۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
بی محلی بازار مسکن به دستور رئیس جمهور/ موجران بار تورم را بر دوش مستاجران می اندازند!
بازار گزارش می دهد

بی محلی بازار مسکن به دستور رئیس جمهور/ موجران بار تورم را بر دوش مستاجران می اندازند!

در حالیکه در تیر ماه امسال بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا و دستور رئیس جمهور مقرر شد تا اجاره بها تا یک حد معینی افزایش یابد اما گزارشها از ادامه رشد اجاره بها در بازار مسکن به دلیل روند صعودی نرخ ارز و تورم خبر می دهد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: در تیر ماه امسال بود که ستاد ملی مبارزه با کرونا دستور داد تا میزان رشد اجاره بها در تهران تا سقف ۲۵ درصد، در کلانشهرها ۲۰ درصد و در سایر شهرها تا ۱۵ درصد بیشتر افزایش نیابد.

روحانی رئیس جمهور در حاشیه جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا در تیر ماه از ممنوعیت افزایش نرخ اجاره ‌بهای مسکن در تهران بیش از ۲۵ درصد خبر داده و گفته بود نرخ اجاره بها در کلانشهرها ۲۰ درصد و در سایر شهرها ۱۵ درصد نسبت به سال قبل نمی تواند بیشتر افزایش یابد.

رئیس جمهور تاکید کرد: در مورد اجاره‌بها نیز چنانچه قرارداد اجاره‌ای بین موجر و مستاجر نوشته و امضا نشده، اجاره بها در تهران نسبت به سال قبل ۲۵ درصد بالاتر، در کلان شهرها ۲۰ درصد و در سایر شهرها هم بالاتر از ۱۵ درصد نمی تواند باشد.  رعایت این امر از فردا الزامی است و شرایط مذکور تا زمانی که وزارت بهداشت اعلام کند پابرجاست.

این در حالیست که محمد اسلامی بارها بر این موضوع تاکید داشته است که اجاره بها با مصوبه ستاد ملی کرونا و دستور رئیس جمهور کنترل شده است.

گزارش میدانی خبرنگار خبرگزاری بازار از برخی فعالان بازار مسکن حاکی از این است که اغلب مالکان و حتی برخی مشاوران املاک با این عنوان که دلار در حال افزایش است و نرخ تورم هر روز در حال جابجا شدن و حرکت رو به بالای خود قرار دارد، بازار مسکن و بازار اجاره بها را تحت تاثیر قرار داده است.

فعالان بازار مسکن و مشاوران املاک با سابقه در سطح شهر تهران با این عنوان که روزهای نخست اجرای تعیین سقف اجاره بها، تا حدودی نرخ اجاره بهای تعیین شده از سوی برخی مالکان رعایت می شد اما این روزها که اصلا فصل نقل و انتقالات نیست باز هم می بینیم که اجاره بها بدون هیچ سقف رعایت شده ای به دلیل رشد نرخ تورم در حال افزایش است

فعالان بازار مسکن و مشاوران املاک با سابقه در سطح شهر تهران با این عنوان که روزهای نخست اجرای تعیین سقف اجاره بها، تا حدودی نرخ اجاره بهای تعیین شده از سوی برخی مالکان رعایت می شد اما این روزها که اصلا فصل نقل و انتقالات نیست باز هم می بینیم که اجاره بها بدون هیچ سقف رعایت شده ای به دلیل رشد نرخ تورم در حال افزایش است.

احسان عبدالهی مشاور املاک فعال در منطقه منیریه به خبرنگار بازار گفت: این روزها مالکان تعیین سقف برای اجاره بها را فراموش کرده اند و اعلام می کنند نرخ تورم هر روز در حال افزایش است و نرخ دلار وقتی بالا می رود چرا باید نرخ اجاره بها ثابت بماند؟

این فعال بازار مسکن در پاسخ به این پرسش که این مصوبه دولت لازم الاجراست گفت: مالکان عنوان می کنند حاضر هستند ملک آنها چند صباحی خالی از سکنه بماند تا اینکه بخواهد با قیمت بسیار پایین تر از قیمت واقعی خود به اجاره داده شود.

او معتقد است که حتی قانون مالیات بر خانه های خالی از سکنه نیز مالکان را از ترس پرداخت مالیات مجبور به عرضه واحدهای مسکونی خود نمی کند.

متاسفانه از ابتدای امسال تاکنون نرخ اجاره بها بیش از ۴۰ درصد رشد داشته است در حالیکه قرار بود طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا سقف مصوب شده به کمک اجاره نشین ها بشتابد؟ موضوعی که حائز اهمیت است این است که عدم تعادل میان عرضه و تقاضا از یک سو و رشد نرخ تورم و ارز از سوی دیگر باعث شده تا نرخ اجاره بها بیشتر از آن عددی که تصور می شد افزایش یابد

اما مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی کوتاه با بیان اینکه اگر مالیات بر خانه های خالی از سکنه به خوبی اجرا شود می توان به کاهش التهاب بازار مسکن به خصوص بازار اجاره خوش بین شد گفت: متاسفانه از ابتدای امسال تاکنون نرخ اجاره بها بیش از ۴۰ درصد رشد داشته است در حالیکه قرار بود طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا سقف مصوب شده به کمک اجاره نشین ها بشتابد؟ موضوعی که حائز اهمیت است این است که عدم تعادل میان عرضه و تقاضا از یک سو و رشد نرخ تورم و ارز از سوی دیگر باعث شده تا نرخ اجاره بها بیشتر از آن عددی که تصور می شد افزایش یابد.

مالک شریعتی با اشاره به اینکه اجرای مالیات بر خانه های خالی از سکنه می تواند به افزایش عرضه مسکن کمک کند اظهار داشت: اگر قانون مالیات بر خانه های خالی از سکنه به خوبی اجرا شود می توان به تعادل در بازار مسکن خوش بین بود. قطعا با تعادل میان عرضه و تقاضا و ورود اکثر واحدهای مسکونی خالی، التهاب در بازار مسکن حتی در دوره ای که فصل نقل و انتقالات نیست امیدوار بود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: آمارهایی داریم که در همین شهر تهران اغلب مستاجران به دلیل رشد بیش از حد قیمت ها و اجاره ها مجبور شده اند تا به مناطق پایین تر مهاجرت کنندو حتی به اطراف شهر تهران مثل شهرستانهای اسلامشهر و رباط کریم و شهریار مهاجرت کنند.

زمانی می توان به ثبات قیمت مسکن و اجاره بها رسید که تمام پارامترهای اقتصادی به خوبی و با یک نظم مناسبی در حرکت باشند اینکه اکثر بخش های اقتصادی کشور نامنظم و به هم ریخته باشد و هر روز شاهد رشد تورم باشیم اما قیمت مسکن و اجاره بها رشد نکند یک انتظار بیجا و دور از تحولات اقتصادی است

از سوی دیگر افشین پروین پور کارشناس اقتصاد مسکن نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: زمانی می توان به ثبات قیمت مسکن و اجاره بها رسید که تمام پارامترهای اقتصادی به خوبی و با یک نظم مناسبی در حرکت باشند. اینکه اکثر بخش های اقتصادی کشور نامنظم و به هم ریخته باشد و هر روز شاهد رشد تورم باشیم اما قیمت مسکن و اجاره بها رشد نکند یک انتظار بیجا و دور از تحولات اقتصادی است.

وی می افزاید: بخش مسکن نمی تواند تنها به درون خود نگاه کند و از سایر بخش های اقتصادی کشور تاثیر نگیرد. رشد نرخ دلار و تورم مطمئنا بر تمام بخش ها به خصوص قیمت مسکن و اجاره بها تاثیر خواهد گذاشت. پس اینکه بگوییم اگر قانون مالیات بر خانه های خالی از سکنه به خوبی اجرا شود و یا اینکه اگر تعیین سقف اجاره بها از سوی مالکان پذیرفته می شد قطعا رشد اجاره بها نداشتیم سخن ناسنجیده ای است. چرا که تمام عوامل اقتصادی به صورت زنجیروار به هم مرتبط هستند و وقتی کالاها هر روز با رشد قیمت مواجه می شوند نمیتوانیم بگوییم که مسکن تو مستثنی هستنی و نباید گران شوی!

 پروین پور تاکید کرد: اما اگر نسخه ای قرار است فقط برای خود بخش مسکن و قیمت و اجاره تعیین شود می توان با تدوین یک بسته سیاستی مکمل برای ساماندهی اجاره بها موفق عمل کرد.

به نوشته خبرنگار خبرگزاری بازار، این روزها که فصل نقل و انتقالات نیست برخی از مالکان بر این نکته که تمام کالاها به دلیل رشد نرخ تورم افزایش یافته اند قیمت های بالایی برای ملک خود ارائه می کنند. به نظر می رسد موجران تلاش دارند با افزایش نرخ اجاره بها تورم را بر دوش مستاجران خالی کنند و به نوعی اجاره نشین ها باید جور مالکان را در گرانی ها بر دوش خود بکشند. حال باید منتظر ماند و دید که باز هم مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی در پایان سال نیز بر این موضوع تاکید خواهند داشت که این رشد قیمتها حباب است و قطعا با اجرای برنامه هایی همچون طرح اقدام ملی مسکن و اجرای برخی طرح ها مثل مالیات بر خانه های خالی متعادل خواهد شد یا خیر؟

کد خبر: ۴۸٬۰۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha