۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱
ارزهای ایران در کشورهایی همچون کره جنوبی و چین باید بازگردد
کارشناس مسائل اقتصادی:

ارزهای ایران در کشورهایی همچون کره جنوبی و چین باید بازگردد

پازوکی، کارشناس مسائل اقتصادی ایران با اشاره به اینکه سیستم بانکی نباید از تکنولوژی بانکداری دنیا عقب بماند، مذاکرات اخیر رییس کل بانک مرکزی در عراق برای وصول مطالبات کشور را یک گام مثبت برشمرد.

به گزارش بازار به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، «علاج در زمینه‌ مسائل اقتصاد را ما در این دو سه ساله مرتّباً‌ تکرار کرده‌ایم؛ علاج این است که تکیه کنیم و متمرکز بشویم بر مسئله‌ تولید و جلوگیری از سقوط پی‌درپی ارزش پول ملّی، و بستن رخنه‌ها. رخنه‌هایی وجود دارد که گاهی کارهای خوبی هم که در کشور انجام می‌گیرد، این رخنه‌ها مانع می‌شود؛ مثل قاچاق، مثل واردات بی‌رویّه و بعضی از فسادهای مالی؛ اینها رخنه است». اینها بیانات اخیر مقام معظم رهبری است که در ارتباط تصویری با مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح عنوان کردند.

اگر نگاهی بیاندازیم به کلیدواژه‌های «تمرکز بر مسئله‌ تولید»، «جلوگیری از سقوط پی‌درپی ارزش پول ملّی»، و «بستن رخنه‌ها»، در این سخنان، می‌فهمیم که مقام معظم رهبری به خوبی چالش‌های امروز اقتصاد ایران را دریافته‌اند و نسبت به آن هشدار داده‌اند. اما راه‌حل چیست و برای برون‌رفت از این وضعیت چه باید کرد؟

مهدی پازوکی، اقتصاددان و استاد دانشگاه در اینباره گفت: قطعا سیاست‌های کلان کشور باید در جهت حمایت از تولید و حفظ ارزش پول ملی باشد. ولی این مهم است که این عمل با چه مکانیزمی قرار است اتفاق بیفتد؛ به نظر من، اقتصاد امروز ایران در گرو سیاست است. ما چه بخواهیم چه نخواهیم اقتصادمان از جهان خارج تاثیر می‌پذیرد و نه تنها اقتصاد ما، بلکه اقتصاد تمامی ممالک کشورهای جهان حتی کشورهای توسعه‌یافته با مسائل جهانی و تحولات سیاسی گره خورده است.

وی بسیاری از مشکلات امروز اقتصادی را ناشی از تغییر در تعاملات بین‌المللی دانست و با ذکر مثالی ادامه داد: وقتی ما برجام را در سال ۹۴ پذیرفتیم، روند شاخص‌های اقتصادی از جمله رشد اقتصادی مثبت شد، تولید ملی افزایش یافت و نرخ تورم روندی کاهنده در پیش گرفت. بنابراین مسائل سیاسی در افزایش یا کاهش تولید ملی نقش بسزایی دارد و اگر سیاستمداران کلان کشور ما هوشمند باشند و بتوانند سیاست را در خدمت اقتصاد و توسعه اقتصادی کشور قرار دهند، قطعا ما می‌توانیم بار دیگر تولید ملی را افزایش دهیم،

این کارشناس اقتصادی تقویت سیاست خارجی را راهی برای تعامل اقتصادی بهتر با دنیا دانست و تصریح کرد: در این صورت، می‌توانیم ثبات و امنیت اقتصادی را به اقتصاد کشور برگردانیم و مسلماً می‌توانیم ارزش پول ملی خود را حفظ کنیم. چرا که ارزش پول ملی بستگی به ثبات و امنیت اقتصادی و بالا رفتن توان تولیدی کشور دارد.

وی به شرایطی که پس از خروج از برجام ناگزیر پیش آمد اشاره و اظهار کرد: متاسفانه در اردیبهشت سال ۹۷ که آمریکا به طور رسمی از برجام خارج شد، شاخص‌های اقتصادی ما روندی متفاوت در پیش گرفت که استراتژی ما را تغییر داد.

پازوکی دلیل تاثیر اقتصاد آمریکا بر دیگر نقاط جهان را ناشی از ظرفیت بزرگتر این کشور دانست و گفت: اقتصاد آمریکا به دلیل توان اقتصادی که در جهان اول دارد و به تنهایی ۲۵ درصد تولید ناخالص ملی جهان را تولید می‌کند، به همین خاطر پول آن ارزش بالایی به عنوان معتبرترین ارز بین المللی دارد.

وی درباره رخنه‌هایی که مقام معظم رهبری نسبت به آنها هشدار داده‌اند، با بیان اینکه مشکل اصلی ما نظام تصمیم‌گیری است، یادآور شد: در مدیریت کشور همه چیز باید در خدمت افزایش تولید باشد. یک رویکرد همه جانبه به رونق تولید، به طوری که حتی وزارت خارجه ما که حدوداً در بیش از ۶۰ کشور دنیا دارای نماینده است، باید از ظرفیت خود در خدمت رونق تولید داخلی استفاده کند.

شاید نوسانات ارزش پول ملی یکی از بارزترین تاثیرهای اقتصاد بین الملل برای اقتصاد یک کشور است. پازوکی در اینباره تاکید کرد: امروز عمده‌ترین چیزی که می‌تواند به حفظ ارزش پول ملی ایران کمک کند ثبات و امنیت اقتصادی است که به مدیریت داخلی کشور بازمی‌گردد که نیازمند جدیت بیشتر در نظام تصمیم‌گیری‌ها است.

پازوکی درباره نقش بانک مرکزی در بهبود وضعیت کلان اقتصادی هم با اشاره به دشورای مبادلات مالی خارجی با ایران خاطرنشان کرد: ما اکنون ارز زیادی در خارج از کشور و در کشورهایی همچون کره جنوبی و چین داریم که باید اینها را باز پس بگیریم، بنابراین نظام پولی، بانکی و مالی ما باید در راستای مدیریت ارزش پول و ورود سرمایه به بخش تولید ملی، این پول‌ها را وصول کند.

به تازگی عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی برای رایزنی درباره اقدامات پولی و بانکی با کشورهای همسایه راهی عراق شده است. این کارشناس اقتصادی افزایش تعاملات بین‌المللی و مذاکرات رییس کل بانک مرکزی را یک گام مثبت دانست و افزود: به این خاطر که اگر سیستم بانکی ما به سمت خود تحریمی برود و تکنولوژی بانکداری ما عقب بماند، نه تنها مشکلی حل نخواهد شد، بلکه به ضرر تولید ملی خواهد بود.

پازوکی در پایان، درباره رخنه‌هایی که در حوزه اقتصادی ما وجود دارد و نظام بانکی ما را تهدید می‌کند هم گفت: آنچه بسیار مهم است مبارزه با پولشویی است که باید در دستور کار قرار گیرد. امری که هم به مدیریت پول‌های کشور کمک می‌کند و هم در نهایت شفافیت در آن به نفع سیستم بانکی ما است.

کد خبر: ۴۸٬۰۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha