۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۸
گرانی و کمر شکسته مردم در اردبیل؛ وقتی دیگر هیچ جوانی قصد ازدواج ندارد
بازار گزارش می‌دهد؛

گرانی و کمر شکسته مردم در اردبیل؛ وقتی دیگر هیچ جوانی قصد ازدواج ندارد

اردبیل- در روزهایی که کرونا شرایط معیشتی سختی را برای مردم به وجود آورده، گرانی هم کم از کرونا ندارد و با افزایش ساعتی کالاها کمر مردم زیر بار آن نه تنها خم شده بلکه به آستانه شکستگی رفته است.

زهرا رضازاده؛ بازار: اردبیل این روزها در پی شیوع کرونا و گرانی بازار دیگر هیچ صفایی ندارد، به هر بازار و مغازه‌ای سر می‌زنی حاضر نیست اجناسش را بفروشد و اگر دم از تخفیف اندک بزنی آنقدر عصبانی می‌شود که خودت از گفته‌ات پشیمان می‌شوی.

روزهایی که مردم آرزوی نیامدنش را می‌کنند و بارها می‌گویند خدایا این روزها را در تاریخ عمرمان ثبت نکن، سختی‌ها و مشقت‌هایی که شاید برای برخی‌ها هیچ معنایی ندارد اما برای خیل عظیمی از مردم که در خط فقر زندگی می‌کنند طوماری برای گفتن وجود دارد.

همین روزهاست که خیلی از جوانان می‌گویند دیگر ازدواج بی‌ازدواج، همین روزها است که گرانی‌ها کمر مردم را شکسته است و خیلی‌ها دیگر از پس مخارج زندگی برنمی‌آیند و از همه چیز دیگر خسته‌اند و جوانان برای ادامه زندگی هیچ انگیزه و امیدی ندارند و می‌گویند با این گرانی حتی نمی‌توان از پس مخارج خود برآمد چه برسد به تشکیل خانواده و به راستی که حرف حق جواب ندارد.

جوانان اردبیلی امیدی به آینده ندارند
در این باره یکی از جوانان اردبیلی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: گرانی و افزایش قیمت‌های ساعتی باعث شده است که شرایط زندگی برای ما بسیار سخت و طاقت‌فرسا شود و جوانانی امثال من که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند و بیکار هستند دیگر امید و آمالی نداشته باشند.

وی بیان کرد: متأسفانه زمینه حمایت از جوانان اردبیلی با شرایط و وضعیت موجود قابل قبول نیست و با توجه به این که شرایط زندگی ما نامناسب است برای آینده خود هیچ برنامه‌ریزی نداریم و نمی‌خواهیم با وضعیت موجود فرد دیگری را با شرایط تحمیلی مجبور به ادامه زندگی کنیم.

این جوان گفت: اگر شرایط تسهیل ازدواج و نیز حمایت‌های لازم از جوانان وجود نداشته باشد و برای اشتغال‌زایی آنان اقدامی انجام نشود نمی‌شود گفت که در آینده چه اتفاقاتی پیش روی ماست و این موضوع در روحیه و اعتمادبه‌نفس ما چه اندازه تأثیر منفی خواهد گذاشت.

برخورد جدی و بدون اغماض با گرانفروشان در اردبیل
در این باره رامین صادقی رئیس سازمان صمت استان اردبیل نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار برخورد جدی با گران‌فروشان را جزو برنامه‌های اساسی این مجموعه برشمرد و اظهار کرد: برای برخورد با گرانفروشان تمهیدات لازم برای بازارسی و نظارت‌های همه‌جانبه به عمل آمده و افزایش قیمت غیرمنطقی به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

وی بیان کرد: برای کنترل بازار و برخورد جدی با گرانفروشان کالاهای اساسی استان از مردم خواستاریم همکاری‌های لازم را با ما داشته باشند و تخلفات را به ما گزارش دهند تا بتوانیم در اسرع وقت برای حل مسئله ورود پیدا کرده و مشکلات موجود در این زمینه را برطرف کنیم.

رئیس سازمان صمت استان اردبیل بیان کرد: سازمان صمت استان به دنبال ایجاد جوی سالم و روان در بازار است و تخلف اقتصادی را قبول ندارد که به همین منظور برخورد قاطعانه با متخلفین در دستور کار قرار دارد و درصدد هستیم متخلفان را به سزای اعمالشان برسانیم.

صادقی ادامه داد: گرانفروشی و تقلب از موضوعاتی به شمار می‌رود که ظلم در حق مردم است و در این زمینه نباید هیچ کوتاهی و اغماضی در کار باشد چرا که می‌تواند تبعات نافرجامی را برای استان به دنبال داشته باشد که به هیچ عنوان به نفع اقتصاد استان نیست.

در سایه گرانی تمایل جوانان به ازدواج و تشکیل خانواده کمتر شده است
مهران نصیری جامعه شناس اردبیلی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه گرانی های اخیر باعث کاهش رغبت جوانان به ازدواج و تشکیل خانواده شده است گفت:  این مسئله زنگ خطر بزرگی برای آینده کشور است.

وی افزایش قیمت لوازم خانگی و دیگر اجناس مورد نیاز برای زندگی را یکی از دغدغه های جوانان برای ازدواج، عنوان کرد و افزود: قطعا کاهش آمار ازدواج در بازه زمانی میان مدت و بلند مدت در فرزندآوری نیز تاثیر خواهد گذاشت.

نصیری اظهار کرد: افزایش سن ازدواج و تمایل جوانان به تجرد،  چالش بزرگی است که این روزها بسیاری از خانواده‌های ایرانی را تحت تأثیر قرار داده است.

جامعه شناس اردبیلی با بیان اینکه متاسفانه در کنار کاهش آمار ازدواج امروزه شاهد از هم گسیختن بسیاری از پیوندهای زناشوئی به دلایل مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز هستیم گفت: امروزه روز نتایح مخرب طلاق در جامعه به عنوان یکی از مسائل و معضلات جدی مطرح است و انتظار می رود مسئولان، دولتمردان، متولیان فرهنگی و آحاد جامعه، هرکس در هر طیف و مرامی که هستند به وظایف خود عمل کنند تا بتوان از هم اکنون از بسیاری از اتفاقات تلخ آینده پیش گیری کرد.

در هر حال این روزها گرانی به معضل بزرگ برای همه آحاد جامعه تبدیل شده است و در این میان تنها نظارت و جلوگیری از گرانفروشی در راستای حل مشکلات معیشتی مردم آسیب‌پذیر کافی نیست و مردم خواستار رسیدگی و حمایت‌های لازم توسط دستگاه‌های اجرایی و متولیان مربوطه برای بهبود وضعیت زندگی خود هستند.

کد خبر: ۴۸٬۱۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha