۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
وضعیت بورس متعادل خواهد شد/ آیا خرید سهام خودرویی‌ منطقی است؟
تحلیل روزانه بورس در گفتگو با کارشناس؛

وضعیت بورس متعادل خواهد شد/ آیا خرید سهام خودرویی‌ منطقی است؟

نحوه معاملات روزهای اخیر به صورتی است که وقتی سهم‌ها با صف های خرید نیز مواجه هستند اغلب با عرضه روبرو می‌شوند.

حمیدرضا پیرهادی؛ بازار: بورس افت‌ و خیزهایی را تجربه می‌کند که کمی پیش بینی را سخت کرده است. کارشناسان معتقدند شاخص ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد، شاخص حمایتی است و اگر شاخص کل کمی منفی یا مثبت می‌شود باز هم شاخص حمایتی همین خواهد بود.

شاخص کل بورس در معاملات صبح روز گذشته کاهشی حدود ۶ هزار واحد را نشان داد و به عدد یک میلیون و ۵۷۲ هزار واحدی رسید.

شاخص کل پیش از این در معاملات روز گذشته یک بار مثبت شده بود و پس از آن حدود ۹ هزار واحد ریزش کرد، اما باز هم درپایان با یک جریان صعودی همراه شده است.

خروج سرمایه افراد هیجانی بازار را به تعادل نزدیک می‌کند
احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه نوسانات اخیر و امروز بازار را تحلیل کرد و به خبرنگار بازار گفت: باتوجه به شاخصی که امروز با آن مواجه هستیم می‌توان گفت بازار رفته‌رفته از شرایط هیجانی و رفتارهای پیش واکنشی که با آن‌ها مواجه شد، درحال دور شدن است. شاید با خروج سهامدارانی که به هرقیمتی حاضر به فروختن سهامشان بودند بازار فضای آرامتر و دورتر از التهابی را تجربه می‌کند.

وی افزود که ازطرف دیگر نحوه معاملات روزهای اخیر به صورتی است که وقتی سهم‌ها با صف های خرید نیز مواجه هستند اغلب با عرضه روبرو می‌شوند. اگرچه این مسئله یه مقدار سرمایه گذاران را نگران می‌کند اما این پیام را مخابره می‌کند که سرمایه گذاران نباید در بازه های زمانی خیلی کوتاه دنبال بازدهی های زیادی از بازار باشند و به نظر می رسد به طورحتم بازار با رشدهای کوتاه مدت درشرایط خوبی با عرضه مواجه می‌شود و این میتواند به پایدارتر شدن معاملات و توقف روند افزایشی پرشتاب سهم‌ها منجر شود.

رضاپور تاکید کرد که در زمان نزول بازار و حتی زمانی که عرضه نیز زیاد می‌شود، به محض اینکه سهم‌ها با افت مواجه شوند خریداران نقش پررنگی پیدا می‌کنند و این افزایش تقاضا باعث می‌شود که سهام شرکت ها با شاخص منفی پرطرفدار باشد تا نتوانند روند کاهشی خود را ادامه دهند.

درحالی که بنگاه های خودروساز تحت فشارهای زیاد ناشی از هزینه های مالی و بهره وری پایین هستند، زیان‌های انباشته بزرگی را نیز در سال های اخیر ایجاد کردند و پوشش این مسئله زمانبر است و نمی توان انتظار سوددهی از آن‌ها داشت. اما این امید وجود دارد که درصورت آزادسازی های که در بالا ذکر شد، وضعیت فروششان نسبت به نرخ های تمام شده از چیزی که در ۶ ماهه اول سال ۹۹ شاهد بودیم بهتر شود و این روند به مرور باعث می شود وضعیت مالی خودروسازان نیز بهبود یابد و در قیمت هایی که ریزش زیادی داشنند مورد استقبال بازار قرار گیرند

کدام متغیرها بازار را تحریک می‌کنند؟
این کارشناس یادآورشد که شواهد و بررسی روند کلی معاملات در بیشتر سهام شرکت‌ها نشانگر دور شدن بازار از روزهای پر التهاب است و به واسطه ارزندگی که گروه زیادی از سهام شرکت ها دارند، راه متعادل تری را می گذرانند. بنابراین تا زمانی که بازار بتواند این روند را ادامه دهد، با رسیدن اخبار و گزارشات مالی شرکت‌ها که پایان مهرماه ارائه می‌شود می توان گفت وضعیت بازار ازنظر بنیادی شفاف تر خواهد بود و با کاهش و فروکش ریسک هایی مانند انتخابات آمریکا، مسائلی که پیرامون بازار وجود دارد و همچنین عملیاتی شدن تصمیم سیاست گذاران که در بازار سرمایه برای تقویت و مدیریت طرف عرضه از جمله الزام کردن بازاریابی برای شرکت‌ها، تخصیص منابع و افزایش سهمیه بندی به صندوقهای توسعه برای حمایت از سرمایه گذاران در معاملات، تاثیر خوبی بر بازار خواهد داشت.

وی ابراز کرد که این تصمیمات از هفته آینده شکل جدی تری به خود می‌گیرد و عملیاتی شدن آن‌ها باعث می‌شود که دیگر با متغیرها و اخباری که امروز با آن مواجه هستیم شاهد ریزش شدید و ناگهانی نباشیم مگر اینکه محرک جدیدی بازار را تهدید کند.

در این شرایط می توان به تدریج با نگاه مثبت روند خرید را دنبال کرد هرچند ریسکهایی که در ماه‌های آینده با آن مواجه هستند از مسائلی هستند که می‌تواند نوسانات بازار را تحت تاثیر قرار دهد و نزدیک ترین آن‌ها انتخابات آمریکا، بودجه کشور و متغیرهایی که در بودجه پیش‌بینی می‌شود، است. به دنبال این محرک ها شرایط اجتماعی و اقتصادی و همچنین انتخاباتی که پیش روی کشورمان است ازجمله متغیرهای بازار هستند.

رضاپور می گوید: علاوه بر موارد ذکر شده، قیمت‌های جهانی و نوسان ارزهای بین المللی نیز می تواند بازارهای کامودیتی و کالاها را در دنیا تحت تاثیر قرار دهد. با این حال باید منتظر باشیم ببینیم چه اتفاقی می افتد. اما به نظر می رسد که اگر به تدریج شاهد ریزش های سنگین در نرخ دلار به کمتر از ۲۳ یا ۲۴ هزار تومان نباشیم و ریزش پایدار ارز کمتر از این رقم نباشد، بازار در سمت تقاضا تقویت شود.

وی تغییرات احتمالی نرخ سود بانکی را نیز یکی دیگر از متغیرهای بازار خواند و اظهارکرد که این روزها بیشتر راجع به این مسئله صحبت می‌شود و این افزایش نرخ بازده بدون ریسک و سود بانک ها می تواند جذابیت سپرده گذاری های بانکی را افزایش داده و منابع بازار سرمایه را به آن سمت جهت دهد. اما این موضوع ابعاد مثبت و منفی مختلفی دارد که بر بازارهای مالی و اقتصادی موثر است. بااین حال شاید سیاستگذاران حساسیت بیشتری درمورد تغییر نرخ سود بانکی به خرج دهند و محتمل است که به زودی شاهد افزایش نرخ سود بانک ها نباشیم.

این فعال بازار سرمایه با اشاره به مسائل سیاسی داخل کشور و تاثیر آن‌ها بر بازار تاکید کرد: به نظر می‌رسد از نظر سیاسی، باوجود اینکه انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم و بودجه کشور نیز مطرح می شود مسئولان سیاست‌گذاری‌ها را به نحوی انجام دهند که بازار سرمایه را با تهدید جدی مواجه نکند.

سهامداران سهام پرریسک خریداری نکنند
رضاپور درواکنش به این‌که چه سهامی پرریسک و برای خرید مناسب نیست، می‌گوید که اکنون شاهد هستیم گروهی از شرکت هایی که امروز در بازار سرمایه معامله می‌شوند به واسطه شرایط تحریمی یا رکودی که در کسب و کارشان به وجود آمده و گاهی نیز به دلیل وضعیت عملیاتی نامناسب و بهره وری پایین و هزینه های مالی، شرایط مناسبی را درصورت های مالی خود تجربه نمی‌کنند و گزارشات مالی منتشر شده آن‌ها از قیمت های فعلی‌شان پشتیبانی نمی‌کند. به همین دلیل درمورد برخی از این گروه ها چشم انداز طوری است که می توان به بهبود وضعیت مالی و ساختارهای مالی آن‌ها در ماه های آینده امیدوار بود.

این فعال بازار سرمایه عنوان کرد که با این حال نمی‌توان امیدواری و پیش بینی مثبتی را برای برخی از شرکت ها در این موضوع متصور بود و همین امر مستلزم آن است که سرمایه گذاران در انتخاب سهام شرکت ها حساسیت بیشتری به خرج دهند و تا بهتر شدن وضعیت بازار سراغ هر گزینه ای نروند بلکه بتوانند منفعت بیشتری را در بازار به دست آورند.

آیا خرید سهام خودرویی‌ها منطقی است؟
او در ادامه ضمن واکنش به این‌که آیا گروه خودرویی که افت و خیزهای شدیدی داشته‌اند و جزء گروه پرریسک هستند، خریدشان منطقی است؟ مطرح کرد: این گروه هم رشدهای خیره کننده و هم ریزش های شدیدی را تجربه کرد و این افت های پرشتاب باعث شد که به واسطه افزایش نرخ محصولاتشان در بازار آزاد و بحث فراهم شدن امکان فروش محصولاتشان در بورس کالا به قیمت بازار و با شرایط رقابتی امیدواری ها درمورد وضعیت سود آوری‌ این شرکتها کمی تقویت شود.

این کارشناس تشریح کرد: درحالی که بنگاه های خودروساز تحت فشارهای زیاد ناشی از هزینه های مالی و بهره وری پایین هستند، زیان‌های انباشته بزرگی را نیز در سال های اخیر ایجاد کردند و پوشش این مسئله زمانبر است و نمی توان انتظار سوددهی از آن‌ها داشت. اما این امید وجود دارد که درصورت آزادسازی های که در بالا ذکر شد، وضعیت فروششان نسبت به نرخ های تمام شده از چیزی که در ۶ ماهه اول سال ۹۹ شاهد بودیم بهتر شود و این روند به مرور باعث می شود وضعیت مالی خودروسازان نیز بهبود یابد و در قیمت هایی که ریزش زیادی داشتند مورد استقبال بازار قرار گیرند.

رضاپور یادآورشد که باتمام این‌ها گروه خودرویی ها جزء گروهی هستند که به واسطه تامین مالی‌ ریسک بیشتری را به سرمایه گذاران تحمیل می کنند اما حداقل های چشم انداز بهبودی نیز در آن‌ها دیده می شود.
این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: به نظر من ممکن است با افزایش بیشتر قیمت ها شاهد این باشیم که فروشنده ها نیز در نمادها به دلیل اینکه شاید سودی برای تقسیم کردن ندارند یا شاید امیدواری نیز برای پوشش زیان ها در سال جاری ندارند در این نمادها که بیشتر از سایر نمادها که وضعیت بنیادی مطلوب تری دارند، افزایش یابد و باعث تعادل روند معاملاتی آن‌ها شود.

کد خبر: ۴۷٬۶۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha