۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۵
لایروبی بیش از ۲ هزار کیلومتر رودخانه در سال ۹۸
وزیر نیرو اعلام کرد

لایروبی بیش از ۲ هزار کیلومتر رودخانه در سال ۹۸

اردکانیان، وزیر نیرو گفت: در بحث لایروبی و ساماندهی رودخانه ها، ما توانستیم تنها در سال ۹۸، پنج برابر متوسط سالانه، یعنی ۲ هزار و ۱۳۲ کیلومتر رودخانه را لایروبی کنیم.

به گزارش بازار، رضا اردکانیان در مراسم افتتاح طرح‌های نوسازی و بازسازی مناطق سیل زده که به صورت ویدئو کنفرانسی و با حضور رئیس جمهور برگزار شد افزود: سیل یکی از پرتکرارترین بلایای طبیعی در دنیا است که حتی در کشورهای پیشرفته، به طور متوسط سالانه ۴۰ میلیارد دلار خسارت وارد می‌کند و حتی در کشورهای اروپایی، سالانه پنج میلیارد دلار به طور متوسط برای خسارت سیل در نظر گرفته می‌شود و پیش بینی‌ها این است که تا سال ۲۰۵۰ این عدد سالانه به ۲۳ میلیارد دلار برسد.

وی اضافه کرد: این موضوع یعنی همزمان با توسعه رشد و فناوری، خسارات سیلاب‌ها که ناشی از تغییر اقلیم نیز هست در حال افزایش است.

اردکانیان ادامه داد: یکی از عوارض بزرگ سیلاب ها، شکستن سدها است و طبق آمار، تاکنون ۲ هزار سد بزرگ در اثر سیل شکسته شده که ۳۶ درصد این شکست ها، ناشی از روگذری آب و ۴۳ درصد این شکست ها، در اثر ضعف اجرای بدنه سد اتفاق افتاده است.

وزیر نیرو گفت: در ایران طی ۵۲ سال اخیر که ما آمارهای مستندی از آن داریم، ۹ بار بارش بالای ۳۰۰ میلی متر اتفاق افتاده، یعنی ۵۰۰ میلیارد مترمکعب آب، و از این ۹ بارش، ۲ بارش آن طی دو سال متوالی اخیر رخ داده است که این خود نشان دهنده، کم نظیری این بارش‌ها می‌باشد ضمن این که خشک‌ترین سال در ۵۰ سال اخیر، هم طی همین سه سال گذشته، رخ داده است.

وی افزود: در سیل بهار ۹۸ در رودخانه کرخه ما دِبی لحظه‌ای ۸ هزار و ۴۷۷ متر مکعب در ثانیه را ثبت کردیم که این اتفاق در ۶۵ سال گذشته یک رکورد محسوب می‌شد، اما با مدیریت ما این عدد به ۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب تسکین پیدا کرد تا پایداری سدها حفظ شود.

اردکانیان گفت: در بحث ساماندهی رودخانه‌ها و لایروبی ها، هم تنها در سال ۹۸ به دلیل اعتبارات خوبی که به این مسئله تخصیص داده شد، ما توانستیم ۵ برابر متوسط سالانه لایروبی انجام دهیم و ۲ هزار و ۱۳۲ کیلومتر رودخانه را طی یک سال لایروبی کنیم و در سیلاب‌های نیمه دوم سال ۹۸ و بهار ۹۹ در جنوب و جنوب شرق کشور، توانایی مهار موفقیت آمیز این سیلاب‌ها را به دست آوریم.

وزیر نیرو افزود: همچنین ۲ هزار و ۸۵۰ هکتار از بستر و حریم رودخانه‌ها آزادسازی شده و امسال هم ۳ هزار هکتار دیگر در برنامه قرار گرفته تا آزاد شود و کار مهم دیگر ما، تشکیل هیئت ویژه‌ای برای بررسی سیلاب‌ها بود که در فروردین ۹۸ با دستور رئیس جمهور برای نخستین بار اتفاق افتاد و براساس آن، ما ظرفیتی معادل ۷۰۰ کارشناس و استاد دانشگاه را به مدیریت دانشگاه تهران برای بررسی موضوع سیلاب‌ها و مدیریت چند کاره آن به کار گرفتیم که حاصل این فعالیت ها، یک مجموعه ۱۷ جلدی گزارش در بخش‌های مختلف است که امیدواریم به زودی منتشر شود تا یافته‌های مورد نیاز برای حکمرانی مناسب‌تر سیلاب‌ها در دسترس همگان باشد.

کد خبر: ۴۷٬۲۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha