۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
اهمیت مسئولیت اجتماعی شرکتها؛ واکاوی نمونه ممتاز هند
بازار بررسی کرد؛

اهمیت مسئولیت اجتماعی شرکتها؛ واکاوی نمونه ممتاز هند

در کشوری که فقر و گرسنگی در آن بیداد می کند، شرکتها از سال ۲۰۱۴ میلادی موظف به انجام مسئولیتهای اجتماعی و تخصیص بخشی از سود خود برای اجرای طرح های عام المنفعه شده اند. ۳۸ درصد از این بودجه به آموزش اختصاص یافته است.

بازار؛ گروه بین الملل: هند تنها کشوری در دنیا است که انجام مسئولیتهای اجتماعی شرکتها در آن اجباری است و قانونی برای تعیین میزان هرینه هر شرکت در این حوزه و میزان جریمه ای که هر یک از شرکتهای تخطی کننده از این قانون باید بپردازند تصویب شده است.

به گزارش اکونومیک تایمز هند، قانون اجباری شدن انجام مسولیتهای اجتماعی در شرکتها در انتهای سال ۲۰۱۳ تصویب شد و اجرای آن از آوریل سال ۲۰۱۴ شروع شد و هدف اصلی آن توزیع بخشی از سود شرکتهای پر درآمد برای منافع عمومی مردم و ارتقای شرایط زندگی مردم در جامعه بود.

 طبق قانون تصویب شده در کشور هند، شرکتها موظف هستند بخشی از سود خود را در حوزه هایی مانند آموزش و برابری جنسیتی و تلاش برای کاهش فقر و گرسنگی در کشور سرمایه گذاری کنند. بعد از همه گیری کرونا و افزایش هزینه های شرکتها برای ارتقای سطح بهداشتی شرکتها، دولت این کشور اعلام کرد میزان سرمایه گذاری انجام شده توسط شرکتها برای افزایش سطح بهداشتی محیط کار، اضافه کردن امکانات ضد عفونی در محیط کار و مدیریت بحران در شرکت می تواند به عنوان بخشی از هزینه های صرف شده توسط آنها در حوزه مسولیتهای اجتماعی در نظر گرفته شود زیرا منافع آن مستقیما به مردم و جامعه می رسد.

جریمه ابزاری برای اجبار شرکتها در انجام مسولیتهای اجتماعی
طبق قانون تصویب شده در هند، شرکتهایی که ارزش ثروت خالص آنها بیش از ۷۰ میلیون دلار است یا گردش مالی آنها  از مرز ۱۴۰ میلیون دلار در هر سال می گذرد یا سود خالص آنها در هر سال از مرز ۶۹۹ هزار و ۱۲۵ دلار بیشتر است، موظف هستند ۲ درصد از متوسط سود خالص سه سال اخیر خود را برای انجام مسولیتهای اجتماعی صرف کنند. این کار باعث می شود تا منافع ناشی از کار این شرکتها به جامعه و مردم برسد و آنها هم سهمی در کاهش نرخ فقر و بحران های اجتماعی و اقتصادی در کشور داشته باشند.

اخیرا دولت هند اعلام کرده است شرکتهایی که از مشارکت در انجام مسولیتهای اجتماعی سرباز بزنند یا میزان مورد توافق را برای این هدف صرف نکنند باید جریمه شوند و مبلغ جریمه هم در قانون تصویب شده است. قانون جریمه  برای شرکتهای متخلف در سال ۲۰۱۹ تصویب شده است و تمامی ابعاد آن نیز به طور کامل تشریح شده است.

طبق گزارشهای رسمی در سال ۲۰۱۹ میلادی ۳۸ درصد از کل منابع مالی صرف شده در بخش مسولیتهای اجتماعی شرکتها به بخش آموزش اختصاص پیدا کرد و ۲۵ درصد برای کاهش فقر و گرسنگی  و ۱۲ درصد برای حفاظت از محیط زیست صرف شد.سهم دیگر بخشها از جمله توسعه تکنولوژی، ورزش و کاهش نابرابری های اقتصادی در این بودجه بسیار ناچیز بود.

گروه تاتا، پیشگام فعالیت در عرصه مسولیتهای اجتماعی
طبق گزارش منتشر شده توسط نشریه ایندیا بریفینگ گروه شرکتهای تاتا بیشترین پروژه های مسولیتهای اجتماعی را در هند به خود اختصاص داده اند. سهم اعظم بودجه اختصاص یافته توسط این گروه برای ارتقای زیرساختهای اجتماعی و کاهش نرخ فقر در کشور صرف شده است. این شرکت سرمایه گذاری های زیادی برای  افزایش توانمندی های زنان و ایجاد امکان اشتغال برای آن ها انجام داده است. ایجاد فرصت اشتغال، توسعه زیر ساختهای آموزشی  و ایجاد برنامه های رفاه اجتماعی همه در میان سیاستهایی است که گروه تاتا در آن به فعالیت پرداخته است.

در حوزه آموزش، گروه شرکتهای تاتا  اقدام به ارایه بورسیه های تحصیلی برای دانش جویان توانمند و توسعه زیر ساختهای آموزشی در شمار زیادی در از موسسات تحصیلی در این کشور کرده است که کیفیت آموزش را در هند ارتقا داد.

سرمایه گذاری تاتا در حوزه بهداشت و درمان
اما این شرکت بزرگ هندی در پروژه های بهداشت و درمان هم فعالیت دارد. از جمله پروژه های شرکت تاتا را می توان ایجاد فرصتهای بهداشتی و درمانی برای کودکان، افزایش سطح واکسیناسیون در کشور و افزایش آگاهی مردم در مورد بیماری ایدز و راه های مقابله با آن  دانست.

از طرف دیگر توسعه برنامه های کشاورزی، افزایش فعالیتهای حمایتی از محیط زیست و ارائه بورسیه های ورزشی به ورزشکاران توانمند کشور هم به عنوان بخشی از مسولیتهای اجتماعی این شرکت معرفی شده است. شرکت تاتا در سالهای اخیر برای ساخت شمار زیادی از بیمارستان ها در هند سرمایه گذاری کرده است و مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی در زمینه بیماریها را در این کشور راه اندازی کرده است. سرمایه گذاری های این شرکت بزرگ باعث شده است تا هند بتواند در عرصه پزشکی پیشرفتهای زیادی بکند.

 مدیر عامل گروه تاتا در مصاحبه ای با این نشریه هندی گفت: «ما بر این باوریم که تحقیق و مطالعه کلید پیشرفت است. این سیاست در داخل شرکت در نظر گرفته شده است و بودجه زیادی برای بخش تحقیق و توسعه در نظر گرفته می شود. ما تلاش کردیم تا در انجام مسئولیتهای اجتماعی به حوزه تحقیق توجه ویژه داشته باشیم و به همین دلیل مراکز مطالعاتی زیادی در کشور و در حوزه های مختلف راه اندازی کردیم. مراکز مطالعاتی پزشکی و دارویی و مراکز مطالعاتی بهداشتی در اولویت بود ولی در حوزه های مختلف صنعت از جمله صنعت فولادسازی هم فعالیتهای زیادی داشتیم.»

کد خبر: ۴۷٬۹۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha