۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
مرغ گرانی در کرمان یک پا دارد؛ عرضه و تقاضا بهانه ای برای سودجویان
شوک قیمت ها ادامه دارد

مرغ گرانی در کرمان یک پا دارد؛ عرضه و تقاضا بهانه ای برای سودجویان

کرمان- افزایش قیمت ها نشان می دهد که مرغ گرانی در کرمان یک پا دارد و روند تند افزایش قیمت ها در این شهر سبد بسیاری از خانواده ها را هر روز کوچکتر می کند.

بازار؛ گروه استان ها: کافیست این روزها سری به مرغ فروشی های سطح شهر کرمان بزنید، اینجا روند قیمت ها صعودی است و مدت هاست مردم این شهر به افزایش بی ضابطه قیمت ها عادت کرده اند.

بهانه ها هم همیشه مشترک است، نهاده نداریم، دلار گران شده و تورم رو به افزایش است. از سوی دیگر هر بار که از مسئولان در خصوص گرانی قیمتها سوال می پرسیم فقط یک جواب دارند «همه چیز تحت تاثیر قانون عرضه و تقاضا است»!

در این میان این قشر ضعیف و متوسط جامعه هستند که مجبور می شوند رفته رفته بسیاری از کالاهای را از سبد مصرفی روزانه حذف کنند و کالاهای با ارجیحت قبلی کمتر را در سبد مصرف بگنجانند.

بعد از گران شدن گوشت و مرغ بسیاری از مردم با خرید مرغ، پروتئین مورد نیاز خانواده ها را تامین می کردند اما حالا که مرغ در کرمان در حال ورود به کانال ۲۲ هزار تومان است و مردم با چشمان نگران در حال مشاهده وضعیت فعلی است.

این روزها کمتر اقدامی از سوی آن ها برای حمایت از مصرف کننده انجام می شود و سیل گرانی اکثر کالاها را در نوردیده است و این رویه همچنان ادامه دارد

در حالیکه مسئولان تا قبل از این سعی می کردند با عرضه مرغ یارانه ای و یخ زده قیمت ها را تعدیل کنند اما این روزها کمتر اقدامی از سوی آن ها برای حمایت از مصرف کننده انجام می شود و سیل گرانی اکثر کالاها را در نوردیده است و این رویه همچنان ادامه دارد.

در حالیکه ششم مهرماه قیمت مرغ ۱۸ هزار و ۱۶۰ تومان بود حالا این نرخ به بالای ۲۱ هزار تومان تا ۲۲ هزار تومان رسیده است.

این در حالیست که عرضه این محصول نیز نسبت به گذشته کمتر شده است و تمایل عرضه محصول در بازار کرمان از سوی تولیدکنندگان کمتر شده است.

 معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان که پیش از این کاهش نهاده های تولید را بهانه افزایش قیمتها عنوان کرده بود حالا در گفتگو با بازار از افزایش دو هزار و ۴۶۰ هزار تومانی گوشت مرغ در یک ماه اخیر خبر می دهد.

وی گفت: ۲۱ هزار و ۹۰ تومان آخرین قیمتی است که به صورت رسمی برای مرغ در نظر گرفته شده است و اگر با قیمت بیشتر این کالا در اختیار مردم قرار گیرد، گران فروشی است.

مردم گران فروشی را گزارش دهند!
وی ادامه داد: قیمت مرغ زنده ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان در کشتارگاه ۱۴ هزار و ۵۹۰ تومان و توزیع در کشتارگاه به فروشندگان خرد ۲۰ هزار و ۲۹۰ تومان است در نهایت باید با قیمت ۲۱ هزار و ۹۰ تومان به مصرف کننده برسد.

وی از مصرف کنندگان خواست در صورت گران فروشی مراتب را به ۱۲۴ اطلاع دهند!

برخی از مرغداران به دلیل افزایش نهاده ها، میزان تولید و عرصه را کاهش داده اند و برخی سعی می کنند با عرضه کمتر و افزایش تقاضا قیمت را افزایش دهند

حالا در حالی قیمت خود به خود گران شده که گران فروشان نیز بر قیمت این کالا افزوده اند، با محمد یکی از فروشندگان مرغ به گفتگو می نشینیم.

وی می گوید: برخی از مرغداران به دلیل افزایش نهاده ها، میزان تولید و عرضه را کاهش داده اند و برخی سعی می کنند با عرضه کمتر و افزایش تقاضا قیمت را افزایش دهند.

خرید بال و پای مرغ افزایش یافته است
این فروشنده گفت: بعد از گرانی مرغ بسیاری از مردم خرید را کمتر کرده اند و به خرید ران و سینه به صورت مجزا روی آورده اند و حتی برخی به خرید پای مرغ و بال اکتفا می کنند.

وی بیان کرد: همچنین وزن مرغ هایی که برای فروش عرضه می شود هم کاهش یافته چون مرغ های بالای دو کیلو بسیار گران شده اند و هر خریدار باید برای یک مرغ حدود ۵۰ هزار تومان هزینه کند.

این فروشنده گفت: مردم ترجیح می دهند مرغ هایی با وزن کمتر خریداری کنند اگر این وضع ادامه پیدا کند به نظر می رسد به زودی با بحران در بازار مرغ مواجه خواهیم شد.

مردم ترجیح می دهند مرغ های با وزن کمتر خریداری کنند اگر این وضع ادامه پیدا کند به نظر می رسد به زودی با بحران در بازار مرغ مواجه خواهیم شد

احمد زاده نیز یکی از فروشندگان مرغ در کرمان است که به بازار گفت: در زمستان بیماری های مختلف به خصوص آنفلوانزای مرغی و نیوکاسل افزایش می یابد و بعضا خسارت های زیادی ایجاد می کند و به همین دلیل مرغ داران در زمستان با افزایش هزینه تولید مواجه می شوند.

هزینه های تولید مرغ در پاییز و زمستان بیشتر می شود
وی تصریح کرد: استفاده از وسایل گرمایشی نیز هزینه های تولید را افزایش می دهد و اگر بحث کمبود نهاده های تولید ادامه یابد در روزهای پیش رو روند گرانیها افزایش می یابد.

محمد قربان زاده نیز یکی از مرغ داران کرمان است که در این خصوص چنین گفت: ما گران فروشی نمی کنیم مردم بدانند که هزینه های تولید افزایش یافته است و میزان بسیار اندکی ذرت و سویا یارانه ای در اختیار ما قرار می گیرد و باید با صرف هزینه سنگین این مواد را از بازار آزاد تهیه کنیم.

میزان بسیار اندکی ذرت و سویا یارانه ای در اختیار ما قرار می گیرد و باید با صرف هزینه سنگین این مواد را از بازار آزاد تهیه کنیم

وی افزود: برخی مواقع حاضریم گران تر هم نهاده ها را خریداری کنیم اما اصولا در بازار وجود ندارد.

وی گفت: واردات سویا و ذرت در اختیار افراد محدودی است و برخی موارد برای مدیریت قیمتها نهاده ها را به تدریج عرضه می کنند که بیشتر فشار به مردم وارد می شد.

حالا باید منتظر باشیم و ببینیم بعد از گرانی و کمیابی روغن و مرغ در کرمان مسئولان چه تدبیری می اندیشند.

کد خبر: ۴۷٬۵۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      0 1
      موقعی که سویا کیلویی 13هزار تومان شده و کمبود هم هست مرغ کیلویی 50 هزار هم مرغدار ضرر میکنه این دوره جوجه های توی سالن شاید به این قیما بفروشد دو ماه دیگه کیلو یی 70 هم بخری نیست. مسءولی کخ فکر نمیکنه این مرغ چی و با چه قیمتی مرغ باید بخو ره تا گوشت تولید بشه هم چیز به زور نمشه