۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۷
مذاکره با شرکت های ایرانی برای توسعه شادگان
زنگنه از امضای قراردادهای جدید نفتی خبر داد

مذاکره با شرکت های ایرانی برای توسعه شادگان

وزیر نفت از امضای قراردادهای جدید نفتی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: مذاکره با شرکت‌های ایرانی برای توسعه میدان شادگان نیز در حال انجام است.

به گزارش  بازار، بیژن زنگنه امروز (شنبه، ۱۹ بهمن‌ماه) در حاشیه امضای قرارداد طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری از میدان‌های پارسی و پرنج، بین شرکت ملی نفت ایران و گروه مپنا، درباره برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک با توجه به شیوع ویروس کرونا هم اظهار کرد: صحبت‌هایی در این زمینه مطرح شد، اما بعد فروکش کرد، فعلا نشست فوق‌العاده اوپک در همان تاریخ چهارم و پنجم مارس (۱۵ و ۱۶ اسفندماه) برگزار می‌شود.

وی درباره اینکه آیا ایران با کاهش بیشتر تولید موافق است، گفت: هر چه می‌خواهند، کاهش دهند.

وزیر نفت درباره اینکه شما عنوان کرده بودید بازار نفت باید متعادل شود و کمیته فنی اوپک و غیراوپک (JTC) پیشنهاد کاهش ۶۰۰ هزار بشکه‌ای نفت را مطرح کرده است، آیا این میزان کافی است، پاسخ داد: میزان کاهش تولید را تنها نباید با نگاه ریاضی و اعداد دید، بلکه هر کشور دلایل خاص خود را  برای کاهش تولید دارد که پیچیده است.

زنگنه گفت: ایران از کاهش تولید نفت به میزانی که اکثریت با آن موافق باشند، حمایت خواهد کرد.

قراردادهای جدید دیگری در راه است

زنگنه همچنین   در پاسخ به سوال بازار که آیا بازهم قراردادهایی از این دست را در حوزه نفت شاهد خواهیم بود، تاکید کرد:‌ قراردادهای دیگری نیز در حال مذاکره است و طرف های قرارداد نیز شرکت های ایرانی خواهند بود. به عنوان مثال مذاکره با شرکت‌های ایرانی برای توسعه میدان شادگان نیز در حال انجام است.

او یکی از راه های تامین مالی را استفاده از صندوق توسعه ملی دانست و گفت: اما اکنون باید به منابعی به جز این صندوق فکر کنیم، با توجه به وضعیت اقتصادی کشور از منابع دیگر مانند بازار سرمایه استفاده شود. این قرارداد می تواند به عنوان ضمانت در بورس پذیرفته شود اما شرکت های ایرانی باید خودشان با بورس وارد مذاکره شوند.

دولت سهمیه نوروزی را ابلاغ کند، اجرا می‌کنیم

وزیر نفت درباره سهمیه بنزین نوروزی هم برای چندمین بار در هفته‌های اخیر پاسخ داد و گفت: این موضوع در حیطه وظایف ما نیست و هر وقت به ما ابلاغ کردند ما آن را اجرا می‌کنیم، اما فعلا پیشنهادی مطرح نیست.

رونق پالایشگاه به معنای خروج ایران از بازار نفت نیست

او در بخش دیگری از سخنان خود  با بیان اینکه رونق پالایشگاه ها و پتروپالایشگاه‌ها به معنای خروج ایران از بازار نفت نیست و بلکه حضور به شکلی دیگر است، ‌ گفت:‌ اما این تفکر که اگر فرآورده صادرکنیم قابل تحریم نیست، ‌ قابل اثبات نیست اما از ساخت پتروپالایشگاه ها حمایت می کنیم.

وزیر نفت ادامه داد:‌ همه تولید ال پی جی پالایشگاه ها را در داخل توزیع می کنیم اما باید مقدار مشخصی به خانوارها تخصیص پیدا کند.

زنگنه تاکید کرد: ‌امکان خرید نفت خام از طریق بورس و یا مراجعه مستقیم به وزارت نفت وجود دارد و تنها شرط آن پرداخت پول از سوی مشتری است.

کد خبر: ۴٬۸۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha