۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳
بی‌وای‌دی F۳ ارزش خرید دارد یا اف‌ای‌دبیلیو بسترن B۳۰؟
چشم‌بادامی‌های نیم میلیاردی بازار

بی‌وای‌دی F۳ ارزش خرید دارد یا اف‌ای‌دبیلیو بسترن B۳۰؟

عدم تامین آسان قطعات و خدمات پس از فروش بسترن B۳۰ از نکات منفی این خودرو به شمار می رود.

بازار؛ گروه خودرو: با گسترش طیف بلندقامتان بازار، نگاه‌ها به این دسته از خودروها معطوف شد و جایگاه خاص سدان‌ها که روزی بازار را در سیطره خود قرار داده بودند را از آن‌ها سلب کردند. اما کماکان در میان هرگاه بحث مناسب‌ترین خودروی خانوادگی به میان می‌آید، سدان در اولویت انتخاب قرار می‌گیرد.

چراکه فضای بار مجزا از سرنشینان و اغلب فضای مناسب برای سرنشینان سبب شده تا بیشتر مورد توجه خریدارانی قرار گیرد که به خودروی خانوادگی اهمیت می‌دهند. سدان‌های کامپکت(جمع‌وجور) به دلیل ابعادشان و معمولا طراحی جذاب‌تر به یکی از کلاس‌های موفق در بازار بدل شده که در این راستا با طیف گسترده‌ای از خودروها مواجه می‌شویم که انتخاب را کمی دشوار می‌کند، برهمین اساس موارد چون کیفیت ساخت، ظاهر جذاب، مشخصات فنی مناسب و خدمات پس از فروش تاثیرگذارترین عواملی هستند که می‌توانند خرید سدان مدنظرتان را تسهیل بخشند.

شاید کمتر خودروی در بازار باشد که از چنین مواردی بهره ببرد، اما دو خودروی چینی تازه وارد که یکی با استایل جذاب و مشخصات فنی مناسب حرف‌ها برای گفتن دارد تا بیشتر جلب توجه کند و دیگری با خدمات پس از فروش مناسب‌اش می‌تواند گزینه‌ای معقول‌تری باشد. در ادامه به بررسی بی‌وای‌دی F۳ و اف‌ای دبیلیو بسترن B۳۰ خواهیم پرداخت.

نقدی بر نمای بیرونی
کمپانی بی‌وای‌دی در سال ۲۰۱۶ نسل جدید F۳ را با ظاهری جدیدتر به جهان معرفی کرد. در حقیقت زبان و سبک جدید بی‌وای‌دی را به خوبی می‌توان در نسل جدید این سدان کامپکت دید. شاید در اینجا نقدی به این چنین سبک طراحی باشد که مشابه محصولات تویوتا بوده و این موضوع را باید به خطوط نرم و سطوح تخت روی بدنه و همچنین چراغ‌های نسبتا کشیده در جلو که در امتداد آن به جلوپنجره وی شکل منتهی می‌شود شرح داد.

از سوی دیگر در نمای عقب نیز چراغ‌ها مشابه محصولات تویوتا طراحی شده انگار چراغ‌های نسل دهم کرولا با کمی تغییرات نصب شده‌اند و با وجود خط کروم میان چراغ‌ها، فرم پیوستگی خاصی را برای آن به وجود آورده تا شکیل‌تر شود. شاید تنها نقدی که به استایل خوش‌فرم و جذاب بی‌وای‌دی F۳ وارد باشد، رینگ‌های نسبتا کوچکی است که در زیر آن نصب شده، به عبارت دیگر اگر به جای رینگ‌های ۱۵ اینچی ۱۶ اینچی طراحی می‌شد تناسبات بدنه به اصطلاح پخته‌تر به نظر می‌رسید!

اما اف‌ای دبیلیو بسترن B۳۰ نسبت به برادر بزرگترش یعنی B۵۰F ظاهری به نسبت پخته‌تر دارد، در نمای جلو جلوپنجره شش ضلعی مشابه محصولات سوبارو و چراغ‌های جدید ظاهری جذاب را برای این سدان کامپکت به وجود آورده است. پروفایل خودرو به دلیل خطوط برجسته و شکسته روی بدنه و اورهنگ‌های نسبتا کوتاه کاراکتری جذاب فراهم کرده که در اینجا مانند رقیب همطونش یعنی بی وای دی F۳ تناسبات تایر با بدنه چنگی به دل نمی‌زند و با وجود رینگ‌های ۱۶ اینچی استایل باوقاری ندارد.

از سوی در نمای عقب چراغ‌ها با گرافیک جدید ظاهری زیبا را به نمایش می‌گذارد. با وجود فاصله محوری ۲۶۳۰ میلی‌متری یعنی تنها ۱۵ میلی‌متر بیشتر از بی‌وای‌دی و عرض ۱۷۹۰ میلی‌متری که ۷۴ میلی‌متر بیشتر از F۳ فضای پای سرنشینان نسبتا بهتر بوده و همین امر شاید یکی از نکات مثبت طراحی اف‌ای‌دبیلیو باشد. این نکته را فراموش نکنید که بی‌وای‌دی از نقطه نظر طراحی یک سر و گردن بالاتر از بسترن B۳۰ قرار دارد و باتوجه به تعداد محدود آن در بازار سدان خاصی شناخته می‌شود که از جذابیت بیشتری برخوردار است!

کابین و آپشن‌های کاربردی
طراحی داخلی به دلیل ارتباط مستقیم آن با سرنشینان بسیار مورد تحلیل طراحان قرار می‌گیرد که کابینی جذاب و در عین حال راحت و لوکس را در اختیار سرنشینان بگذارند. در این راستا بی‌وای‌دی F۳ مجدد برتری خود را به اثبات رسانده است، چراکه چیدمان قطعات، مجموعه کلاستر با گرافیک زیبا و جدیدتر، طراحی دریچه‌های هوا ورودی ذوزنقه‌ای میان داشبورد، قرارگیری صفحه نمایش ۸ اینچی میان داشبورد در زیر دریچه‌ها، طراحی سلکتورهای تنظیم فن و دما برای سیستم تهویه در پایین صفحه نمایش و طراحی نامتقارن دریچه‌های هوا ورودی کناری جذابیت را دوچندان کرده است.

اما طراحی غربیلک فرمان، دسته دنده اسپرت و قرارگیری ساعت دیجیتالی در قسمت بالای داشبورد و دو رنگ بودن قطعات داخلی سبک محصولات تویوتا را به نمایش می‌گذارد. علاوه بر اینها نباید این موضوع را فراموش کرد که بی‌وای‌دی برای کاهش هزینه‌های تولیدی از قطعات پلاستیک خشک روی داشبورد استفاده کرده و همچنین صندلی‌ها از پوشش پارچه‌ای شبه چرم برخوردار است که این درحالی است که اگر پوشش چرمی استفاده می‌شد نمای داخلی را کمی جذاب‌تر می‌کرد.

از مهم‌ترین آپشن‌های بی‌وای‌دی F۳ می‌توان به کنترل سیستم صوتی، پاسخگویی به تماس و دوربین‌های جانبی روی غربیلک فرمان، صفحه نمایشگر ۸ اینچی با قابلیت اتصال به اندروید، ورودی USB، AUX، SD Card و بلوتوث، دوربین‌ دید جانبی زیر آینه سمت راست و دوربین دید عقب، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه مطبوع برقی، چراغ‌ها دارای Day Light، سیستم اتوماتیک روشن شدن چراغ‌ها، سقف سانروف دوحالته، صفحه نمایش چند منظوره برای هشدار کمربند، نمایش ساعت و پیمایش و مصرف سوخت، آینه‌های جانبی برقی با قابلیت تاشو و دارای راهنما، شیشه عقب دارای سیستم یخ‌زدا، قفل برقی برای در صندوق عقب، تزئینات کروم داخل کابین، فعال شدن اتوماتیک دوربین جانبی در هنگام حرکت، صندلی عقب مجهزبه صندلی مخصوص کودک ISOFIX، سیستم ترمز چهارچرخ دیسکی مجهزبه سیستم ABS ترمز ضدقفل، EBD سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و دارای دو ایربگ برای سرنشینان جلو و آنتن کوسه‌ای روی سقف و رینگ‌های ۱۵ اینچی آلیاژی اسپرت اشاره کرد.

 حال نوبت به بررسی اف‌ای‌دبیلیو بسترن B۳۰ می‌رسد، زمانی که وارد کابین می‌شوید در نگاه اول سادگی و فاقد هیجان و جذابیت را القا می‌کند. به بیان دیگر طراحان کمپانی اف‌ای‌دبیلیو به طراحی داخلی این سدان کامپکت اهمیت نداده‌اند، چراکه داشبوردی تخت که در میان آن یک صفحه نمایشگر ۷ اینچی تعبیه شده و در قسمت پایین آن دو دریچه ورودی هوای مستطیل شکل طراحی شده است. این نوع طراحی را تنها می‌توان در محصولات فوق اقتصادی فیات که چندین سال قبل طراحی می‌شد، مشاهده کرد.

چیدمان قطعات و تنها استفاده از رنگ مشکی هیچ جذابیتی ندارد و تنها غربیلک فرمان و دسته دنده اسپرت و قطعات کروم شاید بتواند کمی چاشنی اسپرت بودن را در این کابین ساده القا کند. اف‌ای‌دبیلیو بسترن B۳۰ همانند رقیب هموطنش از پلاستیک‌ سخت بهره گرفته تا هزینه ساخت را به حداقل‌ترین سطح خود برساند، از آنجا که روکش صندلی‌ها ترکیبی از پارچه و چرم است، اما کیفیت آن چندان رضایت‌بخش نیست.

همچنین آپشن‌های چون دو ایربگ برای سرنشینان جلو، سیستم کروز کنترل، ورودی‌های AUX و USB، سیستم مالتی مدیا پیشرفته همراه با نمایشگر ۷ اینچی، فرمان با روکش چرمی و مجهزبه کلیدهای فرمان سیستم صوتی، روشن و خاموش شدن چراغ‌ها به صورت اتوماتیک، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، آینه‌های جانبی برقی و دارای گرمکن و چراغ راهنما، سانروف برقی، گرمکن شیشه عقب، قفل کودک برای درها، قابلیت تا شدن صندلی‌های عقب، سیستم یادآور کمربند صندلی‌های جلو، سیستم ضدسرقت ایموبیلایزر، سیستم فرمان الکتریکی EPS، رینگ‌های آلومینیومی و سیستم چهارچرخ دیسکی مجهزبه سیستم ترمز ضدقفل ABS، EBD سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و TCS سیستم کنترل کشش نصب شده است تا نسبتا رضایت‌بخش باشد.

اما آپشن‌های نصب شده برای اف‌ای‌دبیلیو B۳۰ در سطح یک خودروی اقتصادی تولید داخل چون پژو پارس است، چراکه سیستم‌های نصب شده در بی‌وای‌دی F۳ طیف گستردی از سیستم‌های الکترونیکی را پوشش می‌دهد که در این بخش نیز برتری خود را نسبت به B۳۰ اثبات کرده است.

مشخصات فنی هر دو خودرو
از آنجا که سدان کامپکت بی‌وای‌دی، F۳ در نسل جدیدش که همین نسل فعلی در بازار ایران است مورد دستخوش تغییرات مهندسان بی‌وای‌دی قرار گرفته است. بنابراین انتظار می‌رود که در بخش فنی بتواند به خوبی رقبای خود را مغلوب خود کند. بر همین اساس قلب تپنده‌ای این سدان کامپکت یک موتور چهارسیلندر ۱.۵ لیتری است که مطابق آنچه بی‌وی‌دای اعلام کرده پیشرانه میتسوبیشی است که با کد ۴G۱۵S شناخته می‌شود، این موتور مجهزبه سیستم‌های الکترونیکی و واحد پردازشگر ECU و پاشش سوخت شرکت بوش است که به صورت استاندارد آلایندگی آن یورو۴ و به صورت ارتقا یافته یورو۵  است.

پیشرانه‌های متعدد ۱.۵ لیتری، ۱.۶ لیتری و ۱.۸ لیتری روی F۳ نصب شده است که نسخه موجود در ایران از پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی بهره می‌گیرد که با وجود سیستم تایمینگ متغیر VVT و نوع پاشش سوخت انژکتور و زاویه قرارگیری آن در محفظه احتراق حداکثر ۱۰۷ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. چنین پیشرانه‌ای با گیربکس ۵ سرعته دستی هماهنگ شده تا قدرت و گشتاور را به چرخ‌های جلو برساند، کیفیت ساخت موتور و گیربکس در سطح نسبتا بالایی قرار دارد و باتوجه به شرایط جوی و سوختی کشور، F۳ مشکل جدی نخواهد داشت.

به عبارت دیگر اگر در نگهداری خودرو پارامترهای چون استفاده از روغن موتور توصیه شده توسط کمپانی، مدت زمان تعویض روغن موتور و همچنین سوخت مصرفی و رانندگی صحیح به جرات می‌توان گفت یکی از باکیفیت‌ترین سدان‌های خانوادگی کامپکت بازار کشور معرفی می‌شود. از نگاه دیگر اف‌ای‌دبیلیو بسترن B۳۰ از قوای محرکه‌ای چهارسیلندر تنفس طبیعی  به حجم دقیق ۱۵۹۸ سی‌سی با وجود سیستم تایمینگ متغیر روی سوپاپ‌ها توانایی تولید ۱۰۷ اسب‌بخار و حداکثر ۱۵۵ نیوتون‌متر گشتاور را دارد.

این موتور ۱.۶ لیتری که مطابق آنچه که اف‌ای‌دبیلیو ادعا می‌کند ساخته شده توسط این کمپانی چینی است و با کد CA۴GB۱۶ شناخته می‌شود، اما آنچه که مشخص است این موتور بنچ‌مارک از پیشرانه‌ای کمپانی مزدا است. مضاف براینها گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ساخت کمپانی آیسین ژاپن با این موتور هماهنگ شده تا قدرت را به محور جلو انتقال دهد.

سیستم انتقال قدرت(گیربکس) از کیفیت مطلوبی برخوردار است و استهلاک پایینی دارد، اما این نکته را نباید فراموش کرد که باید روغن آن به موقع تعویض شود تا مشکلات جدی را به وجود نیاورد. به صورت استاندارد آلایندگی این موتور ۱.۶ لیتری اف‌ای‌دبیلیو در سطح یورو ۵ ارزیابی شده که برای کاهش صدا و هزینه نگهداری از زنجیرتایم استفاده شده است.

بی‌وای‌دی F۳  گزینه مناسب
در نهایت بی‌وای‌دی F۳ از موتور کم‌استهلاک‌تر و باکیفیت‌تر بهره‌ می‌برد که این موضوع البته در مدت طولانی ثابت می‌شود که باید بازخوردهای لازم را از آن گرفت، اما باتوجه به بررسی‌های انجام شده F۳ از پیشرانه باکیفیتی برخوردار است و این امر را باید مرهون کمپانی میتسوبیشی دانست. ضمن اینکه باتوجه به سیستم تعلیق هر دو خودرو مک‌فرسون بوده اما بی‌وای‌دای F۳ سواری نرم و باکیفیت‌تری دارد و از آپشن‌های روز بیشتری برخوردار است و می‌تواند در این زمینه نیاز شما را مرتفع کند.

اما اف‌ای‌دبیلیو بسترن B۳۰ آپشن‌های رفاهی در سطح F۳ ندارد، یکی از نکات مثبت این خودرو کامپکت تامین آسان و بی‌دردسر قطعات این خودرو است که در هزینه نگهداری و نگهداری از خودرو بسیار مهم است. باتوجه به قیمت ۵۳۵ میلیون تومانی برای بی‌وای‌دی F۳ خرید این خودرو مناسب به نظر می‌رسد با این شرط که در نگهداری آن باید دقت بسیاری بیشتری در نظر گرفته شود و برای تامین قطعات و تعمیرات تنها به نمایندگی مراجعه کرد.

از سوی قیمت ۵۶۴ میلیون تومانی برای اف‌ای‌دبیلیو بسترن B۳۰  غیرمنطقی به نظر می‌رسد که باتوجه به سطح آپشن پایین چنین قیمتی برای آن زیاد است، در نظر داشته باشید که بسترن B۳۰ از عدم تامین آسان قطعات و خدمات پس از فروش از نکات منفی این خودرو است.    

امکانات

بی‌وای‌دی F۳

اف‌ای‌دبیلیو بسترن B۳۰

پیشرانه

۴سیلندر۱۶سوپاپ مجهزبه سیستم VVL

۴سیلندر۱۶سوپاپ مجهزبه سیستم VVT

حجم موتور

۱۵۰۰

۱۵۹۸

حداکثر قدرت

۱۰۷ اسب‌بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه

۱۰۷ اسب‌بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

۱۴۵ نیوتون‌متر در ۴۸۰۰ دور در دقیقه

۱۵۵ نیوتون‌متر در ۳۶۰۰ دور در دقیقه

سیستم انتقال قدرت

۵ سرعته دستی

۶ سرعته اتوماتیک

شتاب ۰-۱۰۰ کیلومتر

۱۴.۱ ثانیه

۱۴ ثانیه

حداکثر سرعت

۱۷۰ کیلومتر برساعت

۱۷۰ کیلومتر برساعت

وزن

۱۲۱۰ کیلوگرم

۱۲۶۰ کیلوگرم

فاصله دو محور

۲۶۱۵ میلی‌متر

۲۶۳۰ میلی‌متر

قیمت

حدود ۵۳۵ میلیون تومان

حدود ۵۶۴ میلیون تومان

کد خبر: ۴۷٬۴۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha