۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۶
رشد ۱۳ درصدی مصرف گاز به دلیل کرونا
مدیرعامل شرکت ملی گاز مطرح کرد

رشد ۱۳ درصدی مصرف گاز به دلیل کرونا

منتظر تربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: امسال در بخش خانگی و تجاری، ۱۳ درصد رشد مصرف گاز داشتیم که به نظر می‌رسد به دلیل شیوع ویروس کرونا و استفاده بیشتر مردم از آب گرم باشد.

به گزارش بازار، حسن منتظر تربتی، در نشست خبری امروز افزود: در بخش نیروگاه‌ها نیز پنج درصد افزایش تامین گاز را محقق کردیم و شرکت ملی گاز با وجود مشکلات سیل و سرما در ابتدای سال، شرایط خوبی را در تامین گاز کشور داشت.

وی با بیان اینکه، توسعه خوبی با استفاده از منابع بند «ق» در امر گازرسانی انجام شد، گفت: ۱۸ هزار روستا به شبکه گاز متصل شده و چهار هزار روستا نیز در دست اجرا است و امسال نیز یک هزار روستا به شبکه متصل شده که تا پایان سال دو هزار روستای دیگر گازدار می‌شوند.

به گفته تربتی، اعتبار پیش بینی شده باب جدید را باز کرد تا بدون استفاده از منابع دولتی، گازرسانی را توسعه دهیم. منابع مالی از محل صرفه جویی در مصرف سوخت مایع تامین شد.

وی افزود: بند یاد شده دو بخش داشت. نخست توسعه و جایگزینی سوخت بود و دیگر مساله بهینه سازی بود که کمتر مورد توجه قرار گرفت، زیرا از دست وزارت نفت و شرکت گاز، خارج بود.

معاون وزیر نفت اضافه کرد: سال گذشته برداشتی انجام شد که با وجود مخزن بزرگی مانند عسلویه، باز هم توسعه به تنهایی جوابگوی مصرف نیست و باید مصرف را نیز کنترل کرد.

معاون وزیر نفت درباره گازرسانی به سیستان و بلوچستان نیز گفت: فعالیت‌ها بیشتر در زاهدان بود و ۹۰ درصد شهر زاهدان شبکه گذاری شده و شبکه شهر گازدار می‌شود.

وی افزود: ۴۰ درصد زاهدان نیز علمک گذاری شده و هر ماه ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و تا پایان سال گازرسانی به زاهدان کامل خواهد شد.

تربتی درباره مشارکت بخش خصوصی در طرح‌های گاز هم با اشاره به نوسان نرخ ارز و ریسک سرمایه گذاری در کشور گفت: با این حال پروژه خط لوله ششم و نهم توسط بخش خصوصی انجام شد و تجربه موفقی بود و به موقع پروژه انجام شد.

وی درباره صادرات گاز به کشورهای همسایه هم اضافه کرد: ابتدای امسال صادرات گاز به ترکیه قطع شد، اما با این حال صادرات نسبت به سال قبل ۲ درصد افزایش داشته است.

معاون وزیر نفت درباره صادرات گاز به عراق از دو نقطه گفت: برای تامین میزان صادرات گاز تا سقف قرارداد، مشکلی وجود ندارد و افزایش صادرات در صورت درخواست عراق بررسی خواهد شد.

وی در ارتباط با صادرات گاز به ترکیه هم افزود: در جلسه‌ای با طرف ترکیه موضوع تمدید قرارداد را مطرح و منتظریم آن‌ها پاسخ دهند.

تربتی در مورد صادرات گاز به پاکستان هم گفت: جنبه‌های حقوقی صادرات گاز به پاکستان دنبال می‌شود،، اما هنوز به نتیجه نرسیدیم که وارد بحث داوری شویم و امیدواریم صادرات گاز به پاکستان شکل بگیرد.

وی اضافه کرد: ایران آمادگی دارد و آن‌ها باید خط لوله را احداث کنند و شرکت گاز از نظر شبکه امکان صادرات را دارد و در سال گذشته صادرات گاز دو برابر شد.

تربتی توضیح داد: باید توازنی بین میزان صادرات و تامین خوراک پتروشیمی و تزریق گاز به مخازن نفتی وجود داشته باشد.

کد خبر: ۴۷٬۵۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha