۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
قاچاق عامل کمبود انسولین در کشور
کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد

قاچاق عامل کمبود انسولین در کشور

موسوی فرد، کارشناس اقتصادی گفت: ارز ترجیحی کالاهای اساسی باید حذف و دولت یارانه این اقلام را به نحو دیگری توزیع کند.

به گزارش بازار، سید حسن موسوی فرد تاکید کرد: باید تحقیقات گسترده ای برای بررسی هدف اصلی سیاست های ارز ترجیحی صورت گیرد که کالاهای اساسی با قیمت پایین به دست مصرف کننده می رسد.

این کارشناس اقتصادی گفت: بررسی ها نشان می دهد بخش زیادی از قیمت اقلامی که دولت به عنوان کالای ترجیحی در نظر گرفته در بازار آزاد تغییری نکرد و میزان سهمیه بندی ها نیز همواره با کمبود مواجه بود.

وی افزود: دولت برای واردات کالاهایی همچون دارو، تایر، گوشت، برنج و بسیاری موارد دیگر ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی در اختیار واردکنندگان قرارداد نه تنها در بازار به قیمت به دست مصرف کنندگان نرسید بلکه مردم بعضا شاهد کمبود برخی از این اقلام در بازار بودند.

موسوی فرد کارشناس اقتصادی معتقد به اینکه ارز ترجیحی کالاهای اساسی باید حذف و یارانه این اقلام به نحو دیگری در بین مردم توزیع شود.

وی ادامه داد: دولت در حال حاضر یارانه کالاهای اساسی را به حلقه اول یعنی واردکنندگان می دهد که به حلقه نهایی که مصرف کنندگان باشند این یارانه نمی رسد.

این کارشناس اقتصادی گفت: بطورکلی ۹۷ درصد انواع اقلام دارویی امروز در داخل تولید و تنها سه درصد بصورت محصول نهایی وارد می شود که این سه درصد ۳۰ درصد ارز بری دارد.

وی افزود: ۵۰ درصد مواد اولیه دارو های تولید داخل از محل واردات تامین می شود که مجموعا" دارو به شکل محصول نهایی و مواد اولیه ۴۳ تا ۴۵ درصد ارز بری دارد.

موسوی فرد اظهارداشت: مهم ترین دلیل گرانی دارو کمبود آن در بازار است.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه انسولین یک داروی یخچالی است و به راحتی قابلیت قاچاق ندارد، گفت: بطورکلی در شش ماهه نخست سال گذشته ۹۵ درصد انسولین ترخیص شده از گمرک در ساز و کار بیمه فروخته شده است.

این کارشناس اقتصادی افزود: برای مثال اگر ۲۰۰ میلیون دلار واردات انسولین صورت گرفته ۱۹۰ میلیون دلار وارد داروخانه ها شده و در ساز و کار بیمه به مردم فروخته شده است.

وی اظهارداشت: متاسفانه در شش ماهه نخست امسال تنها ۳۰ درصد در ساز و کار بیمه فروخته شده این در حالیکه مصرف انسولین مردم کاهش پیدا نکرده است.

موسوی فرد با اشاره به واردات بیشتر در سال جاری افزود: به نظر می رسد قاچاق عامل کمبود انسولین در جامعه باشد.

کد خبر: ۴۸٬۱۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha