۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
دریافت تسهیلات گردشگری در منطقه آزاد اروند؛ از رویا تا واقعیت
یادداشت؛

دریافت تسهیلات گردشگری در منطقه آزاد اروند؛ از رویا تا واقعیت

خوزستان- در حالی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شرایطی را برای اخذ وام مشخص کرده است اما با توجه به تفویض اختیار به سازمان منطقه آزاد اروند باید رویه متمرکز شود؛ محمود نواصر، کارشناس گردشگری در یادداشت زیر به این موضوع پرداخته است.

محمود نواصر؛ بازار: «کار» ارزش محوری هر جامعه‌ای محسوب می‌شود و کشوری که در آن بیکاری باشد بدون شک با انواع معضلات اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کند و باعث زاده شدن بسیاری از آسیب‌ها و بحران‌های اجتماعی از جمله فقر، اعتیاد، طلاق، سرقت و سایر آسیب‌های تهدید کننده نسل جوان می‌شود؛ در این میان کاهش بیکاری یکی از بازرترین مسئولیت دولت‌ها است و رسیدن به این مهم، سرآغاز از میان بردن بسیاری از مشکلات اجتماعی و اقتصادی خواهد بود.

یکی از عوارض بیکاری مشکلات اقتصادی است، اولین مشکل ناشی از بیکاری این است که فرد نمی‌تواند از پس هزینه‌های زندگی خود برآید و از نظر روانی احساس بی کفایتی کرده و با بی مسئولیتی از تکالیف و وظایف طبیعی خود کناره‌گیری می‌کند که باید مورد حمایت مالی قرار بگیرد.

بیکاری در شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر همواره یکی از دغدغه‌ها بوده و این موضوع در حالی است که با ایجاد زیرساخت‌های لازم باید از ظرفیت‌های خدادادی گردشگری شهری و روستایی منطقه آزاد اروند برای ایجاد اشتغال استفاده شود. 

روستاهای خطه اروند
منطقه آزاد اروند در شمال غربی خلیج فارس و جنوب غربی استان خوزستان است که شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر می‌شود. وسعت آن ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در محل تلاقی اروند رود و کارون واقع و همجوار با کشورهای عراق و کویت است.

روستای معاف و روستای بدریه در خرمشهر، روستای قانمیه در مینو شهر و همچنین روستای نقشه حیر، سادات، شلحه حاج حسین و صنگور در آبادان از مهم‌ترین روستاهای منطقه آزاد اروند در حوزه گردشگری هستند.

روستاییان با در اختیار داشتن منابع طبیعی فراوان، زمین‌های قابل تولید و امکانات کار و اشتغال می‌توانند بیشترین نقش را در موضوع تولید کالای ایرانی و اشتغال و همچنین شاخص‌های توسعه پایدار داشته باشند.

سال ۲۰۲۰ از سوی سازمان جهانی گردشگری به عنوان «گردشگری، توسعه روستایی» نامگذاری شده است که یکی از مولفه‌های توسعه روستایی موضوع اقامتگاه‌های بوم‌گردی است.

توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی سرآغازی برای رونق گردشگری روستایی و مهم‌تر از همه دریچه‌ای برای خلق فرصت‌های جدید شغلی است و بی شک به گردش بهتر چرخ‌های اقتصادی کمک خواهد کرد.

توسعه بوم‌گردی علاوه بر ایجاد اشتغال در روستاها می‌تواند باعث افزایش تعداد گردشگران داخلی و خارجی و بالا رفتن میزان مسافرت به مناطق بکر روستایی شود. 

وام‌های گردشگری
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به متقاضیان وام‌های گردشگری در قالب‌های مختلف ارائه می‌کند که این امر می‌تواند در رفع معضل بیکاری منطقه آزاد اروند نقش مهمی داشته باشد.

در حال حاضر فرآیند تشکیل پرونده برای متقاضیان اخذ تسهیلات در حوزه گردشگری روستایی، بوم‌گردی و سایر حوزه‌های گردشگری در منطقه آزاد اروند با توجه به دوگانگی حاکمیتی تاکنون مشخص نشده است.

با توجه به اینکه در شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر سازمان منطقه آزاد اروند نقش حاکمیتی دارد و قوانین آن با سرزمین اصلی متفاوت است، باید نحوه ارائه تسهیلات نیز از طریق یک سامانه جامع و فرآیندی الکترونیکی مشخص شده و از چندگانگی ارائه وام پرهیز شود.

تاکنون اعلام نشده چه تعداد پرونده در خصوص تاسیس مجموعه‌های گردشگری و یا اقامتگاه‌های بوم‌گردی در منطقه آزاد اروند ثبت شده است؟

در حالی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شرایطی را برای اخذ وام گردشگری مشخص کرده است اما با توجه به تفویض اختیار به مدیریت توسعه گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند باید رویه متمرکز شود.

کد خبر: ۴۸٬۱۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha