۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
افزایش تعرفه ۹۹ برای مشترکان عادی، ۷درصد است
وزیر نیرو:

افزایش تعرفه ۹۹ برای مشترکان عادی، ۷درصد است

وزیر نیرو با اشاره به سرمایه گذاری حدود ۲۴۰ هزار میلیارد تومانی از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون در بخش برق کشور همچنین از رشد ۱۰ برابری در ساخت سدها، ۶ برابری در احداث تصفیه خانه های آب و ۵۸ برابری در راه اندازی تصفیه خانه های فاضلاب در سال های پس از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون خبر داد.

به گزارش بازار  و به نقل از وزارت نیرو، رضا اردکانیان اظهار داشت: یک وجه در موضوع برق پاسخگویی به نیازهای بخش های عمومی، خانگی و تجاری است اما نقش مهم آن به عنوان یک صنعت زیرساختی برای همه وجوه توسعه کشور است؛ یعنی استمرار فعالیت تمامی بخش ها و طرح ها از صنعت، معدن و کشاورزی گرفته تا بخش های درمان، فناوری ها و دفاعی به این صنعت وابسته است.

وی ادامه داد: خوشبختانه یکی از برگ های زرین و غرورآمیز عملکرد ۴۱ ساله نظام ما در صنعت برق است که نه تنها نیازهای کشور را پاسخ می دهد بلکه سعی می شود به عنوان یک نقطه تلاقی خطوط انرژی در منطقه عمل کنیم. صدور خدمات فنی و مهندسی کشور برای سالیان متوالی هم در بخش های برق و آببوده است.

اردکانیان با اشاره به فرصت دهه فجر با نگاه به عملکردهای گذشته و برنامه های پیش رو اظهار داشت: در سال ۵۷، ۷ هزار و ۲۴ مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور بود که در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید این میزان به ۶۹ هزار و ۱۳۴ مگاوات رسید.

**رشد ۲۱ درصدی در متوسط ارتقای ظرفیت نیروگاهی کشور در ۶ سال گذشته

به گفته وزیر نیرو، در طول ۳۵ سال گذشته، هر سال به طور متوسط ۱۷۷۴ مگاوات به ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور اضافه شده که متوسط افزایش از نیمه سال ۹۲ تا بهمن ۹۸ سالیانه ۲ هزار و ۱۵۴ مگاوات بوده است.

وی افزود: در این سال ها نسبت به سال های پیش از فعالیت دولت تدبیر و امید در این بخش ۲۱ درصد رشد داشتیم که به همین شکل تداوم می یابد و  پیش بینی می شود ظرفیت نصب شده به بیش از ۸۸ هزار مگاوات خواهد رسید.

**دسترسی ۱۰۰ درصدی و افزون بر ۹۹ درصدی جوامع شهری و روستایی کشور به برق

اردکانیان با بیان این که طبق آخرین گزارش های جهانی، در خاورمیانه میزان دسترسی به برق در جامعه شهری ۹۸ و جامعه روستایی ۷۸ درصد است خاطرنشان کرد: به طور متوسط در دنیا میزان دسترسی به برق در جوامع شهری ۹۶ درصد و روستایی ۷۹ درصد است که این ارقام در کشور ما به ترتیب ۱۰۰ درصد و بیش از ۹۹ درصد است.

وی افزود:  یکی از بخش هایی که دستاورد بسیار ارزنده ای داشتیم و موجب شده در شرایط سخت و تحریم اقتصادی هیچ وقفه ای در برنامه ها و فعالیت ها نبینیم اتکای به این بخش است.

**افزایش ۱۰ برابری ساخت سدها

اردکانیان همچنین با اشاره به وجود ۱۹ سد مخزنی در کشور تا قبل از انقلاب و افزایش این تعداد به ۱۴۴ سد تا ابتدای دولت تدبیر و امید گفت: به طور متوسط سالیانه حدود ۴ سد در کشور ساخته شده و از ابتدای شروع کار دولت تا کنون ۳۸ سد ملی ساخته شده که تا پایان فعالیت آن به ۷۰ با متوسط سالیانه ۹ سد می رسد که حدود ۱۰۰ درصد نسبت به سال های ماقبل آن رشد دارد.

وی افزود: تعداد تصفیه خانه های آب شهری کشور نیز تا قبل از انقلاب ۲۷ واحد بود که در نیمه سال ۹۲ به ۱۱۹ تصفیه خانه رسیده و اکنون ۱۵۲ واحد است. این تعداد تا پایان فعالیت دولت به ۱۷۷ واحد می رسد.

وزیر نیرو در عین حال اظهار داشت: در طول ۸ سال فعالیت دولت تدبیر و امید، ۵۸ تصفیه خانه آب ساخته شده و خواهد شد. یعنی این که به طور متوسط سالیانه ۷ واحد تصفیه خانه آب در مدار بهره برداری قرار می گیرد.

وی همچنین با بیان این که بخش عمده ای از صنایع رو به رشد کشور از فاضلاب تصفیه شده استفاده می کنند گت: از ۴ تصفیه خانه فاضلاب در سال ۵۷، این تعداد در ابتدای دولت، به ۱۶۸ واحد و اکنون به ۲۳۲ واحد رسیده که تا پایان دولت به ۲۹۴ تصفیه خانه می رسد یعنی هر ۴۵ روز یک واحد تصفیه خانه فاضلاب در مدار بهره برداری قرار گرفته است.

**رشد ۱۲ برابری ظرفیت تولید برق کشور

وزیر نیرو گفت: در این ۴۱ سال، جمعیت کشور با رشد ۲.۳ برابری از ۳۵ میلیون به حدود ۸۳ میلیون رسیده است؛ قائدتا یکی از شاخص های این سازه ها و تاسیسات هم به افزایش جمعیت بر می گردد اما ظرفیت تولید برق ۱۲ برابر شده است.

وی همچنین افزود: در این مدت تعداد سدهای کشور، ۱۰ برابر، تصفیه خانه های آب ۶ برابر و تصفیه خانه های فاضلاب ۵۸ برابر شده که این حاکی از توجه جدی همه دولت ها به موضوع آب و برق به عنوان کالاهای راهبردی بوده است.

اردکانیان همچنین با بیان این که طبیعتا موضوع روستاها ویژگی خاصی داشته است اظهار داشت: تا نیمه نخست سال ۹۲ جمعیت روستایی برخوردار از شبکه پایدار آب حدود یک میلیون نفر بوده که ۷.۲ میلیون نفر به این رقم اضافه شده و این رقم تا پایان دولت به بیش از ۱۰ میلیون نفر می رسد.

بیش از ۶۰ درصد نیروگاهی کشور خصوصی است 

اردکانیان همچنین گفت: در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و باز کردن مسیرها برای سرمایه گذاری بخش خصوصی، بخش خصوصی علاقمند ما هم در عرصه صنعت برق آستین ها را بالا زده اند واکنون بیش از ۶۰ درصد نیروگاه های کشور توسط بخش خصوصی احداث شده و یا این که در مقطعی نیروگاه های دولتی به عنوان رد دیون به بخش های غیر دولتی واگذار شده است.

به گفته اردکانیان، این واگذاری ها در ابتدای مسیر خود طبیعتا مشکلاتی را هم داشته و تغییر نرخ ارز تاثیرات قابل ملاحظه ای روی قیمت تمام شده گذاشته است؛

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این که وزارت نیرو قیمت های تکلیفی را در دست اجرا دارد، از این بابت فاصله قابل ملاحظه ای بین قیمت تمام شده و تکلیفی داریم.

اردکانیان گفت: بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان به عنوان فاصله قیمت تکلیفی و تمام شده بر اساس قیمت های حسابرسی شده از دولت طلب داریم که طبیعتا بخشی از این مطالبات هم مطالبات بخش خصوصی است.

وی افزود: خوشبختانه در این دو، سه سال با توجه به ساز و کارهایی که در قانون بودجه پیش بینی و امکان تهاتر بخشی از بدهی ها فراهم شد بخشی از بار عملا از روی دوش بخش خصوصی برداشته شد اما هنوز این مسیر دنبال می شود.

**سرمایه گذاری ۲۴۰ هزار میلیارد تومانی در بخش برق

وزیر نیرو با پیش بینی دسترسی به رشد ۳۸ درصدی در افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور تا پایان فعالیت دولت تاکید کرد: این رشد نشان می دهد که روند تولید و سرمایه گذاری کند و متوقف نشده است. در این مدت هر سال حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان و در طول ۶ سال گذشته نزدیک به ۲۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در این بخش صورت گرفته است.

وی با اشاره به افزایش ۵.۲ درصدی اوج مصرف در تابستان های گذشته گفت: با همکاری های بخش صنعت برای این که عرضه به این بخش و نیز تولید محصولات انرژی بر کاهش نیابد این رقم در تابستان ۹۷ به ۲.۹۸ درصد و در تابستان ۹۸ به یک درصد کاهش یافت.

اردکانیان خاطرنشان کرد: صنایع بزرگی در کشور وجود دارد که خوشبختانه حتی در شرایط تحریم هم به برکت مجموعه تلاش های دولت رقم قابل توجهی صادرات دارند. این که چنین صنایعی با توان صادراتی و بازگشت ارز به کشور از برق یارانه ای استفاده می کنند خیلی توجیه ندارد و اصلاح را از این جا می شود شروع کرد.

وی در بیانی دیگر توضیح داد: محصولاتی که تابع قیمت گذاری نیستند مصرف انرژی آنها توجیهی ندارد که وقتی صادر می شوند با برق یارانه ای باشد.

**پیگیری های قراردادهای تیپ توسط توانیر و سندیکاها

وزیر نیرو همچنین در مورد قراردادهای تیپ گفت: این قراردادها در چارچوب کارگرو های مشترک بین همکاران سندیکاها با توانیر دنبال می شود و امید است به نتایج خوبی برسد.

اردکانیان با اشاره به پیگیری وزارت نیرو برای حل مساله بازپرداخت وام های دریافتی سازمان‌ها و موسسه‌ها اعم از بنیادها و نهادهای مختلف و نیز بخش خصوصی به صندوق توسعه ملی که برای احداث نیروگاه‌ها از این صندوق به صورت ارز وام دریافت کرده بودند گفت: اینها، ارز را با رقم‌های کمتری دریافت کرده بودند که باید با ارقام بیشتری از بازار دریافت کنند.

وی افزود: بحث در خصوص این موضوع حتی در برخی پیشنهادهایی که در کمیسیون تلفیق لایحه مطرح شد بالا گرفت. در وزارت نیرو شاید حدود  ۴، ۵ ماه است که به دنبال راهکارهایی برای رفع این مساله هستیم.

اردکانیان با بیان این که نظر دولت بر حل اصل موضوع باز پرداخت است گفت: سازمان برنامه و بودجه در فرآیند مواجه شدن با این پیشنهادها با فعالان بخش خصوصی قرارهایی را برای برگزاری جلساتی گذاشته اند که این جلسات هم شروع شده و امید است تا قبل از پایان سال به راه حل هایی برسیم و موضوع بازپرداخت دیون فعالان بخش خصوصی حل شود.

وزیر نیرو در عین حال گفت: اکنون دولت در بخش انرژی های تجدید پذیر این امکان را فراهم کرده تا کسانی که علاقه دارند و می توانند، ما تاسیسات انتقال را در اختیار آنها بگذاریم و از شبکه انتقال کشور که سرمایه گذاری سنگینی هم از سوی دولت برای آن صورت گرفته برای تولید خود، طی قراردادهایی که با دریافقت کننده ها از کشورهای همسایه منعقد می کنند، استفاده کنند.

**استفاده از منابع دریافت عوارض برای برق رسانی به روستاها و افزایش توان نیروگاهی تجدیدپذیر

وی همچنین گفت: از جمله دستاوردهای ما این بود که تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه برق سراسری وصل شده اند و اکنون کار برق رسانی به روستاهای بالای ۱۰ خانوار و کمتر از ۲۰ خانوار و عشایر شروع شده است. برای عشایر از سیستم های موبایل تجدید پدذیر این امکان فراهم شده است.

اردکانیان افزود: هنوز نیاز داریم و خوشبختانه با این نیازدر دولتو مجلس برخورد مثبتی شد. عوارض ۱۰ درصدی روی قبوض برق هم بین برق روستایی و تجدید پذیر تقسیم می شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: هنوز بحث بودجه به صحن نیامده اما در مجموع احساس ما این است که منبع مالی مطمئنی برای حمایت از توسعه انرژی های تجدید پذیر تا سقف ۲۱۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و امید است بخش قابل توجهی از این تعهدات پرداخت شود.

**۵۳ درصد حجم مخازن سدهای کشور پر شده است

وزیر نیرو همچنین گفت: حجم مخازن سدهای کشور ۵۰.۵ میلیارد متر مکعب است که ۵۳ درصد آن پر شده و خوشبختانه از اول مهر تا کنون بارش ها بیش از پیش بینی ها بود.

به گفته اردکانیان، به نسبت سال گذشته که سال تری هم بود تا ۱۵ بهمن امسال ۵ درصد و به نسبت به متوسط بلند مدت ۳۱ درصد افزایش بارش داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون استان های خراسان شمالی، اردبیل، گلستان، چهار محال و بختیاری، آذربایجان غربی، کرمانشاه و کردستان به نسبت سال گذشته و متوسط دراز مدت کاهش بارش داشتند. هنوز مقداری زود است چنین قضاوت صریحی داشته باشیم که این مناطق با تنش آبی مواجه شوند اما با توجه به آمادگی های موجود و همکاری و همراهی خوب مصرف کنندگان در بخش های خانگی و صنعت و کشاورزی  بویژه در دو سال اخیر توانستیم بخشی از تعهدات انجام نشده خود در ارائه حقآبه های زیست محیطی را انجام دهیم و تالاب های بسیاری در کشور آبگیری شد.

**کاهش یک درجه ای حرارت برابر با ۶ درصد صرفه جویی

وزیر نیرو همچنین گفت: کار مشترک شرکت گاز و توانیر حاکی از این است که با کاهش تنها یک درجه دمای محیط کار یا سکونت مصرف انرژی ۶ درصد کاهش می یابد. قرار بود مصرف خانگی و تجاری ما روزانه ۵۲۰ میلیون متر مکعب گاز باشد که اکنون به ۶۰۰ رسیده و گاهی از این مقدار هم تجاوز کرده است.

وی با بیان این که هیچ مشکلی از حیث تولید برق به لحاظ تاسیسات وجود ندارد افزود: ظرفیت نصب شده کشور ۸۳ هزار مگاوات است، اوج بار ما در تابستان ۵۸ هزار مگاوات و دیشب هم ۳۸ هزار مگاوات بود. ظرفیت وجود دارد اما آنچه ما را با مشکل مواجه می کند کمبود سوخت است.

اردکانیان خاطرنشان کرد: در ماه‌های آذر و دی پارسال، روزانه ۱۰۸ میلیون متر مکعب گاز به نیروگاه ها تحویل شد که امسال این رقم به روزانه ۷۳ میلیون رسید و ۳۰ درصد کاهش داشت.

وی گفت: با این کاهش ما هم نباید خاموشی دهیم و برای این کار ابتدا به سراغ سوخت مایع می رویم که مشکلات خود را اعم از آلایندگی دارد و اگر دوباره با پدیده وارونگی مواجه شویم مشکلات عدیده ای هم در سلامت و بهداشت عمومی ایجاد خواهد کرد و همدر شریان های اقتصادی کشور تعطیلی پیش می آید.

اردکانیان ادامه داد: اما سوخت مایع هم محدود است و مخازنی برای شرایط کوتاه مدت اضطراری وجود دارد که اگر افزایش مصرف گاز خانگی و تجاری ادامه یابد خاموشی منطقه ای ناگزیر خواهد بود.

وی گفت: درخواست ما از مردم این است همانطور که در تابستان این همراهی را به شکل چشمگیر داشتند و برای نخستین بار در تاریخ صنعت ببرق بویژه سال های اخیر توانستیم ۳۸۰۰ مگاوات صرفه جویی در اوج بار داشته باشیم که معادل ۵ میلیارد دلار است باز هم این همکاری را داشته باشند. این تمرین و عادت خوب را مردم انجام دادند و نهادینه شده است.

اردکانیان افزود: اکنون در موضوع گاز هم امسال این دست همکاری را دراز کنیم و با کارهای خیلی ساده اعم از کاهش یک درجه ای دما، بستن پنجره ها و استفاده از پرده های مناسب می توان ۱۰ درصد صرفه جویی در مصرف گاز داشت. یعنی یک درصد کل گاز مصرفی برای بخش خانگی و تجاری ما صرف تولید برق و انرژی برای صادرات می شود.

وزیر نیرو در ادامه گفت: دو سال پیش هیات وزیران تصویب کرد که وزارت نیرو فقط ۷ درصد تعرفه های سالیانه خود را افزایش دهد که در سال های ۹۷ و ۹۸ اجرا شد و در سال ۹۹ هم همین روال است. برای کسانی که الگوی مصرف را رعایت می کنند افزایش تعرفه همین ۷ درصد خواهد بود.

**عملکرد وزارت نیرو در سیلاب اخیر

وی همچنین گفت: در سیل اخیر که سیل کم نظیری بود، بارش ها در سیستان و بلوچستان نسبت به پارسال ۲۷۲ درصد، در استان هرمزگان ۵۳۲ و کرمان ۲۴۸ درصد رشد داشت. دیگر استان های شرقی و مرکزی هم این گونه بوده اند.

اردکانیان افزود: خوشبختانه ۵ سد سیستان و بلوچستان پر آب شدند و امیدواریم حتی برای هامون هم از سیلاب ها بهره ببریم.

وی خاطرنشان کرد: بر اثر سیلاب، زیرساخت آسیب دید و در بخش برق ۸۷۷ روستا با قطعی مواجه شدند که در روزهای محدودی با تلاشی که به عمل آمد برقدار شدند. در بخش آب هم در استان های مختلف، شهر و روستای آسیب دیده یا متاثر داشتیم.

وزیر نیرو یادآوری کرد: در کرمان، ۶۶ روستا، سیستان و بلوچستان ۱۱ شهر و ۳۶۹ روستا، هرمزگان یک شهر و مجموعا ۶۷۷ روستا و ۱۲ شهر در این مناطق تحت تاثیر سیلاب قرار گرفتند اما در یکی دو هفته بعد از حادثه شرایط برقرار شد.

وی گفت: خسارات مادی به جای خود هست که بخشی از منابع داخلی جبران می شود اما امیدورایم بتوانیم برای بخش دیگر آن از منابع پیش بینی شده برای خسارت ها استفاده کنیم.

وزیر نیرو در عین حال یادآوری کرد: درهمین روزهای سیل سیستان و بلوچستان، بزرگترین پروژه آبرسانی روستایی که شامل ۲۱۶   روستا بود در این استان به بهره برداری رسید.

**ضرورت لایروبی رودخانه ها

وی همچنین درباره لایروبی روردخانه ها گفت: این کار شروع شده، تلاش خوبی صورت گرفته،   منابع خوبی هم برای ما گذاشته اند. بویژه در لایحه بودجه ۹۹ عددهای خوبی پیش بینی شده و ساز و کارهای خوبی هم تدارک دیده شده که با حمایت نمایندگان صرف شتاب بخشی به لایروبی و مهندسی رودخانه ها می شود.

کد خبر: ۴٬۷۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha