اعتبار این طرح از محل بودجه ارز کالاهای اساسی (ارز ۴۲۰۰ تومانی دولتی) انجام شود، تصریح کرد: اولا باید بگویم، که ارزی ۴۲۰۰ تومانی الان در دولت وجود ندارد علت نبود ارز ۴۲۰۰ تومانی، کاهش منابع درآمدی ارزی دولت است که اکنون ارز ۴۲۰۰ تومانی را به ارز نیمایی تبدیل شده است.
وی خاطرنشان کرد: هر چند طی روزهای آینده طرح ارایه کالا برگ  الکترونیکی در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مورد بررسی قرار می گیرد اما این طرح دارای مخالفان و موافقانی است که باید برای تامین اعتبار آن آنگونه که نقدینگی در کشور افزایش نیایبد به توافق رسید.
اظهارات عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص اختلاف نظر برای تامین اعتبار طرح ارایه کالابرگ الکترونیکی به اقشار متوسط و کم درآمد جامعه در حالی مطرح است که پدر کوپن ایران اخیرا در مصاحبه ای با «بازار» تصریح کرد: این طرح به سختی شکل اجرایی به خود می گیرد چرا که طرح مذکور از سوی مجلس به دولت تحمیل شده است و اگر دولت همراهی لازم را نکند اجرایی چنین طرحی به مشکل می خورد.

ابهام در تامین زیر ساخت های اجرای طرح ارایه کارت اکترونیکی کالاهای اساسی به مردم
جواد اسماعیلی کارشناس اقتصادی درباره تبعات اجرایی شدن این طرح گفت: رویکرد مجلس در حمایت از قشر کم درآمد جامعه با ارایه کارت الکترونی کالا هر چند اقدامی درستی است اما معلوم نیست زیرساخت های چنین طرحی آماده است یا خیر. و یا اینکه مطمئن بود بانک اطلاعاتی درستی در شناسایی افراد مستحق برای دریافت چنین خدماتی وجود دارد یا نه، هم چنان جای سئوال است.
وی با بیان اینکه چگونگی تامین بودجه و نحوه توزیع کالاها نیز در این طرح باید به خوبی مدنظر گرفته شود، افزود: مجلس و دولت باید در کنار هم این طرح را اجرا کنند چرا که اگر مجلس بانی طرح و دولت اجرا کننده این طرح شود این امکان وجود دارد که مشکلاتی در اجرا، طرح را تهدید کند.
بنا به این گزارش، تامین بخشی از اقلام ضروری سبد مصرفی خانوارها با اجرای طرح ارایه کارت الکترونیکی کالا آن هم در این شرایط سخت اقتصادی هر چند اقدامی درست، ضروری و بجاست اما خیلی از اقتصاددانان معتقدند؛ زیر ساخت های این طرح باید از قبل آماده باشد و دولت نیز در اجرای چنین طرحی پیشقدم شود تا در جریان اجرا مشکلی طرح را تهدید نکند.

کد خبر: ۴۸٬۲۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha