۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۱
قطب تولید «رازیانه» و لازمه ای به نام برندسازی و فرآوری
یادداشت؛

قطب تولید «رازیانه» و لازمه ای به نام برندسازی و فرآوری

همدان- « فروختن گیاه معجزه آسای رازیانه در گونی آن هم با قیمتی کم و بدون نام و نشانی از شهرستان رزن به دیگر کشورها یعنی یک جای کارمان اساسی می لنگد و باید فکری برای این محصول و البته چرخ های اقتصاد کشاورزی داشته باشیم»؛ این جملات بخشی از یادداشت شکیبا کولیوند کارشناس ارشد پژوهش اجتماعی برای بازار است که در ادامه می‌خوانید.

شکیبا کولیوند؛ بازار: رزن یکی از شهرستان‌های استان همدان است که ۷۵ درصد مردمان آن در روستاها ساکن هستند؛ در تشریح مزیت‌ها و قابلیت‌های مربوط به بخش کشاورزی این شهرستان می‌توان به مواردی چون برخورداری از نیروی انسانی، نزدیکی به مراکز صنعتی کشور و قطب‌های صنعتی قزوین، زنجان، ساوه، تهران و همدان، استقرار شهرستان در یکی از دروازه‌های ورودی به استان، قابلیت‌های کشاورزی همراه با تولید قابل توجه برخی محصولات، دام‌پروری، برخورداری از توان تولید گیاهان دارویی، ذخیره‌سازی آب در مناطق گونلو از طریق احداث سدهای کوچک، برخورداری شهرستان از ذخایر ژنتیکی گیاهی مهم و قرارگیری در یکی از مسیرهای ارتباطی با پایتخت کشور و غیره اشاره کرد.

طبق برآوردهای به عمل آمده ۹۵ درصد رازیانه کشور در شهرستان رزن کشت و این شهرستان به عنوان قطب تولید رازیانه مطرح است؛ اما حال در این بین سوالی مطرح می‌شود که آیا این محصول کشاورزی توانسته کمکی به اقتصاد، توسعه و اشتغال و حتی گردشگری این شهرستان داشته باشد؟

گیاه رازیانه با هدف پرورش گیاهان کم آب بر و با نیاز آبی پایین در این شهرستان کشت می‌شود به صورتی که کشت این محصول باعث اصلاح ساختار خاک شده و در تناوب با غلات (گندم و جو) به عنوان گیاه دارویی و صنعتی استفاده می‌شود یعنی علاوه بر تمامی موارد مذکور می‌تواند راهی برای مقابله با کم آبی و البته بی آبی‌های آینده نیز باشد.

این روزها شهرستان رزن در استان همدان چشم انتظار برندسازی و واحدهای فراوری و صنایع تبدیلی و تکمیلی است

رازیانه گیاهی دارویی است که از آن می‌توان به صورت دمنوش، عرقیجات، روغن، قرص و کپسول، کرم و صابون و دیگر محصولات استفاده کرد، این روزها شهرستان رزن در استان همدان چشم انتظار برندسازی و واحدهای فراوری و صنایع تبدیلی و تکمیلی است و به راستی که طبق گفته فرماندار این شهرستان نباید اجازه دهیم رازیانه شهرستان رزن در هند و پاکستان بسته‌بندی شود.

فروختن این گیاه معجزه آسا به صورت خام و در گونی آن هم با قیمتی فاقد ارزش افزوده و نام و نشانی از شهرستان رزن به دیگر کشورها یعنی یک جای کارمان اساسی می لنگد و باید فکری برای این محصول و البته چرخ‌های اقتصاد کشاورزی داشته باشیم؛ فکری از جنس برنامه ریزی برای پا گرفتن واحدهای سورت و بسته بندی، فرآوری و قدم نهادن در مسیر صنایع تبدیلی و تکمیلی این محصول.

خام فروشی یا همان صادرات خام محصولات کشاورزی در حقیقت خروج منابع کشور آن هم بی آن که نامی از کشورمان باشد را رقم می‌زند و این فرآیند یعنی منابع خود را با قیمت بسیار ارزان به فروش رسانده و به دیگران سود رسانده ایم!

کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی به عنوان حلقه مفقوده بخش کشاورزی این روزها دستان کشاورزان را از کسب سود محصولات تولیدی خالی کرده است

آنچه بارها عنوان شده و بار دیگر برای حفظ ارزش افزوده رازیانه مورد تاکید قرار می‌گیرد لزوم توجه به ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی است چراکه کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی به عنوان حلقه مفقوده بخش کشاورزی این روزها دستان کشاورزان را از کسب سود محصولات تولیدی خالی کرده است.

سیاستی با در پیش گرفتن چرخه تولید یک محصول می‌تواند در کنار راه اندازی شهرک تحقیقات و فرآوری رازیانه و البته ایجاد بازارچه‌های خرید، اولین و البته گام‌هایی مهم در مسیر اقتصاد مقاومتی، رونق و جهش تولید باشد چراکه خام فروشی این گیاه معجزه آسای دارویی به معنای نرسیدن به سود، از دست دادن ارزش افزوده و کاهش توان صادراتی و در نتیجه ناتوانی در ایجاد اشتغال پایدار در این شهرستان است.

پرواضح است که با قدم نهادن در مسیر چرخه تولید یک محصول می‌توان از کشت بذر رازیانه تا تبدیل آن به یک صابون یا روغن رازیانه و در نهایت، بسته بندی و صادرات آن نه تنها چرخ‌های اقتصاد منطقه را به حرکت در آورد و ارزش افزوده ایجاد کرد بلکه نام و نشان همدان را در قالب یک برند در سطح ملی و بین المللی معرفی کرد.

این مسیر می‌تواند حتی به گردشگری روستایی و گردشگری کشاورزی در این منطقه منجر شود و در نهایت، اشتغال پایدار در سایه گردشگری پایدار را به ارمغان آورد.

موانع صادراتی و کمرنگ شدن حمایت از تولید محصولات کشاورزی از یک سو و شیوع ویروس کرونا از سویی دیگر و عدم اجازه صادرات محصولاتی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند به ما این امر را گوشزد کرد که نباید برندسازی، بسته بندی و توجه به نام و نشان و استانداردهای لازم را پشت گوش بیندازیم.

موانع صادراتی و کمرنگ شدن حمایت از تولید محصولات کشاورزی از یک سو و شیوع ویروس کرونا از سویی دیگر و عدم اجازه صادرات محصولاتی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، به ما این امر را گوشزد کرد که نباید برندسازی، بسته بندی و توجه به نام و نشان و استانداردهای لازم را پشت گوش بیندازیم؛ پیش روی در مسیری که در آن برندسازی و بسته بندی‌های همراه با پروتکل‌های بهداشتی وجود داشته باشد، گامی است که حتی در دوران شیوع کرونا نیز می‌تواند صادرات را به همراه داشته باشد.

در پایان این نوشتار، گفتنی است؛ در سال جهش تولید که با شیوع ویروس کرونا عجین شد قدم نهادن در زمینه ایجاد چرخ تولید محصولات درخصوص این گیاه دارویی، قدرت آن را دارد که چرخ اقتصاد این شهرستان را به نحو مناسبی به حرکت درآورد و ارمغان آن را به وضوح در اشتغال زایی و درآمدزایی نشان دهد اما همه این موارد، نیازمند همت‌های مسئولانه و دلسوزانه ای است که با برنامه ریزی های بلندمدت و تسهیل سرمایه گذاری در این زمینه، مانع از خام فروشی و فروش رازیانه شوند.

کد خبر: ۴۸٬۱۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha