۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
دبیر انجمن خودروسازان: سیاستگذاری دولت در خودرو به نفع دلالان است
خودروسازان کمترین سود را در صنایع بزرگ کسب کردند

دبیر انجمن خودروسازان: سیاستگذاری دولت در خودرو به نفع دلالان است

متوسط بازده سرمایه صنعت خودروسازی ایران طی ۱۸ سال اخیر در حالی ۱۵ درصد اعلام شده که این عدد در صنعت فلزات اساسی ۲۰ درصد، نفت و پتروشمیی ۳۵ درصد و صنعت داروسازی ایران ۳۰ درصد بوده است.

به گزارش خبرگزاری بازار، خودروسازی کمترین سوددهی را در میان چهار صنعت شاخص اقتصادی ایران به نام خود ثبت کردند. سعید ابطحی که فارغ‌التحصیل دکتری امور مالی از دانشگاه هاروارد است و مدیریت یک شرکت مشاوره امور مالی در ایالات متحده آمریکا را در دست دارد، به تازگی متوسط بازده سرمایه صنعت خودروسازی ایران طی ۱۸ سال اخیر را ۱۵ درصد اعلام کرده است. این در حالی که به گفته او، این شاخص به طور متوسط در صنعت فلزات اساسی ۲۰ درصد، نفت و پتروشمیی ۳۵ درصد و صنعت داروسازی ایران ۳۰ درصد است.

در این میاناما شواهد ونظر کارشناسان داخلی بر این است که  در سالهای گذشته نه تنها صنعت خودرو  سودده نبوده، بلکه زیان‌های سنگینی را هم به نام خود ثبت کرده اند. فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در این باره به خبرگزاری بازار می‌گوید: در سال‌های گذشته خودروسازان دو بار ناچار شدند برای جبران زیان، دارایی‌هایشان را افزایش دهند.

صورت‌های مالی ارائه شده به بورس نشان می‌دهد که این ادعا چندان هم بیراه نیست. آنگونه که آمارها نشان میدهد ایران‌خودرو و سایپا در مجموع زیان انباشته‌ای حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۷ از خود به جا گذاشته‌اند و در سال جاری نیز برآورد 10 هزار میلیارد تومانی زیان برای این دو خودرو ساز پیش بینی شده است. این در حالی است که قیمت پراید از سال 92  در بازار بیش از 3.8 برابر افزایش داشته است.

با این حال  فعالان صنعت خودروسازی دلیل اصلی آن را قیمت گذاری دستوری میدانند. احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به دخالت‌های دولت در صنعت خودروسازی در این باره به خبرگزاری بازار گفت: «خودروساز ناچار است محصول را پایین‌تر از قیمت تمام شده خود عرضه کند. این در حالی است که مصرف کننده هم ناچار است محصول را با قیمت بالایی از بازار آزاد خریداری کند. در واقع سود این ارزان فروشی نه به جیب مصرف کننده می‌رود و نه تولید کننده و این دلال است که سیاست‌های دولت سود می‌برد.»

اما نیروی مازاد از دیگر فاکتورهای زیان بالای خودروسازان است که زاوه به آن اشاره می‌کند. به گفته او، خودروسازان به صورت دستوری استخدام می‌کنند، محصولی که وجود ندارد را پیش فروش می‌کنند و همین مساله هزینه‌های مالی کشنده ای را به آنها تحمیل می‌کند.

حاشیه ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومانی خودروها در بازار

قیمت خودرو در بازار این روزها سر به فلک گذاشته است. پراید ۱۱۱ که به قیمت حدود ۴۰ میلیون تومان از طرف خودوسازها عرضه می‌شود، در بازار آزاد رکورد ۶۵ میلیون تومان را شکسته است. تیبا ۲ حدود ۷۶ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود که با توجه به قیمت ۵۱ میلیون تومانی کارخانه، شاهد اختلاف حدود ۲۵ میلیون تومانی بین کارخانه و حاشیه بازار هستیم. کوویک اتوماتیک هم که درب کارخانه ۶۹ میلیون تومان ارزش دارد در بازار آزاد به بهای ۱۲۴ میلیون تومان معامله می‌شود. در مورد پژو ۴۰۵ دوگانه سوز هم باید به حاشیه ۴۷ میلیون تومانی آن می‌توان اشاره کرد. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هم با اختلاف حدود ۳۳ میلیون تومانی به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

مقصر گرانی خودرو در ساختمان میرداماد

اما در حالی بسیاری دلالها و واسطهها را عاملان اصلی جهشی شدن دوباره قیمت خودرو در ایران میدانند که زاوه تحلیل گر صنعت خودرو میگوید: «مقصر گرانی خودرو را باید درساختمان میرداماد و سازمان برنامه و بودجه جستجو کرد.» او معتقد است مادامیکه ولنگاری دولت در سیاستهای پولی و مالی ادامه داشته باشد، نقدینگی و تورم مدام در حال افزایش باشد، نمی‌توان انتظار داشت که قیمت خودرو ثابت باقی بماند.

 به گفته او، دولت به جای اینکه برای جبران کسری بودجه خود درآمدهای مالیاتی را افزایش دهد، کمی از هزینه های خود کمتر کرده بود، امروز اقتصاد ایران شرایط بهتری داشت.

قیمت گذاری خودرو دست چه کسانی است

آنگونه که فعالان بازار میگویند: قیمت گذاری خودرو این روزها کاملا سلیقه ای است و از هیچ فرمول خاصی تبعیت نمی‌کند. نادری فعال بازار در اینباره به خبرگزاری بازار گفت: قیمت خودرو در بازار توسط برخی از فعالانی که تعداد زیادی خودرو در اختیار دارند تعیین می‌شود. آن طور که او می‌گوید : هم اکنون که عرضه از سوی خودروسازان روال مشخصی ندارد و شرکت‌های خودروساز در تزریق محصول به بازار با چالش‌هایی مواجه هستند آن دسته از فروشندگان که تعداد زیادی خودرو دپو کرده‌اند به صورت هماهنگ قیمت‌ها را در بازار تعیین می‌کنند.

کد خبر: ۴٬۷۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha