۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
افت و خیز شاخص‌های بورسی تا نیمه آبان ماه
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

افت و خیز شاخص‌های بورسی تا نیمه آبان ماه

امروز با شروع معاملات بازار سهام، عرضه از تقاضا بیشتر شد و همین باعث شد تا شاخص کل و هم‌وزن بازار سهام روندی نزولی پیدا کنند.

حمیدرضا پیرهادی؛ بازار: در پایان معاملات بورس امروز شاخص کل بورس پس از افت  ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحدی (۱.۱ درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۵۷۹ هزار واحد قرار گرفت و همچنین شاخص کل هم‌وزن با کاهش حدود ۰.۶ درصدی مواجه شد. ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز در مجموع به ۱۶ هزار و ۳۸۲ میلیارد تومان رسید.

نکته اصلی امروز منفی شروع کردن در بازار و ادامه دادن منفی بود، وضعیتی که بیشتر کارشناسان آن را پیش بینی می کردند، زیرا شاخص کل به نقطه مقاومت یک میلیون و ۶۰۰هزار واحد نزدیک شده بود.

نکته مهم و قابل توجه امروز بازگشایی شپنا بود که توانست تنها ۱۰ درصد مثبت بازدهی برای سرمایه گذاران داشته باشد در حالی که شتران دیروز نزدیک به ۳۰ درصد بازدهی کسب کرده بود، مثبت شدن لیدرهایی چون شپنا و خودرو باعث شد بازار متعادل شود و ریزش سنگینی را در شاخص کل بورس مشاهده نکنیم.

در پایان معاملات امروز ۱۱۳ نماد بورسی مثبت و ۲۳۸ نماد منفی بودند در فرابورس نیز ۱۰۴ نماد مثبت و ۱۷۴ نماد منفی بودند، وضعیت بازار قرمز بود اما نه برای تمام سهم ها تا بتوان از این بازار هم سود گرفت.

افت و خیز بازار تا نیمه آبان ادامه دارد
یک کارشناس بازار سرمایه در تحلیل وضعیت کنونی بورس می‌گوید که تبلیغ دولت از بازار بورس آن‌هم درصورت عدم برنامه ریزی و فرهنگ سازی مناسب، نبود زیرساخت‌ها و آموزش به سرمایه‌گذاران خرد، بازار سرمایه را برای بازه زمانی کوتاه دچار رشد سریع و حالا اصلاح منطقی کرده است. به نظر می‌رسد افت و خیزهای کنونی تا نیمه آبان ادامه پیدا کند.

علی خسروشاهی، کارشناس بازار سرمایه در تحلیل بازار امروز و افت وخیز شاخص‌ها به خبرنگار بازار عنوان کرد: «وضعیت‌ کنونی بازار سرمایه پس از افت و خیزهای فراوان به حدنسبی تعادل خود رسیده است. آنچه می‌توان از روند کنونی ارزیابی کرد این است که بازار سرمایه دیگر انگیزه کاهش ندارد اما محرک افزایش آن نیز در حال حاضر موجود نمی‌باشد.»

وی درباره اصلاحات کنونی بازارسرمایه گفت: «به نظر می‌رسد افت و خیزهای فعلی بازار تا نیمه آبان ماه سال جاری تداوم داشته باشد. بنابراین تا آن موقع می‌بایست صبر و تنها اتفاقات را ارزیابی کرد.»

خسروشاهی تصریح کرد:«برخی براین باورند که افزایش نرخ دلار آثار تورمی را بر شرکت‌های بورسی ایجاد و از عوامل محرک بازار سرمایه به سوی هیجانات است اما عمده دلیل صعودی بودن نرخ دلار، ماهیت کنونی آن است.»

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: «پیش از آنکه حجم فراوانی از نقدینگی وارد بازار سرمایه شود می‌بایست زیرساخت‌های مناسب آن ایجاد و فرهنگ سازی لازم برای حضور در این بازار شکل می‌گرفت.»

او براین باوراست که عدم آمادگی در بازارسرمایه، موجب شکل گیری هیجانات بسیار بورس شد.

خسروشاهی همچنین ادامه داد که نبود زیرساخت‌ها و عدم آمادگی به طورحتم موجب زیان فراوان سرمایه‌گذاران مبتدی بازار بورس شد.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: «در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ می‌توان عنوان کرد که شاخص بورس، رشد خوبی داشته و روند فعلی اصلاحاتی تنها به دلیل رشد بی منطق آن در یک بازه زمانی مشخص بود بنابراین وضعیت کنونی را می‌توان منطقی اعلام کرد.»

او همچنین اظهارکرد: «عدم برنامه ریزی و فرهنگ سازی مناسب، نبود زیرساخت‌های‌ کافی و آموزش به سرمایه‌گذاران خرد از عوامل محرک بازار سرمایه بود. در کنار این عوامل دولت نیز درصدد تبلیغ و حمایت بازار بورس آن هم بدون تهمیدات کافی برآمد. همین امر موجب گشت تا در بازه زمانی کوتاه بازار سرمایه دچار رشد بسیار سریع و پس از آن دچار اصلاحات شود.»

خسروشاهی درپایان این گفتگو ضمن بیان اینکه وضعیت کنونی بورس تا آبان ماه سال جاری تداوم خواهد داشت، عنوان کرد که افت و خیزهای فعلی منطقی و بازار سرمایه تنها درحال محک زدن است.

کد خبر: ۴۷٬۲۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha