۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
شروع آزمایش واکسن کرونا «پی فایزر» روی کودکان بالاتر از ۱۲ سال
نشانه‌های اثربخشی نمایان شد؛

شروع آزمایش واکسن کرونا «پی فایزر» روی کودکان بالاتر از ۱۲ سال

شرکت پی فایزر یکی از شرکتهای پیشگام در تولید واکسن است که نتایج مربوط به اثر گذاری واکسن تولیدی این شرکت روی بزرگسالان تا انتهای ماه جاری ارایه می شود. اما این شرکت خبر از دریافت تاییدیه برای شروع آزمایش روی کودکان بالاتر از ۱۲ سال داد که نشان می دهد این واکسن روی بزرگسالان ایمن و اثربخش ارزیابی شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: شرکت داروسازی پی فایزر امریکا در وب سایت رسمی خود اعلام کرد تاییدیه های لازم برای توسعه سومین آزمایشهای بالینی را دریافت کرده است و در نظر دارد واکسن را روی کودکان بالاتر از ۱۲ سال آزمایش کند. این گام مهمی در آزمایشهای بالینی واکسن ها در دنیا است.

طبق این گزارش از ماه سپتامبر افراد ۱۶ و ۱۷ ساله هم وارد آزمایش شدند و داوطلبانی که به بیماریهای هپاتیت بی و هپاتیت سی و اچ ای وی مبتلا بودند هم به جمع افرادی که در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی شرکت کرده بودند، اضافه شدند. شرکت پی فایزر اعلام کرد شمار افرادی که در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی این شرکت مشارکت داشته اند به ۴۸ هزار و ۴۰۰ نفر رسیده است و ۱۰ درصد بیشتر از شمار افراد مورد آزمایش در ماه سپتامبر است. نتایج سومین مرحله از آزمایش روی بزرگسالان تا انتهای ماه جاری اعلام می شود.

بیزینس اینسایدر در گزارش خود نوشت: «پی فایزر یکی از شرکتهای داروسازی پیشگام در تولید واکسن کرونا است و محصول تولید شده توسط این شرکت تا کنون هیچ عوارض جانبی ناخوشایندی ایجاد نکرده است و گزارش بیماری از هیچ فرد دریافت کننده واکسن ارائه نشده است. این آمارها نشان می دهد واکسن کرونای تولید این شرکت واکسنی ایمن است و به سلامت انسانها آسیبی وارد نمی کند و حال باید بررسی شود که آیا این واکسن می تواند حداقل ۵۰ درصد در کاهش شانس ابتلای به بیماری تاثیرگذار باشد یا خیر؟»

مدیرعامل پی فایزر در مصاحبه ای با بلومبرگ گفت: «سومین مرحله از آزمایشهای بالینی از ماه جولای شروع شده است و اطلاعات مربوط به این مرحله تا انتهای اکتبر به اف دی ای ارایه خواهد شد. اتحادیه اروپا هم اعلام کرده است بررسی داده های مربوط به سومین مرحله از آزمایشهای بالینی پی فایزر را شروع کرده است و در صورت دریافت تاییدیه های لازم در انتهای سال جاری وارد بازار می شود.»

چرا واکسن تنها روی بزرگسالان آزمایش شده است
سی ان ان در گزارش خود در مورد سومین مرحله از آزمایشهای بالینی انجام شده در دنیا نوشت: «تا کنون تمامی آزمایشها روی بزرگسالان انجام شده است و در صورتی که واکسنی برای کرونا به بازار عرضه شود تنها بزرگسالان می توانند از آن استفاده کنند. پی فایزر اولین شرکتی است که مطالعه روی کودکان را شروع کرده است.»

در ادامه این گزارش در مورد دلیل اصلی انجام مطالعات اولیه روی بزرگسالان آمده است: «دو دلیل مهم برای آزمایش واکسن های جدید روی بزرگسالان پیش از کودکان وجود دارد. اول اینکه معمولا  واکسن ها به صورت تدریجی مورد آزمایش قرار می گیرند و در اولین مرحله افراد سالم تر واکسن را دریافت می کنند زیرا این افراد سیستم ایمنی قوی تری دارند و آسیب پذیری کمتری دارند. افراد آسیب پذیرتر زمانی مورد آزمایش قرار می گیرند که نتیایج به دست آمده از گروه اول نشان از ایمنی و اثرگذاری واکسن باشد. دوم اینکه بررسی های انجام شده در ماه های اخیر نشان می دهد که بیماری کوید-۱۹ بیش از کودکان به بزرگسالان آسیب وارد می کند و جوانان و کودکان یا به این بیماری مبتلا نمی شوند یا در صورت ابتلا با کمترین آسیب می توانند از آن عبور کنند. به همین دلیل تمرکز اولیه شرکتهای داروسازی روی تولید واکسنی برای بزرگسالان بوده است.»

با توجه به این مطالب می توان این طور ارزیابی کرد که شرکت پی فایزر واکسن تولیدی خود را واکسنی ایمن و اثرگذار روی بزرگسالان ارزیابی کرده است و حال در نظر دارد گروه های دیگر سنی را نیز وارد آزمایش کند. در وب سایت رسمی این شرکت آمده است: «ارائه واکسنی برای کودکان برای مقابله با ویروس کرونا اهمیت زیادی دارد. عرضه واکسن به کودکان به ما امکان می دهد تا مدارس را بازگشایی کنیم بدون اینکه نگران سلامت فرزندانمان باشیم. اما تا آن زمان تمامی بزرگسالان وظیفه دارند با دریافت واکسن بدن خود را در برابر ویروس ایمن کنند و از انتقال بیماری به کودکان جلوگیری کنند.»

شرکتهای داروسازی دیگر در چه مرحله ای هستند
شرکت داروسازی مدرنا هم از نتایج امیدوار کننده واکسن تولیدی خود خبر داده است و اعلام کرد نتایج سومین مرحله از آزمایشهای بالینی که از جولای امسال شروع شده است را در ماه نوامبر ارایه می دهد. این شرکت اعلام کرده است از انتهای سال جاری انجام آزمایش روی کودکان را شروع می کند.

اما در این روزها که دو شرکت داروسازی پی فایزر و مدرنا در مورد نتیجه بخش بودن مطالعات خود خبر داده اند، شرکت جانسون و جانسون امریکا از توقف سومین مرحله از آزمایشهای بالینی خود خبر داد زیرا یکی از افراد دریافت کننده واکسن دچار یک بیماری غیر منتظره شده است که باید بررسی شود این بیماری ارتباطی به واکسن دارد یا خیر.

شرکت آکسفورد هم که یکی دیگر از امیدهای دنیا برای دسترسی به واکسن است در ماه اوت با چنین وضعیتی روبرو شده بود ولی بررسی ها نشان داد که این بیماری ارتباطی به واکسن ندارد. به همین دلیل آزمایشها بعد از حدود دو هفته توقف در تمامی دنیا از سر گرفته شد و تنها امریکا بود که اجازه از سرگیری آزمایشها را به آکسفورد نداد.

کد خبر: ۴۷٬۴۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha