۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
شروع همزیستی مسالمت آمیز وسایل نقلیه/ کاهش رفتارهای پر خطر ترافیکی
معرفی سیستم هدایت ترافیکی BTV

شروع همزیستی مسالمت آمیز وسایل نقلیه/ کاهش رفتارهای پر خطر ترافیکی

استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله سالم و سازگار با محیط زیست، در کنار سایر وسایل نقلیه یک موضوع بحث برانگیزاست؛ چرا که حفظ امنیت دوچرخه سواران و عابرین پیاده در شرایط ترافیکی اکنون کلان شهرها مستلزم گذار از این پیکره سنتی و رسیدن به رویای شهر هوشمند مبتنی بر تکنولوژی است.

سیران خانعلی زاده؛ گروه فناوری اطلاعات: اگر نگاهی به تاریخچه تولید و توسعه انواع سیستم های حمل ونقل بیاندازیم، به یقین دوچرخه دارای سابقه  قدیمی تر و در عین حال  لذت بخش تر در مقایسه با سایر وسایل نقلیه عمومی است. اما چه چیزی باعث شده است این وسیله سالم و در عین حال سازگار با محیط زیست در گوشه انباری ها رها شده و از آن به عنوان یک سرگرمی آخر هفته یاد می کنیم.

در حقیقت، عوامل متعددی در کنار گذاشتن دوچرخه به عنوان یک سیستم مجزای حمل نقل شهری دخیل هستند؛ شرایط ناپایدار جوی، تک سرنشین بودن دوچرخه، چالش بدنی متحمل بر فرد دوچرخه سوار و مهم تر از همه غیر ایمن بودن جاده ها به علت پر تردد بودن ماشین های پر سرعت از جمله این موارد هستند  .اگر از موارد اول تا سوم  این عوامل  فاکتور بگیریم، غیر ایمن بودن  جاده ها را به هیچ عنوان نمی شود انکار کرد و یا نادیده گرفت.

به باور متخصصان، حل این مشکل بنیادی در زیر لوای توسعه  تکنولوژی های هوشمند امکان پذیرخواهد بود. در حقیقت، این باورمندان به قدرت تکنولوژی در ایجاد هارمونی و همزیستی  مسالمت آمیز بین تمامی وسایل نقلیه امیدوار هستند. بدون شک قدم نهادن در این اتفاق جهان شمول مستلزم زمان، بودجه و تخصص کافی است که در اختیار بسیاری از شرکت های فناوری اطلاعات  است.

به گزارش بازار به نقل از  « The new York Time »، تا به اکنون کمپانی های زیادی در صدد طراحی وتولید  سیستم های هدایتی و امنیتی در حوضه حمل ونقل بوده اند. یکی از به نام ترین این شرکت ها، مجموعه  شرکت های   Fiat Chrysler است  و در جدید ترین رخداد ۲۰۲۰  فناوری های ترافیکی و امنیتی ، از محصول مشترک خود  با گروه تجاری   ,۵G Automotive و Tome Software  رو نمایی کرد. این محصول هوشمند  bicycle to vehicle  communication system  نام دارد و  همانند یک واسطه هوشمند  بین وسایل نقلیه، سیستم ترافیکی، و Gps  عمل می کند.

این سیستم مدرن به اینترنت نسل پنجم  ۵G و بلوتوث مجهز است و با بالاترین سرعت پیغام های الکترونیکی مابین ماشین ها، دوچرخه ها، و سیستم ترافیک شهری را مخابره می کند. در حقیقت،  با استفاده از پدیده نوظهور اینترنت اشیاء IOT  رویای شهرهوشمند به  وقوع خواهد پیوست به گونه ای که در یک  خیابان هوشمند تمامی وسایل نقلیه از شرایط و موقعیت سایر وسایل نقلیه اطلاع خواهد.

 هدف از تولید و طراحی  سیستم BTV  را حمایت از اقشار آسیب پذیر از جمله عابرین پیاده و دوچرخه سواران است

دوچرخه سواران و راننده گانی  که از سیستم BTV   استفاده می کنند، اطلاعات کاملی از نزدیک ترین ماشین ها، حضور عابرین پیاده، خانه های اطراف، درختان و حتی اتفاقات ترافیکی در محدوده ترافیکی خود خواهند داشت. این سیستم از طریق دوربین های ترافیکی و رادارهای هوشمند  پشتیبانی می شود.

                                                          

یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد BTV،   سیگنال های هوشمند اعلان خطر و هدایتی است. این سیگنال ها براساس اطلاعات  دریافت شده از محیط دوچرخه سوار و راننده  ، از یک سو هرگونه خطر احتمالی  را اطلاع می دهد و از سوی دیگر  دوچرخه سوار را به کم  ریسک ترین مسیر هدایت میکند.

اطلاعات این سیستم تنها شامل سرعت و مسیر انتخابی نیست؛ بلکه اطلاعات دیگری از قبیل شعاع چرخش، حداکثر  شتاب  گیری وترمز، پیش بینی مسیر نیز درج شده اند

جیک سیگال مدیر اجرایی شرکت Tome Software  در مصاحبه خود با نیویورک تایمز  اعلام داشت  ، این سیستم جامع نتیجه تلاش و همکاری  مجموع های زیادی از جمله فورد، جنرال موتور، سوبارو و تریک بایک  است. وی هدف از تولید و طراحی  سیستم BTV  را حمایت از اقشار آسیب پذیر از جمله عابرین پیاده و دوچرخه سواران  دانست. به گفته وی ، چنین فناوری می تواند تصادفات مربوط به دوچرخه سواران و سایر افراد به اصطلاح آسیب پذیر جاده را تا ۳۵ درصد کاهش دهد.

وی در ادامه افزود، اطلاعات این سیستم تنها شامل سرعت و مسیر انتخابی نیست؛ بلکه اطلاعات دیگری از قبیل شعاع چرخش، حداکثر  شتاب  گیری وترمز، پیش بینی مسیر نیز درج شده اند. وی خاطر نشان شد،   تیم طراحان و محققین ما در چندین بازه زمانی متفاوت  میزان دقت، سازگاری و قابل اعتماد بودن اطلاعات درایو ها،   عدم تداخل با  سیستم های سیگنالی و بی سیمی شهری  را مورد بررسی و آزمایش قرار داده اند.                                                                    

به گفته اریک  بیورلینگ مدیر برند Trek Bike   یکی از همکاران طراحی این سیستم ، دوچرخه ها و ماشین هایی که مجهز به این سیستم هستند  در نوع خود یک دوچرخه کامپیوتری و یک ماشین کامپیوتری تلقی می شوند. به گفته وی،  به همت  این سیستم رانندگان در محیط های تاریک با کمترین میزان دید بصری دارای درک کلی از محیط پیرامون خود خواهند بود.

در واقع رویایی شهر هوشمند و بهره برداری از سایر سیستم های حمل ونقلی  نیازمند توسعه زیر ساخت های شهری و ترافیکی است. ایجاد و اتصال اینترنت اشیاء  در بین تمامی مولفه های شهری،   مجهز سازی اتومبیل های  و دوچرخه های نسل جدید به  سیستم bicycle to vehicle  communication و یا سیستم های مشابه  از جمله اصلاحات بنیادی ترافیک شهری است که می بایست در دستور کار دولتمردان و زیر مجموعه های مربوطه قرار گیرد.

کد خبر: ۴۷٬۵۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha