۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
ترخیص ۲میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالای اساسی در هفته آینده/ ۵۰۰ میلیون دلار تامین اعتبار شد
اختصاصی؛ سخنگوی گمرگ خبر داد

ترخیص ۲میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالای اساسی در هفته آینده/ ۵۰۰ میلیون دلار تامین اعتبار شد

سخنگوی گمرگ جمهوری اسلامی از ترخیص ۲ میلیون ۷۰۰ هزار تن کالای اساسی از گمرگ طی هفته آینده خبر داد و گفت: بانک مرکزی قول تامین ارز مورد نیاز این کالاها را به تجار برای آزاد سازی آنها در گمرک که معطل ارز بودند داده است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: دکتر سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار «بازار» درباره آزاد سازی کالاهای رسوبی در گمرگ گفت: ترخیص تدریجی این کالاها که حدود ۸ میلیون تن است طی مصوبه ای در پی سفر اخیر معاون اول رئیس جمهور به استان هرمزگان انجام شده و دستور در تسریع ترخیص آن به مدیران صادر شده است.

وی به علت مشکل عدم ترخیص این کالاها اشاره کرد و اظهارداشت: موضوع ترخیص نشدن و دپوی این کالاها در گمرک به دلیل مشکل عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی به تجار و فعالان اقتصادی بود که البته با سفر مهندس جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، به همراه همتی رئیس کل بانک مرکزی، رئیس گمرک، مدیر عامل بنادر و معاون وزارت صمت به هرمزگان در جلسه ای مشکلات ترخیص این کالاها مورد بحث و بررسی و موشکافی دقیق قرار گرفت و در نهایت تصمیم بر آن شد تا بخش عمده ای از کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و بنگاههای اقتصادی با تامین اعتبار ارزی بانک مرکزی ترخیص شود.

هم کالاهای اساسی از گمرک ترخیص می شود و هم سایر کالاها
لطیفی خاطرنشان کرد: علاوه بر تلاش در تسریع ترخیص کالاهای اساسی، ترخیص سایر کالاهای دیگر چون مواد اولیه کارخانجات، قطعات، اجزا ماشین الات و ... نیز قرار است به صورت ارز متقاضی بعد از تائید وزارت صمت،  بانک مرکزی این کالاها را تامین اعتبار ارزی کند تا به زودی ترخیص شوند.

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه درراستای کمک به سرعت بخشی انجام فرایند ترخیص کالاها و انجام تشریفات گمرک یک فرم در اختیار تجار و فعالان اقتصادی قرار گرفته تا در این فرم مشخصات کالا، شرکت وارد کننده و زمان ورود کالا به بنادر و اطلاعات لازم مرتبط در فرم پر و به معاون گمرک فکس شود.

وی ادامه داد: پس از دریافت اطلاعات از سوی گمرک این سازمان آن را بررسی و اطلاعات لازم در اختیار وزارت صمت قرار می دهد تا آن  وزارت خانه نیز پس از جمع بندی نهایی آن را در اختیار بانک مرکزی برای تامین اعتبار ارزی قرار دهد.

اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار ارز از سوی بانک مرکزی برای ترخیص کالهای دپو شده در گمرک
لطیفی اظهارداشت: بانک مرکزی قرار است ۵۰۰ میلیون دلار را در اختیار تجار برای ترخیص کالاهای رسوب شده که در لیست آنها در گمرگ است قرار دهد. که البته لیست شرکتها واردکننده از سوی وزارت صمت ارسال شده و از هفته آینده روند ترخیص با تایید بانک مرکزی درتامین ارز انجام خواهد شد.

وی افزود: اولویت ترخیص کالاهای رسوب شده در گمرک که ارز آنها ( ۴۲۰۰ تومانی) از سوی بانک مرکزی تامین شده است، شامل شش قلم کالای اساسی نظیر ذرت، جو، کنجاله سویا، دانه های روغنی، روغن و داروهای ضرروری است که از ۱۰ میلیون ونیم تن موجود در گمرک ۲ میلیون و ۷۰۰ هزارتن آن کالاهای اساسی است که از سوی بانک مرکزی برای ترخیص این کالاها تامین شده است.

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: علاوه بر کالاهای اساسی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی برای ترخیص کالاها از گمرک تامین اعتبار ارزی شده است سایر کالاها نیز بصورت ارز ترجیعی و نیمایی قرار است تامین اعتبار شوندکه امید است بانک مرکزی به قولی که برای تامین اعتبار ارز ترخیص کالاهای رسوب شده در گمرک است داده است عمل کند.

وی افزود: چنانچه هماهنگی های لازم بین وزارت صمت و بانک مرکزی درتایید و تامیم ارز لازم برای ترخیص کالاها انجام شود گمرگ جمهوری اسلامی ظرف ۴۸ ساعت می تواند کالاها را ترخیص کند.

اسناد زودتر ارسال شود روند ترخیص تسریع می شود
لطیفی تصریح کرد: عمده مشکلات ترخیص کالاها از گمرک تامین و ترخیص به موقع ارز و انتقال استاد به خریداران یرانی است چرا که اسناد حمل و ارزی که از مبدا کالا برای خرید باید تسویه شود باید بنام شخص رقم خورد تا ترخیص کالاها انجام شود.

گفتنی است؛ معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران نیز اخیرا با اعلام اینکه دغدغۀ گمرک ایران درخصوص کالاهای مرتبط با تولید است نه کالاهای لوکس و غیر ضروری، گفت: فهرست اقلام مربوطه توسط گمرک و وزارت خانه مزبور احصاء و به بانک مرکزی اعلام شده که درصورت تأیید منشأ ارز این اقلام، ترخیص این کالاها در حداقل زمان ممکن صورت خواهد پذیرفت. جمال ارونقی کانتینرهای پُر وارداتی موجود در بنادر و گمرکات را بیش از ۲۵ هزار دستگاه کانتینر برآورد کرد.

کد خبر: ۴۷٬۷۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha