۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳
 روغن های تقلبی با بی ارزش شدن پول ملی زیاد شد
عضو هیات موسس شورای ملی زیتون ایران:

روغن های تقلبی با بی ارزش شدن پول ملی زیاد شد

جلالت، عضو هیات موسس شورای ملی زیتون ایران ضمن تاکید بر اینکه اصلی ترین روش تشخیص روغن زیتون خالص، تست چشایی است، گفت: وقتی ارزش پول ملی ما کم و اجناس گران می شود بحث تقلب به خصوص در روغن زیتون زیاد می شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: با زیاد شدن انواع روغن های تقلبی از جمله روغن زیتون در بازار، مصرف کنندگان در انتخاب روغن های اصل از تقلبی همیشه با نوعی تردید روبه رو هستند. در این راستای گفت و گویی با «نادر جلالت، عضو هیات موسس شورای ملی زیتون ایران» انجام داده ایم تا از انواع روش های تشخیص روغن خالص از ناخالص آگاهی یابیم.

*با توجه به اینکه بزرگترین مشکل مصرف کنندگان غالبا در مورد تشخیص روغن زیتون خالص از ناخالص است به عنوان سوال اول توضیح بدهید که ساده ترین راه تشخیص روغن زیتون خالص چیست؟
بر اساس اعلام شورای بین المللی زیتون  (www. InternationalOliveCouncil.com) روش تشخیص در ابتدا به این صورت است که رنگ روغن باید زرد تا زرد مایل به سبز باشد. دوم اینکه بوی روغن زیتون باید بوی میوه ای بدهد؛ یعنی بوی علف تازه، سیب و یا گوجه فرنگی تازه بدهد. با این وجود مهمترین روش تشخیص تست چشایی است؛ یعنی خداوند آزمایشگاهی در بدن انسان قرار داده است که به راحتی می توان روغن زیتون اصل را تشخیص داد. به این صورت که یک قاشق غذاخوری از روغن زیتون را در دهان بچرخانید و با هوا قورت بدهید. وقتی از گلو پایین می رود بعد از ۵ ثانیه تلخی، تندی و تیزی انتهای گلو را می سوزاند. یک دقیقه بعد این تلخی، تندی و تیزی از بین می رود و فوق العاده ماده خوشمزه می شود.

به عبارت دیگر روغن زیتون اصل اول ته گلو را می سوزاند و بعد از یک دقیقه به شدت طعم خوشمزه ای در ته دهان ایجاد می کند.

از سوی دیگر جالب اینجاست که بر خلاف همه روغن ها که بسیار چرب هستند، با خوردن زیتون خالص در دهان احساس چربی نمی کنید! بلکه برعکس شروع به شستشوی جداره های رگ ها می کند. یعنی رگ ها را از چربی های به جا مانده پاک سازی می کند. به همین دلیل رژیم مدیترانه ای که سرشار از روغن زیتون است بیماری های سکته های قلبی و مغزی درصد فوق العاده پایینی دارد.

روغن زیتون اصل اول ته گلو را می سوزاند و بعد از یک دقیقه به شدت طعم خوشمزه ای در ته دهان ایجاد می کند

*یک بحث مهم دیگر برای مصرف کنندگان بحث قیمت است. قیمت روغن زیتون خالص چقدر با روغن زیتون های معمولی متفاوت است؟

بنده شخصا برای تولیدات خود تفاوت قیمتی با دیگر روغن های زیتون نگذاشته ام و تقریبا در همان دامنه قیمتی است؛ چون احساس می کنم هنوز آنقدرها فرهنگ مصرف روغن زیتون برای مردم ما نمود پیدا نکرده که بخواهند برای روغن زیتون هزینه کنند. چون به هر حال روغن زیتون یک روغن گران است.

مساله اینجا است که مردم وقتی طلا خریداری می کنند در واقع پولی را می پردازند که در آینده از نظر بحث سرمایه بیمه شان کند و از نظر سرمایه ای بتوانند روی آن سرمایه گذاری کنند. روغن زیتون هم همین است؛ یعنی طلایی است که بیمه سلامتی را برای فرد می آورد.

بارها گفته ام و تاکید می کنم که ما در شرایطی که بهترین روغن ترمز ها را در ماشین می ریزیم اما متاسفانه دقت نمی کنیم چه چیزی در بدن خود واریز می کنیم. این در حالی است که برای ایمنی بدن اول باید هزینه کرد و بعد به سلامتی رسید. به همین دلیل یکی از کارهای که باید انجام بدهیم تغییر نگرش در روغن های مصرفی است اما متولیان امر هنوز این دیدگاه و آگاهی را ندارند.

*آیا همه ارقام روغن زیتون خواص درمانی و دارویی دارد؟
روغن زیتون در دنیا از ارقام زیتون های خاصی تولید می شود. به همین دلیل روغن زیتون در دنیا داریم  که به قیمت نیم لیتر ۳ یورو قیمت گذاری می شود و از آن طرف نوعی روغن زیتون نیز داریم که در اتحادیه اروپا  به قیمت نیم لیتر ۴۲ یورو فروخته می شود! در واقع  تفاوت در میزان پلی فنون، تیروزل و غیره است؛ یعنی دارویی بودن این روغن است که ارزش و بهای آن روغن زیتون را بالا می برد.

روغن زیتون رگ ها را از چربی های به جا مانده پاک سازی می کند،  به همین دلیل رژیم مدیترانه ای که سرشار از روغن زیتون است بیماری های سکته های قلبی و مغزی درصد فوق العاده پایینی دارد

لذا درست است که روغن زیتون در دنیا قیمت دار است اما ممکن است گاهی مواقع این قیمت ها در چارچوب خود نگنجد و دلیل اش هم این است که اگر بحث خواص دارویی، بحث ارقام خاص و بحث منطقه کشت خاصی باشد ممکن است قیمت های تفاوت چشمگیری داشته باشد.

بنده نیز شخصا روی دارویی بودن روغن زیتون کار می کنم چون معتقدم خالص بودن روغن حق مشتری است چون بهایش را می پردازند. پس تولید روغن خالص افتخار نیست بلکه حق مشتریان است.

از سوی دیگر حتی تولید روغن زیتون ارگانیک هم به نظر من افتخار نیست در شرایطی که ۷۴ نوع باقی مانده سموم بر اساس آزمایشات در این نوع محصولات صفر است، اما آنچه که رضایت من تولیدکننده را جلب می کند این است که بدترین یبوست های مزمن ظرف کمتر از یک هفته با روغن زیتون تولیدی ام برطرف شود. یا برای درمان کبد چرب ۴ تا ۶ ماه باید جواب بدهد در غیر اینصورت بالیدن به تولیدات مان بی معنا است.

به عنوان مثال الان کودکان ما غالبا مشکل گوارش حاد دارند در صورتی که با مصرف روزانه ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون خالص مشکل گوارش آنها کاملا حل می شود و از عوارض بعدی نیز جلوگیری می شود.

*شما با چه انگیزه ای به سمت تولید زیتون دارویی حرکت کرده اید؟
بنده ۱۷ سال است در این حوزه هستم اگرچه به عنوان شغل دوم به حرفه روغن زیتون آمده ام. در واقع از طریق یک استاد بین المللی با روغن زیتون خالص آشنا شدم و متوجه شدم اگر روغن زیتون خالص به دست مردم بدهیم جیب مان هم پر می شود! چون نتایج استفاده از روغن زیتون خالص را بدن فرد نشان می دهد و وقتی بدن اعلام می کند ناخودآگاه اطرافیان و دوستان را تشویق به خرید روغن زیتون مورد نظر می کند.

به این ترتیب من تولیدکننده وقتی روغن خالص دست مردم می دهم از منافع آن برخوردار می شوم.

در حقیقت با یک محصول سالم می توان درآمد زایی کرد به شرطی که آن محصول خودش بگوید که سالم است! و این تلاش تولیدکننده است که محصول سالم دست مصرف کننده برسد و مصرف کننده خاصیت دارویی را در مصرف آن ببیند نه اینکه با تبلیغات وی را قانع کنیم که محصول خوبی خریداری کرده است.

وقتی ارزش پول ملی ما کم و اجناس گران می شود بحث تقلب به خصوص در روغن زیتون زیاد می شود

*الان وضعیت روغن زیتون کشور از نظر میزان خلوص چگونه است؟
متاسفانه وقتی ارزش پول ملی ما کم و اجناس گران می شود بحث تقلب به خصوص در روغن زیتون زیاد می شود؛ یعنی می خواهند روغن زیتون را با قیمت کمتری به دست مصرف کننده برسانند که امکانپذیر نیست لذا بحث تقلب زیاد می شود.

پس اگر روش تشخیص روغن زیتون خالص را به مردم یاد بدهیم خود بخود جلوی تقلب ها هم گرفته می شود.

از سوی دیگر برخی اتفاقات به دلیل بی اطلاعی و ناآگاهی مصرف کنندگان رخ می دهد به عنوان مثال روغن پومیس روغن تفاله زیتون و سرطان زا است. اما بسیاری به دلیل عدم آگاهی از این نوع روغن استفاده می کنند.

*از نظر کیفیت و کمیت روغن زیتون، ایران چه جایگاهی در دنیا دارد؟
ایران ممکن است بهترین روغن و بدترین روغن زیتون دنیا را داشته باشد همانطور که کشور اسپانیا ممکن است بهترین و بدترین روغن زیتون دنیا را داشته باشد؛ یعنی اینکه اول ما شناخت روغن زیتون خالص را داشته باشیم و بعد هدف من تولیدکننده این باشد که به عنوان یک برند همیشه ماندگار باشم. به این معنا که برند بنز تحقیقات کرد و کیفیت را بالا برد در نتیجه الان به هر مدلی که عرضه کند به طور چشم بسته اعتماد می کنیم چون اعتماد را ایجاد کرده است! ما نیز در روغن زیتون دنبال این هستیم.

کد خبر: ۴۷٬۴۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha