۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
شستا چه زمانی بازگشایی خواهد شد؟ / بکهنوج ۴۰ روز بعد
بازار بررسی می‌کند؛

شستا چه زمانی بازگشایی خواهد شد؟ / بکهنوج ۴۰ روز بعد

بر اساس گفته کارشناس بازار سرمایه شستا، این نماد چهارشنبه هفته آینده بازگشایی خواهد شد.

بازار؛ گروه بورس: شاخص کل بازار سه شنبه ۲۲ مهر  در ابتدا معاملات با ریزش ۳۰ هزار واحدی روبه رو شد اما در آخر زمان معاملات  در نهایت با رشد ۱۳۲ واحد مثبت  بر روی ۱میلیون ۵۷۹ هزار واحد قرار گرفت.

امروز ۳۸ نماد در بازار به حالت توقف درآمدند که با احتساب نمادهای متوقف شده قبلی هم کنون تعداد نمادهای متوقف شده در بازار به ۸۶ نماد رسیده است.   معمولا در سامانه کدال دلایل بسته شدن این نمادها عنوان می‌شود و بر اساس قانون مدت زمان بسته شدن هم مشخص است.

در بسیاری از مواقع نماد بیش از زمان مقرر بسته می‌شود و زمان مشخصی جهت بازگشایی نماد درسامانه ناشران اعلام نمی‌شود که از جمله می‌توان به نماد شستا اشاره کرد که بعد از توقف در ۱۷ شهریور ماه هنوز بازگشایی نشده است.   بسته و باز شدن این نمادها برای سرمایه‌گذاران و سهامداران آن به خاطر درگیر بودن سرمایه آن‌ها بسیار اهمیت دارد بنابراین اطلاع رسانی در این خصوص برای تصمیم ‌گیر سهامداران حائز اهمیت می‌باشد. به درخواست مخاطبان، خبرگزاری بازار  پیگیری زمان باز شدن دو سهم بکهنوج(تولید انتقال و توزیع نیروی برق) و شستا(شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) شد.

زمان بازگشایی بکهنوج
بر اساس اطلاعیه سامانه جامع ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار نماد بکهنوج به منظور افزایش سرمایه متوقف شد. بر اساس اطلاعات کدال سرمایه کنونی این شرکت ۶۳۳هزار میلیون ریال بوده که سرمایه آن با افزایش بیش از هزار  ۵۴۱ میلیارد تومان از محل تجدید ارزیابی حدود ۲۵هزار درصد افزایش خواهد داشت.

نماد بکهنوج طبق اخرین اطلاعات مندرج بر تابلوی بورس که به ۷ مهر ماه بر می‌گردد. این نماد با میانگین حجم ماهانه ۱میلیون واحد، ارزش بازار ۳هزار میلیارد تومانی، نسبت p/e منهای ۱۶.۲۲ و آخرین قیمت معاملاتی ۲.۳۶۸ ریال در تابلوی بورس ثبت شده است.

کارشناس بازار سرمایه تولید برق ماهتاب کهنوج در گفتگو با بازار در مورد زمان بازگشایی نماد این سهم گفت: با توجه به افزایش سرمایه این شرکت از محل تجدید ارزیابی این سهم ۴۰ روز دیگر در فرابورس بازگشایی می‌شود.

بازگشایی شستا با اما و اگر
نماد شستا که از ۱۶شهریور ماه به حالت توقف درآمده است با طبق آخرین اطلاعات درج شده بر روی تابلوی بورس با شناوری ۱۱درصد، نسبت p/e،  ۱۵.۴۱  و قیمت سهم ۳۷.۱۴۰ ریال در تابلوی بورس ثبت شده است.

طبق آخرین اطلاعات موجود در سامانه کدال در رابطه با توقف نماد شستا آمده، به استناد ماده ۱۶ مکرر دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران به اطلاع می‌رساند با توجه به ابهامات موجود در اطلاعات با اهمیت منتشر شده توسط ناشر، نماد معاملاتی حداکثر به مدت ۲ روز کاری متوقف می گردد.


اطلاعات با اهمیت شرکت بنا به آنچه اعلام شده مربوط به  تغییرات با اهمیت در عملکرد شرکت های تحت کنترل خود است. در شرح این اطلاعیه آمده است: به استناد بند الف ماده ۱۳ دستورالعمل اجرائی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان، درخصوص تغییرات با اهمیت در عملکرد شرکتهای تحت کنترل، شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین در سهام شرکت نفت ستاره خلیج فارس، بر اساس نرخ های ابلاغی وزیر محترم نفت به شرکتهای حاضر در صنعت پالایشی، به استحضار میرساند تغییرات قیمت میعانات گازی و فرآورده های نفتی دارای تأثیر با اهمیت در عملکردمالی شرکت نفت ستاره خلیج فارس بوده که اطلاعات سود وزیان دوره مالی ۳ماهه اول سال ۱۳۹۹ آن شرکت بر اساس نرخ های ابلاغی به پیوست ارائه می گردد. عملکرد شرکت طی سه ماهه اول سال جاری از منظرسود عملیاتی و سود خالص به ترتیب به مبلغ ۸۹۱ر۲۱ و ۳۵۸ر۸ میلیارد ریال می باشد. که طبق دستورالعمل نرخ گذاری قبلی سود عملیاتی و سود خالص شرکت به ترتیب ۰۳۲ر۱۱ و ۲۱۳۰ میلیارد ریال برای دوره مذکور بوده است. در ضمن در راستای سیاست پذیرش در بورس شرکت های تابعه، عرضه اولیه شرکت نفت ستاره خلیج فارس تا پایان سال ۱۳۹۹ در دستور کار تاپیکو و سایر سهامداران قرار دارد.

اما با توجه به اطلاعیه موجود در سامانه ناشران نماد در زمان مقرر بازگشایی نشد و همچنان سهامداران آن در بلاتکلیفی به سر می‌برند. آنطور که وحید روشن قلب، رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی گفت: «نماد «شستا» با توجه به اعلام ناشر مبنی بر در جریان بودن انتشار اطلاعات با اهمیت توسط ناشر متوقف شد.»
همچنین محمود گودرزی معاون بازار شرکت بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: احتمال بازگشایی نماد شستا قبل از برگزاری مجمع سالانه  وجود دارد. این صحبت آقای گودرزی به ۴ مهر ماه بر می‌گردد.
همچنین برخی از سایت‌های خبری عنوان کردند که زمان بازگشایی شستا ۲۱ مهر ماه است که چنین اتفاقی رخ نداده است. این تعدد نظر سبب می‌شود که در رابطه با بازگشایی شستا با احتمال صحبت کرد.

کارشناس بازار سرمایه شرکت شستا در گفتگو با بازار این اطمینان را داد که نماد شستا ۴روز بعد از برگزاری مجمع عمومی بازگشایی می‌شود. بر اساس گفته وی زمان برگزاری مجمع فردا ۲۳ مهر ماه طبق اطلاعیه سامانه کدال برگزار می‌شود. در نتیجه بر اساس گفته او چهارشنبه هفته بعدی باید نماد شستا از حالت توقف خارج شود.   این آخرین اطلاعیه بود که که ما توانستیم در این رابطه به دست بیاوریم.  

کد خبر: ۴۷٬۵۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha