۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۹
 ۳هزار و ۶۰۰میلیارد برای خرید بیماری؛ ۱۰هزار میلیارد برای درمان بیماری!
بلایی که دخانیات بر سر ایران می آورد

۳هزار و ۶۰۰میلیارد برای خرید بیماری؛ ۱۰هزار میلیارد برای درمان بیماری!

تهران- دبیر جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات خسارت سالانه سیگار به اقتصاد کشور بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: این خسارت جدای از ضرری است، که مصرف قلیان به اقتصاد کشور وارد می آورد.

بازار؛ نتایج مطالعات علمی همواره نشان داده است، که سیگار بیماری های گوناگون، به ویژه سرطان در افراد سیگاری بسیار شایع است و همین امر سبب وارد آمدن خسارات فراوانی به بهداشت عمومی یک جامعه و نیز اقتصاد جوامع می شود.

به همیت دلیل در کشورهای مختلف انجمن هایی برای مبارزه با استعمال دخانیت راه اندازی شده است، در ایران نیز جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، که جمعیتی مردمی است، در سال ۱۳۶۲ به همت چند پزشک و استاد دانشگاه به منظور مبارزه با استعمال دخانیات و افشای بیماریهای ناشی از استعمال دخانیات راه اندازی شد.

دبیری این انجمن در کشورمان را دکتر محمدرضا مسجدی، متولد ۱۳۳۲، از نجف اشرف و استاد بیماری‌های داخلی – ریوی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر عهده دارد، او میهمان بازار شد، تا در خصوص خسارات اقتصادی استعمال دخانیات در کشورمان با وی به گفتگو بنشینیم.

حاصل این گفتگو در ادامه می آید:

استعمال دخانیات در کشور ما چه میزان خسارت به اقتصاد کشور وارد می کند؟

روزانه بین ۱۰ الی ۲۰ میلیارد تومان خرج مصرف سیگار در کشور است، که البته احتمالا خرج مصرف قلیان بسیار بیشتر از این مقدار است.

ما می دانیم، که مصرف توتون قلیان تقریبا از دو هزار تُن به ۱۰ هزار تُن رسیده است، که می توان این ارقام را تبدیل کرد.

طبق آمارهای بانک جهانی، ۲ الی ۳ برابر پولی که مردم برای استعمال دخانیات خرج می کنند، را دولت ها برای بیماری های ناشی از استعمال دخانیات خرج می کنند و بانک جهانی می گوید هیچ کشوری به جز آمریکا از صنعت دخانیات سود نمی کند.

اما ۸۸ درصد صنعت و تجارت سیگار در سراسر دنیا، حتی در ایران در دست امریکا است، البته با واسطه در ایران کار می کنند، آن ها بلدند، از طریق بورس، سهام و یا روش های متعدد در بازار و صنعت نفوذ کنند.

امروز دولت در روز بین ۲۰ الی ۳۰ میلیارد تومان خرج بیماری های ناشی از سیگار اعم از سکته قلبی، سکته مغزی، سرطان، مرض قند و انواع و اقسام بیماری هایی که از دخانیات نشات می گیرد، می شود.

طبق این آمار فقط مردم ما ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان خرج خرید سیگار می کنند و دولت ما دو الی سه برابر این مقدار یعنی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال هزینه بیماری های ناشی از سیگار می کند.

اما دولت پول نقد از سیگار می گیرد و در این بین هم صاحب صنعت دخانیات خوشحال است، هم دولت و هم وزارت صمت خوشحال هستند، که پول نقد و راحت می گیرند، اما این پولی که برای بیماری های ناشی از دخانیات خرج می شود، چون شاخه شاخه است، نشان داده نمی شود.

اما آمریکایی ها می آیند و تمام این خسارات را حساب می کنند، به همین دلیل سختگیرانه ترین قوانین در دنیا مربوط به آمریکا است و دومین کشور سختگیر در رابطه با دخانیات استرالیا است.

امروز در استرالیا یک پاکت سیگار ۵۶ دلار است، سیگار در استرالیا تاثیرات زیادی روی اقتصاد خانواده می گذارد.

ضربه های استعمال دخانیات به اشتغال کشور و نیروی آماده به کار و فعال به چه میزان است؟

بانک جهانی که کاری به بهداشت و سلامت ندارد، اعلام می کند، که مهم ترین عامل بازدارنده توسعه پایدار در کشورهای در حال توسعه، استعمال دخانیات است.

این بیانیه خیلی حرف دارد و کار تحقیقاتی پشت این بیانیه است.

کل افرادی که در صنعت دخانیات کشور مشغول به کار هستند، کمی بیش از ۱۴ هزار نفر هستند و این میزان اشتغال با در نظر گرفتن خسارات و آسیب های این صنعت به سلامت و اقتصاد جامعه قابل مقایسه نیست.

بانک جهانی اعلام کرده است، که هر یک میلیون نخ سیگار یک مرگ ایجاد می کند، یعنی ما که در ایران ۶۰ میلیارد نخ سیگار در سال مصرف می کنیم، یعنی ۶۰ هزار مرگ در سال در پی این مصرف سیگار خواهیم داشت.

امروز ما برای سقوط هواپیمای اوکراینی این همه ناراحت هستیم، اما با این آمار مرگ در کشور، روزی ۳ تا هواپیمای اوکراینی در کشور ما در حال سقوط است و ما به راحتی از کنار آن می گذریم و این تلفات جانی سیگار و دخانیات است.

آمار قربانیان سیگار سالیانه ۶۰ هزار نفر است، در حالی که آمار قربانیان تصادفات ۱۷ هزار نفر در سال و رقم بسیار بالایی است و به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی آمده و روی مبارزه با استعمال دخانیات تاکید می کند، چرا که حافظ سلامت همه دنیا است و فرقی نمی کند، که ایران باشد و یا کشور دیگری.

سازمان بهداشت جهانی یک بیانیه می دهد، که کل دنیا را در بر می گیرد، دخانیات نه تنها به اشتغال، اقتصاد و سلامت جامعه که به کشاورزی کشور نیز ضربه می زند.

 اشاره به خسارتی که دخانیات به کشاورزی کشور وارد می کند، کردید، برایمان توضیح می دهید، که این خسارت دقیقا به چه صورت به کشاورزی کشور وارد می شود؟

بله، امروز بهترین زمین های ما در اطراف بهشهر، گرگان، فومن کشت توتون می کنند و این یک استثمار مطلق است، قبلا در این زمین های حاصلخیز محصولات مفید کاشته می شد، اما وقتی رو به کشت توتون بیاورید، پرهیز از آن بسیار سخت می شود و محصول شما به جای ابریشم و ... توتون می شود.

می گویند، زمین از شما، کشاورز از شما، کارخانه برایتان احداث می کنیم و کارگر هم از شما، مصرف و مرض و بیماری هم برای شما و تنها پول و سودش برای ما.

متاسفانه ما اعتقاد به کار کارشناسی در کشور نداریم، کارشناسان بین المللی معتقدند، اگر ۱۰ درصد مالیات بر سیگار را افزایش دهیم، با کاهش ۸ درصدی مصرف مواجه می شویم، اما هنوز شاهد اقدام موثری برای افزایش مالیات بر صنعت دخانیات نیستیم.

ما «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر انگلیس» می گوییم، اما کمپانی آمریکایی- انگلیسی تولید سیگار ۴ سال پیش در اشتهارد شعبه زد و زمانی که وارد کشور ما شد، قرار بود، ۶۰۰ نفر را به کار گیرد، اما امروز تولید سیگار مکانیزه شده و در حال حاضر این شرکت با ۳۵ کارگر مشغول فعالیت است و همه را فریب داده است.

امروز یکی از کثیف ترین پول هایی که در دنیا برای ترور و دیگر مقاصد رذیلانه خرج می شود، پول صنعت دخانیات است.

کد خبر: ۴٬۷۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha