۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۱
۱۳۴۰ مدرسه خراسان شمالی به شبکه هوشمند متصل شدند
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

۱۳۴۰ مدرسه خراسان شمالی به شبکه هوشمند متصل شدند

بجنورد- بنا به گفته مسئولان خراسان شمالی، در حال حاضر ۷۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار در استان به شبکه پهن باند دسترسی دارند که تا پایان برنامه ششم توسعه‌این عدد به ۸۰ درصد ارتقاء خواهد یافت.

بازار؛ گروه استان‌ها: تلفن همراه اوایل دهه ۷۰ وارد کشور شد و تا چند سال گذشته تنها ۱۱ درصد از روستاهای کشور را فراگرفته بود و امروزه پوشش شبکه همراه به ۹۵ درصد رسیده است و ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار در کشور به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل هستند.

که بنا به گفته مسئولان، تا پایان دولت این عدد به ۱۰۰ درصد خواهد رسید تا شعار «دسترسی همگانی» محقق شود. خراسان شمالی نیز با جمعیتی بالغ‌بر ۸۶۳ هزار نفر، بیش از یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک تلفن ثابت، همراه اول و ایرانسل فعال دارد. در سال جاری با اجرای برخی طرح‌های توسعه‌ای در استان خراسان شمالی، ضریب نفوذ تلفن همراه اول به رده ۱۵ ارتقا یافت و موجب شده تا ضریب نفوذ ۷۸.۹۲ به ۸۲.۱۸ درصد برسد.

این استان از حیث ضریب نفوذ تلفن ثابت جایگاه ۲۱، ضریب نفوذ همراه اول جایگاه ۱۵، و ضریب نفوذ ایرانسل جایگاه دهم و ضریب نفوذ اینترنت در رده ۱۸ در بین استان‌های کشور قرار دارد و به گفته کارشناسان تمام شهرهای استان از پوشش نسل‌های سوم و چهارم تلفن همراه برخوردار است و شاهد رشد خوب وضعیت اینترنت در روستاهای استان هستیم.

در این خصوص گفتگویی با علی مرتضوی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی صورت گرفته که از این نظر می‌گذرد.

* در حال حاضر ضریب نفوذ تلفن‌های ثابت و همراه اول در استان چگونه است؟
در حال حاضر بیش از یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار شماره مشترک تلفن ثابت، همراه اول و ایرانسل فعال در استان داریم که از این تعداد ۲۵۰ هزار شماره تلفن ثابت، ۷۳۰ هزار تلفن همراه اول و ۵۵۰ هزار مشترک ایرانسل هستند. در حال حاضر از حیث ضریب نفوذ تلفن ثابت جایگاه ۲۱، ضریب نفوذ همراه اول جایگاه ۱۵، و ضریب نفوذ ایرانسل جایگاه دهم کشوری قرار داریم.

* چند درصد روستاهای استان به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند؟
اکنون ۸۱۸ هزار مشترک اینترنت در استان وجود دارد که در این زمینه در جایگاه ۱۸ در بین استان‌های کشور قرار داریم. با توجه به شیوع بیماری کرونا، نقش شبکه ملی اطلاعات در زیرساخت‌های کشور ازجمله آموزش بیشتر شد و تقاضای مردم نسبت به اینترنت افزایش یافت.

در حال حاضر ۷۵ درصد روستاهای بالای۲۰ خانوار استان به شبکه پهن باند دسترسی دارند درحالی‌که در اوایل سال گذشته ضریب نفوذ اینترنت روستایی در استان ۴۰ درصد بود.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف شده است که تا پایان برنامه ششم توسعه ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانواری را به شبکه ملی اطلاعات متصل کند که این عدد قبل از پایان برنامه تحقق می‌یابد و البته هدف‌گذاری ما روی ۱۰۰ درصد است. هم‌اکنون حدود ۹۹ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار در خراسان شمالی دارای تلفن خانگی، نزدیک به ۷۸ درصد دارای پوشش تلفن همراه هستند.

* وضعیت پروژه‌های طرح USO، ازجمله فیبر نوری و ایجاد سایت تلفن همراه جدید روستایی چگونه است؟
با اجرای پروژه‌های USO و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته روستایی، گام‌های بلندی جهت خدمت‌رسانی به روستاییان برداشته‌شده که باعث به رشد شاخص‌های ارتباطی شده است.

 اکنون ۷۰ کیلومتر مسیر فیبر نوری در مناطق مرزی و روستایی جهت تأمین پهنای باند اپراتورهای تلفن همراه و مراکز مخابراتی روستایی به پیمانکاری شرکت مخابرات در سال جاری اجراشده است  همچنین طرح توسعه ارتباطات روستایی (تار) در استان باهدف بهبود ارتباطات در مناطق روستایی به طول ۳۸۰ کیلومتر در استان اجرا می‌شود که تاکنون حدوداً ۲۱۸ کیلومتر کابل گذاری شده است.

* هزینه راه‌اندازی سایت‌های بی تی اس چه میزان است؟
تا قبل از افزایش قیمت دلار، هزینه نصب و راه‌اندازی یک سایت بی تی اس اعتباری بالغ‌بر ۲۰ میلیارد ریال بود که البته در برخی از نقاط نیاز به برق‌رسانی و اجرای شبکه است و حتی شده هزینه مسیر انتقال برق از هزینه راه‌اندازی یک سایت بی تی اس بالاتر بوده است.

* چه تعداد از مدارس استان به شبکه هوشمند متصل هستند؟
با توجه به‌ضرورت توسعه آموزش‌های مجازی به دنبال تداوم شیوع ویروس کرونا، ضمن استفاده رایگان از سامانه شاد برای همه کاربران و تخصیص بسته‌های هدیه اینترنت به معلمان(۲۰ گیگابایتی)، همه مدارس شهری و روستایی استان اعلامی وزارت آموزش‌وپرورش بر اساس سامانه شاد به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

همچنین تخصیص ترافیک رایگان سامانه‌های آموزش مجازی مراکز علمی، دانشگاهی و حوزه‌های علمیه برای دانشجویان،تخصیص ترافیک رایگان سامانه‌های آنلاین پخش مراسم عزاداری مانند هیئت آنلاین برای مردم و تحویل ۲۵ مودم همراه رایگان به هیئت‌های مذهبی استان بر اساس ثبت‌نام در سایت سازمان تبلیغات اسلامی به مدت یک ماه از اقدامات این اداره کل در این ایام بود.

اکنون در راستای تحقق عدالت آموزشی و به‌منظور بهره‌مندی دانش آموزان استان از مزایای آموزش مجازی، در فاز نخست ۱۳۴۰مدرسه استان اعلامی وزارت آموزش‌وپرورش بر اساس سامانه شاد به پوشش شبکه هوشمند مدارس متصل شدند.

کد خبر: ۴۷٬۶۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha