۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
پارس جنوبی گرمابخش زمستان سرد؛ همه چیز برای تولید پایدار گاز آماده است
تعمیرات اساسی تکمیل شد؛

پارس جنوبی گرمابخش زمستان سرد؛ همه چیز برای تولید پایدار گاز آماده است

بوشهر- پارس جنوبی با تولید بخش عمده گاز کشور، گرمابخش خانه‌های شهری و روستایی در شمالی ترین تا جنوبی ترین نقاط کشور است و حالا برای تامین پایدار گاز در فصل زمستان آماده است.

عبدالرضا رضایی، بازار؛ میدان گازی پارس جنوبی به عنوان مهم‌ترین و بزرگترین منطقه گازی جهان شناخته می‌شود که بیش از ۸ درصد گازهای شناخته شده جهان و ۴۷ درصد ذخایر گاز شناخته شده کشور را در خود جای داده است.

این میدان بزرگ گازی یک میدان مشترک بین کشورهای ایران و قطر است که در ایران به نام پارس جنوبی و در قطر به عنوان گنبد شمالی شناخته می‌شود. 

میدان گازی پارس جنوبی یک ثروت مهم برای کشور است و بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس و به فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری ساحل جنوبی ایران قرار دارد.

مساحت کل میدان گازی پارس جنوبی ۹ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع است که سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع از این میدان متعلق به ایران است.

وزارت نفت در راستای تامین گاز مورد نیاز کشور در بخش‌های تزریق به میادین نفتی، عرضه به واحدهای صنعتی و نیروگاه‌ها، گازرسانی به واحدهای خانگی- تجاری، تامین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی و صادرات گاز، میعانات گازی، گازمایع و گوگرد توسعه این میدان را انجام داده است.

 تامین انرژی پایدار کشور در فصل زمستان مستلزم تولید پایدار گاز در پارس جنوبی است چراکه این منطقه در حال حاضر بیش از ۷۵ درصد گاز مورد نیاز کشور را تامین و به شبکه سراسری تزریق می‌کند.

رفع موانع تولید پایدار در فصل زمستان
تعمیرات اساسی یکی از مهمترین اقدامات برای پایداری تولید است و هر ساله در فصل تابستان این اقدامات انجام می‌شود تا در فصل زمستان مشکلی برای تامین گاز مورد نیاز وجود نداشته باشد.

تعمیرات اساسی در پالایشگاه‌های پارس جنوبی مراحل نهایی خود را سپری می‌کند و با انجام عملیات تعمیرات اساسی در فازهای ۱۵ و ۱۶، روند تعمیرات اساسی در پالایشگاه‌های مجتمع گازی پارس جنوبی تکمیل خواهد شد.

رئیس تعمیرات پالایشگاه ششم پارس جنوبی(فازهای ۱۵ و ۱۶) به خبرنگار بازار گفت: تعمیرات اساسی این پالایشگاه مراحل نهایی خود را سپری می‌کند و با تکیه بر توان نیروهای داخلی این تعمیرات در دست اجرا است.

احمد نصیری با اشاره به مشارکت همه تیم های عملیاتی پالایشگاهی و پشتیبانی ستادی در انجام تعمیرات اساسی این پالایشگاه افزود: با افزایش توان و کارایی تجهیزات و قابلیت اطمینان آنها شاهد استمرار تولید پایدار گاز خواهیم بود.

وی از رفع تنگناهای عملیاتی و اثر بخش بودن قابلیت اطمینان پایدار در قالب تعمیرات اساسی خبر داد و اضافه کرد: مجتمع گاز پارس جنوبی نقش مهم و تاثیرگذاری در تولید گاز و اهمیت این محصول استراتژیک در سبد انرژی کشور دارد.

رئیس تعمیرات پالایشگاه ششم پارس جنوبی با اشاره به اقدامات صورت گرفته نظیر تعویض و تعمیر تجهیزات پالایشگاهٰ شستشو و کالیبراسیون، رفع عیب و انجام اصلاحات در این پالایشگاه بیان کرد: رفع این اقدامات در راستای رفع موانع تولید پایدار در فصل زمستان انجام شده است.

سکوها آماده تامین گاز زمستان
جانشین رئیس تعمیرات عملیات تولید شرکت نفت و گاز پارس در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در راستای تامین گاز مورد نیاز کشور در فصل زمستان نسبت به آماده‌سازی سکوهای پارس جنوبی اقدام شده است.

گام‌های بسیار مهمی در راستا تعمیرات سکوهای پارس جنوبی صورت گرفته و قابلیت اطمینان برای تولید پایدار افزایش یافته است

مهدی طیبی با اشاره به انجام تعمیرات اساسی طی پنج ماه گذشته اظهار کرد: گام‌های بسیار مهمی در راستا تعمیرات سکوهای پارس جنوبی صورت گرفته و قابلیت اطمینان برای تولید پایدار افزایش یافته است.

وی با اشاره به انجام تعمیرات اساسی ۲۲ سکو از مجموع سکوهای عملیاتی پارس جنوبی اضافه کرد: نسبت به تعمیر و یا تعویض قطعات مورد نظر اقدام شده و بازرسی‌ها و کالیبراسیون نیز در دستور کار بوده است.

جانشین رئیس تعمیرات عملیات تولید شرکت نفت و گاز پارس تاکید کرد: تعمیر، بازسازی و نوسازی قطعات و تجهیزات سکوهای عملیاتی با بهره‌گیری از کارکنان متخصص و زبده و فعال‌سازی کارگاه تعمیرات انجام شده است.

تولید روزانه ۶۵۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین
معاون مدیر عامل مجتمع گاز پارس جنوبی نیز در ارتباط با تولید گاز مورد نیاز کشور اظهار داشت: مجتمع گازی پارس جنوبی نقش بسیار مهم و اساسی در تامین سبد انرژی کشور دارد و میزان تولید در حال افزایش است.

حسین شمشیری با اشاره به تولید روزانه ۶۵۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین در این مجتمع گازی پارس جنوبی اظهار کرد: ۱۲ پالایشگاه در پارس یک و دو تحویل مجتمع گازی پارس جنوبی شده است.

وی با اشاره به تولید ۷۵ درصد از گاز کشور در مجتمع گازی پارس جنوبی بیان کرد: روزانه ۶۵۰ هزار بشکه محصول فرعی میعانات گازی نیز در مجتمع گازی پارس جنوبی تولید می‌شود.

هر ساله در فصل زمستان شاهد افزایش میزان مصرف گاز هستیم و پارس جنوبی به عنوان مهمترین تامین کننده گاز کشور نقش مهمی در تامین گاز در نقاط مختلف کشور خواهد داشت.

کد خبر: ۴۷٬۴۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha