۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۴
هزاره ارتباطات بدون اینترنت؛ سرعت لاک‌پشتی صدای کاربران را درآورد
بازار گزارش می‌دهد؛

هزاره ارتباطات بدون اینترنت؛ سرعت لاک‌پشتی صدای کاربران را درآورد

اردبیل- امروزه زندگی مردم به اینترنت و فضای مجازی وابستگی پیداکرده، بطوریکه برای عده‌ای داشتن اینترنت از نان شب نیز واجب‌تر شده است اما افت سرعت و قطعی‌های مکرر صدای بسیاری از کاربران را درآورده است.

نسرین آذرکیش؛ بازار: باگذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی نیاز به اینترنت بیش‌ازپیش احساس می‌شود و تقریباً می‌شود گفت بدون اینترنت زندگی دیگر برای نسل امروز بی‌مفهوم است و استفاده از تلفن همراه نیز به همراه اینترنت جزء جدایی‌ناپذیر زندگی مردم  به‌حساب می‌آید.

با اعلام  وزیر ارتباطات امسال قرار بر این بود که  ۹۰ درصد روستاها تا پایان سال جاری به اینترنت ‌پرسرعت متصل شوند اما از وضعیتی که مشخص است گویی تا تحقق وعده آقای وزیر، در راستای بهره‌مندی روستاها از اینترنت و اتصال تمام مدارس به شبکه اطلاعات، راه دور و درازی در پیش است.

این روزها مردم ترجیح می‌دهند به‌جای اتلاف وقت و زمان خود، خدماتی که به‌صورت الکترونیکی توسط نهادهای مختلف دولتی و خصوصی ارائه می‌شود را به‌صورت اینترنتی انجام دهند؛ البته که انجام بسیاری از فعالیت های اجتماعی، اقتصادی و آموزشی نیازمند استفاده از اینترنت است اما با توجه به‌سرعت لاک‌پشتی اینترنت و قطعی‌های گاه‌وبیگاه، ثمره آن فقط کلافگی برای عموم مردم است.

در این میان باوجود مشکلات فراوان در زیرساخت‌های اینترنت، امسال با شیوع کرونا آموزش نیز به سمت مجازی سوق داده شد که این مسئله مشکلات بسیار زیادی را برای دانش آموزان و خانواده‌های آن‌ها به همراه داشته است که ازجمله این مشکلات می‌توان به قیمت نامناسب بسته‌های اینترنتی، مشکلات مربوط به‌سرعت اینترنت و نبود گوشی‌های هوشمند و البته قیمت‌های سرسام‌آورشان، اشاره کرد.

دراین‌بین اردبیل نیز ازجمله استان‌هایی است که اکثر روستاها و مناطق حاشیه‌نشین آن، به لحاظ اینترنتی بسیار محروم است و به‌نوعی تنها مرکز استان و مراکز شهرستان‌ها تا حدودی در شرایط مطلوبی قرار دارند؛ البته هرازگاهی صدایی از بهره‌مندی برخی از روستاها در برخی شهرستان‌ها از اینترنت به گوش می‌رسد.

البته باید اذعان کرد که مشکلات مربوط به قطع‌ووصلی اینترنت تقریباً به یک مشکل بزرگ برای همه کاربران اردبیلی تبدیل‌شده و این معضل مردم و کاربران استان اردبیل را حسابی کلافه کرده است که برخی از شهروندان با انتقاد از ضعف مداوم اینترنت، خواستار توجه بیشتر مسئولان نسبت به آن شده‌اند.

ناگفته نماند که برخی کاربران معتقدند که خدمات واقعی ارائه‌شده به مشترکین با آن چیزی که در تبلیغات و توسط مسئولان ارائه می‌شود، فاصله زیادی دارد.

ارتقای رتبه دسترسی اینترنت در اردبیل!
در این هیاهوی قطعی و ضعف اینترنت در اکثر نقاط استان چه محروم و چه مرکز شهر، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل از ارتقای سه پله‌ای شاخص دسترسی به اینترنت در استان اردبیل خبر داده که البته  خبری بسیار مسرت‌بخش برای استان است.

بهروز رزمی بابیان اینکه مقدار شاخص دسترسی به اینترنت از ۷.۰۶۲ به ۷.۶۴  افزایش‌یافته و منجر به ارتقای رتبه استان از ۱۷ به ۱۴ در کشور شده است، گفت: توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، اجرای پروژه‌های USO و افزایش ظرفیت پهنای باند از عوامل مؤثر رشد شاخص دسترسی به اینترنت در استان است.

وی همچنین به بهره‌مندی همه روستاهای استان از اینترنت نسل سوم و چهارم تا پایان برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون حدود ۸۳ درصد از یک هزار و ۱۹روستای بالای ۲۰ خانوار این استان از نسل سوم و چهارم تلفن همراه بهره‌مند می‌باشند.

چرخش توپ در میان مسئولین
در همین رابطه نادر کاظمی رئیس شورای اسلامی روستای کوراماللو در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با گلایه از نبود اینترنت در این روستا اظهار داشت: روستای کوراماللو با ۱۱۰خانوار و بافاصله ۵کیلومتری از شهرانگوت، همچنان از معضل عدم آنتن‌دهی موبایل و شبکه اینترنت رنج می‌برد و با توجه به لزوم استفاده دانش‌آموزان از برنامه شاد، از این باب دانش‌آموزان روستا دچار مشکلات آموزشی شده‌اند.

کاظمی بیان کرد: قریب به یک سال است که هیچ توجه و حرکتی از سوی مسئولین مخابرات شهرستان و اداره کل ارتباطات و فناوری استان در خصوص نصب دستگاه و حل مشکل اینترنت روستا صورت نگرفته و در برابر مطالبات ما، مسئولین فقط  توپ را به زمین یکدیگر انداخته‌اند.

شیوع کرونا نیز در این میان دغدغه‌های دسترسی به اینترنت را بسیار زیاد کرد، بطوریکه با تعطیلی مدارس بسیاری از دانش آموزان در مناطق محروم و روستاها از آموزش مجازی بازمانده‌اند و عده‌ای نیز گلایه‌مند از هزینه‌های بسیار زیاد بسته‌های اینترنتی هستند.

در همین باره ولی اسماعیلی نائب رئیس کمیسیون اجتماعی و منتخب مردم شهرستان گرمی در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از عملکرد وزیر ارتباطات، به عدم دسترسی ۳۰ درصد دانش آموزان مناطق محروم به پوشش آنتن موبایل، اختلالات روزانه اینترنت، سردرگمی دانش آموزان و خانواده‌ها در استفاده از «شاد» اشاره کرد.

 در این میان گرانی بسته‌های اینترنتی نیز به معضلی برای خانواده‌ها تبدیل‌شده است.

در همین رابطه وطن‌دوست یکی از والدین دانش آموزان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با توجه به شرایط بد اقتصادی وضعیت بازار بسیار کساد شده است و بنده با درآمد کمی که دارم نمی‌توانم بسته اینترنتی خریداری کنم تا فرزندم از آموزش مجازی برخوردار شود.

درهرحال این روزها اینترنت به‌عنوان یکی از نیازهای اصلی خانوار مطرح است و بهره‌مندی از اینترنت پرسرعت و رفع مشکلات آنتن‌دهی حق تمام مردم است و انتظار می‌رود مسئولین ذی‌ربط هرچه سریع‌تر نسبت به تأمین زیرساخت‌ها و سرعت آن چاره‌ای بیندیشند.

کد خبر: ۴۷٬۵۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha