۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳
اقتصاد منطقه یورو هم اکنون در نقطه عطف قرار دارد!
بررسی تحولات اقتصادی یورو؛

اقتصاد منطقه یورو هم اکنون در نقطه عطف قرار دارد!

بر اساس گزارشات بانک سرمایه گذاری انگلیس HSBC، با تداوم افول رشد اقتصادی منطقه یورو در دهه های گذشته، فعالیت های اقتصادی در یک نقطه عطف قرار گرفته است.

بازار- تهمینه غمخوار؛ بر اساس گزارشات HSBC که یکی از بزرگترین موسسات خدمات بانکی و مالی در جهان بوده و از طریق چهار تجارت جهانی خود به میلیون ها مشتری خدمت می کند، منطقه یورو ( اتحادیه مالی و اقتصادی شامل تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا) ممکن است در شرایطی که به فعالیت های اقتصادی در منطقه می پردازد، درنقطه عطف قرار گیرد.

HSBC تأکید کرد که تولید ناخالص داخلی منطقه نتوانسته انتظارات بازار را در سه ماهه آخر سال گذشته برآورده سازد و با کاهش رشد متوسط ۰.۱ درصدی به کمترین رشد در مقایسه با هفت سال گذشته رسیده است.  

گفتنی است که بدبیانه ترین پیش بینی ها و تحلیل ها در سال ۲۰۱۹ نشاندهنده نرخ رشد اقتصادی منطقه یورو در سال جاری با نرخ صفر درصد بوده و خوش‌بینانه ترین آن  برابر با ۱.۵ درصد تخمین زده شده است .

با نگاهی به نرخ رشد کشورهای این منطقه در میابیم که بزرگترین اقتصاد اروپا، آلمان نیز در تولید صنعتی خود دچار افت شده که در ماه دسامبر ۲۰۱۹ نسبت به ماه قبل آن ۳.۵ درصد کاهش داشته است. بخش خدمات نیز همچنین نشانه هایی از لغزش را به همراه داشته است.

گفتنی است که اقتصاد فرانسه و ایتالیا نیز در سه ماهه چهارم نیز دچار سیاست انقباضی شده است.

انقباض اقتصاد فرانسه به خاطر این مسئله است که شرکتها به جای تولید کالاهای جدید سهام کالاهای خود را می فروشند و باعث کاهش صادرات می شوند. اعتصاب و اعتراض به اصلاحات در حقوق بازنشستگی نیز عاملی دیگر در کاهش رشد اقتصادی فرانسه بوده است.

تنش های تجاری و تأثیر آنها بر صادرات یک مشکل مکرر بوده و موجب کاهش عملکرد اقتصادی در تعدادی از کشورها به ویژه آلمان از زمان ریاست جمهوری ترامپ بوده است.

کاهش فعالیت اقتصادی ایتالیا نیز تا حدودی بازتاب پایین آمدن سهام بوده است.

خبر دلگرم کننده تر در منطقه یورو کاهش نرخ بیکاری بوده که با ۷.۴ درصد به کمترین میزان آن از ماه مه ۲۰۰۸ رسیده است اما کشورهایی به ویژه یونان و اسپانیا از زمان اوج بحران یورو ، سقوط چشمگیری داشته اند.

از سوی دیگر داده های اخیر از منطقه یورو نشانه هایی از خوش بینی که سایر شاخص های اقتصادی به آرامی در حال تقویت شدن هستند، را نشان می دهد.

 فابیو بالبونی، اقتصاددان ارشد اروپایی HSBC،  تأکید کرد که رشد ۲۰ ساله دستمزدها در آلمان به همراه پایین بودن نگرانی از بیکاری در کل بلوک به اضافه مواضع مالی ملایم توسعه یافته برای مصرف کنندگان توانسته موجب حمایت از مصرف شود.

بنابراین با وجود بسیاری از خطرات نزولی باقی مانده و سیاست های پولی بانک مرکزی که بدون تغییر مانده اند، هر گونه شگفتی ناخوشایند در بررسی شاخص های مبتنی بر بهبود تدریجی تکانه رشد، می تواند عمیق و ژرف باشد. زیرا یورو از زمان بحران مالی منطقه ای توسط سیاست های بانک مرکزی اروپا (ECB) حمایت شده است .

بالبونی همچنین افزود که سرمایه گذاری در منطقه یورو انجام شده اما یک محیط جهانی ضعیف و کاهش محدودیت ظرفیت نشانگر ضعف احتمالی در آینده است زیرا عدم اطمینان تجاری در سطح جهان همچنان ادامه دارد و سرمایه‌گذاری در وضعیت مناسبی نیست.

آخرین بررسی بانک مرکزی اروپا (ECB)  نشانگر کاهش تقاضا برای وام به ویژه مواردی که برای اهداف سرمایه گذاری در نظر گرفته شده است، می باشد. در حالی که شرایط و اوضاع مالی در محیط نرخ فوق العاده پایین بهره بانک مرکزی اروپا راحت تر شده، بالبونی بر این باور است که رشد وام در بنگاه های  آلمان و فرانسه به اوج خود رسیده است.

شایان ذکر است که تحلیلگران و سرمایه داران مدت ها است که نسبت به کاهش سود بانک مرکزی اروپا به خاطر موضع سیاست پولی فوق ضعیف این بانک هشدار داده اند.

همچنین جالب است که بانک مرکزی در ماه سپتامبر گذشته نرخ بهره را بیشتر کم کرده ، موج بزرگی از پول ارزان را وارد اقتصاد کرده و برنامه ۲.۶ تریلیون یورویی خرید اوراق قرضه را آغاز کرده است.

گفتنی است که در حالی که بخش تولید علائمی را برای کنار زدن نشان می دهد، به نظر می رسد  و بهبودی از تقویت اوضاع اقتصادی دیده می شود، خطرات قابل توجهی هنوز وجود دارد که می توان به تعرفه های ایالات متحده و ایجاد اختلال در تجارت پس از برگزیت اشاره کرد.

از این گذشته، شیوع  گسترده ویروس کرونا خطرات بیشتری را به عنوان شریک اصلی صادراتی چین برای اقتصاد آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا ایجاد می کند.

کد خبر: ۴٬۷۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha