۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
راه اندازی ۲ ابزار جدید اتحادیه اروپا برای تجارت با ایران/ شرکتهای ایتالیایی دومین شریک تجاری پس از آلمان
روزنامه ایتالیایی گزارش داد:

راه اندازی ۲ ابزار جدید اتحادیه اروپا برای تجارت با ایران/ شرکتهای ایتالیایی دومین شریک تجاری پس از آلمان

در حالی که دولت ترامپ روز به روز تحریم های ضدایرانی را شدیدتر می کند، اتحادیه اروپا بر تعهد خود مبنی بر وفاداری به برجام تأکید دارد.

به گزارش خبرنگار بازار، در حالی که دولت ترامپ شدت تحریم های ضد ایرانی را بیشتر کرده، اتحادیه اروپا بر تعهد خود مبنی بروفاداری به برجام تأکید دارد.

روزنامه ایتالیایی کوریره دلاسرا در گزارش اخیر خود نوشت: بروکسل دستش را به سوی تهران دراز می کند و به طور همزمان سعی می کند که شرکت های کوچک و متوسط اروپایی علاقمند به تجارت با جمهوری اسلامی ایران باشند و در چارچوب قانون و نظام تحریمی اروپا به ایران کمک کنند.  

این روزنامه افزود: در حالی که اتحادیه اروپا در راستای برجام به تمامی تحریم های اقتصادی و مالی اعمال شده در رابطه با برنامه هسته ای ایران پایان داده، اما محدودیت های دیگری در رابطه با تجارت با تهران باقی مانده است.

در همین راستا کمیسیون اروپا به منظور شناسایی این محدودیت ها به تازگی یک «میز کمک» (Helpdesk) و یک «ابزار تحریم» (Sanctions tool)، دو سرویس برای شرکت ها که بتوانند با آرامش با شرکای ایرانی خود کار کنند، راه اندازه کرده است.

بنابراین، طرح این موضوع در واقع ارسال یک پیام محکم سیاسی سران اروپایی خطاب به ایران است که آن هم در این دوره پاندمی که واردات دارو که به واسطه تحریم های آمریکایی ممنوع است، امری ضروری به شمار می آید.

هدف «میز کمک» ارائه اطلاعات، ترتیب دادن رویدادهایی به منظور ملاقات میان شرکت های اروپایی و ایرانی و به ویژه دقت نظر است، یعنی استعلام این موضوع که آیا شرکت هایی که قصد دارند قراردادهایی با آنها منعقد سازند، ارتباطی با اشخاصی که در لیست سیاه قراردارند، دارند یا خیر.

در حقیقت، صحبت از کمکی واقعی است، زیرا بر خلاف شرکت های چند ملیتی، شرکت های کوچک و متوسط فاقد یک دفتر حقوقی برای این دقت نظر هستند که پس از پی بردن به این امر، شرکت ها می توانند به بانک  ها رجوع می کنند تا در مورد قانونی بودن معاملات جاری اطمینان حاصل کنند.

کوریره دلاسرا همچنین اینگونه نوشت که این «ابزار تحریم» مجموعه ای از اطلاعات را در اختیار شرکت های اروپایی قرار می دهد تا متوجه شوند که آیا طرح هایی را که با ایران در نظر دارند ممکن است با تحریم مواجه شوند یا خیر.

برنامه های اینترنتی تهیه شده توسط کمیسیون اروپا ابزار معتبری برای شرکت های ایتالیایی به شمار می آیند. همان شرکت هایی که از نظر تاریخی دومین شریک تجاری ایران پس از شرکت های آلمانی به شمار می آیند. در این سایت ها فقط کافی ست نوع کالای صادراتی، اطلاعات هویتی شرکت و گیرنده را وارد کرد و این سرویس اروپایی امکان انجام عملیات تجاری با آن را تأیید خواهد کرد.

 این دو ابزار به نفع شرکت های کوچک و متوسط اروپایی بوده و با توجه به اینکه ایران کشوری تحت تحریم است، کمک می کنند شرکت ها با آگاهی وارد معامله با این کشور شوند.

پس از آنکه آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و تحریم های دیگری علیه ایران اعمال کرد این تصور اشتباه شایع شد که دیگر برای شرکت های اروپایی این امکان وجود ندارد که با جمهوری اسلامی روابط تجاری برقرار سازند.

کد خبر: ۴۷٬۸۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha