۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵
نباید ارز ترجیحی را قطع کنیم
عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

نباید ارز ترجیحی را قطع کنیم

خدابخشی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهارکرد: ما در این شرایط و به پیشنهاد مرکز پژوهشهای مجلس نباید ارز ترجیحی را قطع کنیم.

به گزارش بازار، محمد خدابخشی عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: فیکس کردن نرخ ارز از ابتدا هم نباید انجام می‌شد چراکه هم به عقیده کارشناسان اقدام غلطی بود و هم با برنامه ششم توسعه مغایرت داشت.

وی افزود: ارز ۴۲۰۰ تومانی باید به کالاهای اساسی و ضروری مردم اختصاص می‌یافت اما نهایتاً کالاهای غیراساسی مانند غذای سگ و دسته بیل وارد کشور شد و چوب حراج به منابع کشور زده شد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه در این شرایط و به پیشنهاد مرکز پژوهشهای مجلس نباید ارز ترجیحی را قطع کنیم گفت: ما به دلیل بار روانی و فشار اجتماعی که این موضوع به جامعه تحمیل می‌کند امکان حذف این ارز را نداریم چون در این صورت قیمت مرغ و دیگر کالاها چند برابر خواهدشد.

همچنین، دکتر حسین صمصامی سرپرست اسبق وزارت اقتصاد با اشاره به اینکه رشد نقدینگی بیشتر از رشد تولید است افزود: عدم هدایت نقدینگی به سمت تولید اثرات خاص خود را بر اقتصاد خواهد گذاشت.

وی افزود: برخی کارشناسان درمورد ارز ۴۲۰۰ تومانی از یک ادبیات و اصطلاحاتی استفاده می‌کنند اما دقت لازم را ندارند، به عقیده این کارشناسان با اجرای سیاست غلط ارز ۴۲۰۰ تومانی حجم زیادی از منابع آزاد در بازار آزاد تضییع شد اما یکی از مشکلات اصلی مروز ما تشخیص صحیح درد و آسیب شناسی دقیق است که اصلاً چرا به اینجا رسیدیم؟

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد ادامه داد: همه می‌گویند سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی بدترین نوع سیاستی بود که دولت اجرا کرد و الان هم باید حذف شود اما این سوال مطرح می‌شود که پس نرخ ارز چگونه باید کشف می‌شد؟!

صمصامی گفت: این آشفته بازاری که در تحلیل‌های کارشناسان وجود دارد متاسفانه در تحلیل‌های حوزه بانک مرکزی و رئیس بانک مرکزی و دیگر کارشناسان هم وجود دارد و سوال اینجااست که آیا ما بازار ارزی داریم که بتواند نرخ واقعی را کشف کند؟!

کد خبر: ۴۸٬۱۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha