۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷
اهمال نسبت به مدیریت تقاضای ارز در کشور/ تقاضای ۳۰ درصدی ارز برای حوزه های غیر ضرور
مدیر شبکه رادیویی اقتصاد عنوان کرد

اهمال نسبت به مدیریت تقاضای ارز در کشور/ تقاضای ۳۰ درصدی ارز برای حوزه های غیر ضرور

اسماعیلی، مدیر شبکه رادیویی اقتصاد گفت: مطالعات نشان می دهد نسبت به مدیریت تقاضای ارز در کشور همواره طی دهه های متمادی اهمال شده است.

به گزارش بازار، محمدرضا مهدیار اسماعیلی مدیر شبکه رادیویی اقتصاد افزود: هیچگاه سعی نشده این منبع در نقطه صحیح خود صرف و از تقاضاهای مازاد جلوگیری شود.

وی ضمن اشاره به اینکه مفهوم تعیین قیمت یعنی تعادل بین عرضه و تقاضا اظهارداشت: مهمترین عرضه کننده و تقاضا کننده ارز در کشور خود دولت است.

مدیر شبکه رادیویی اقتصاد گفت: بطورکلی تاکنون در کشور خیلی بازار واقعی ارز وجود نداشته و همیشه سعی شده به نحوی بازار سازی شود.

وی افزود: این اعداد خروجی تعیین شده در باره نرخ ارز به طرقی که شبه بازاری باشد، طراحی شده است.

مهدیار اسماعیلی اظهار داشت: وقتی صحبت از تعیین قیمت مبتنی بر عرضه و تقاضا می شود بخشی که بیشتر مورد توجه بوده عامل عرضه و تعیین کننده از سمت عرضه برای قیمت ارز است اما آنچه کمتر به آن پرداخته می شود عامل تعیین کننده قیمت ارز از سمت تقاضاست.

وی ادامه داد: مطالعات در این باره نشان می دهد متاسفانه نسبت به مدیریت تقاضای ارز در کشور همواره طی دهه های متمادی اهمال شده یعنی هیچگاه سعی نشده این منبع در نقطه صحیح خود صرف و از تقاضاهای مازاد جلوگیری شود.

مدیر شبکه رادیویی اقتصاد گفت: برای مثال در چین هر بازرگان چینی که خارج از کشور چین باشد بخواهد معامله ای انجام دهد اگر در ظرف زمانی مشخصی ارز حاصل از فروش خود را به کشور برنگرداند با یک ضریب به شدت افزایشی مالیات که باید پرداخت کند، مواجه خواهد شد.

وی افزود: به فرض برای یک بازرگان ۱۰ درصد مالیات به ازای تجارتی که می کند بریده باشند اگر طی یک بازه زمانی مشخص ارز حاصل از فروش خود را به کشور برنگرداند یکدفعه ۲۵ درصد به این ۱۰ درصد مالیات اضافه می شود.

مهدیار اسماعیلی بیان داشت: این ابزار همواره بازرگانان چینی را وادار می کند در اولین فرصت دلار حاصل از تجارت خود را به کشور بازگردانند.

وی ادامه داد: برای اینکه خروج ارز از چین اتفاق نیفتد قانونی در این کشور وجود دارد مبنی بر اینکه اگر بازرگانی خارج از کشور چنین فعالیت اقتصادی می کند مقدار مبادله یوآنی که می تواند انجام دهد خیلی محدود است چون این تلقی وجود دارد که بازرگان در آن کشور یوان تحویل دهد و در خارج از کشور ارز تحویل بگیرد و به کشور باز نگرداند.

مدیر شبکه رادیویی اقتصاد گفت: هیچ یک از این این دو قانون ساده که به شدت کنترل کننده سمت تقاضای ارز است در کشور وجود ندارد در نتیجه هرکسی برای هر نیازی از جمله نگهداری درخانه، خرید خانه لوکس در کشورهای همسایه، سرمایه گذاری در خارج و غیره تقاضای ارز داشته باشد به راحتی به دست می آورد.

وی افزود: متاسفانه به نظر می رسد سالانه نزدیک به ۳۰ درصد از تقاضای ارزی در کشور برای حوزه های غیر مرتبط و غیر ضرور است.

مهدیار اسماعیلی بیان داشت: اگر به موضوع کنترل سمت تقاضا توجه بیشتری شود شاید بتوان این اعداد و ارقام را کنترل کرد به شرط اینکه قیمت خود ارز روی ۱۴ و ۱۵ هزار تومان تومان بایستد و این شدنی است.

وی ادامه داد: بطور کلی از حیث بنیادی و تعیین قیمت بر اساس بنیان های نرخ ارز عدد زیر ۲۰ هزار تومان اصلا عدد عجیبی برای اقتصاد ایران نیست به شرط اینکه طرف تقاضا به معنای واقعی کنترل شود.

کد خبر: ۴۸٬۰۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha