۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
دولت عامل افزایش قیمت مرغ است/ دخالت غیرکارشناسی در تعیین قیمت
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

دولت عامل افزایش قیمت مرغ است/ دخالت غیرکارشناسی در تعیین قیمت

لرستان- چهار آیین، رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی صنعت طیور کشور گفت: دخالت غیرکارشناسی و غیرموثر دولت در تعیین قیمت و مداخله غیر قانونی در امور فعالان اقتصادی عامل افزایش قیمت مرغ بوده است.

برومند چهار آیین در گفت‌وگو با بازار، با بیان اینکه در حال حاضر قیمت تمام شده مرغ در واحدهای تولیدی ۱۷ هزار ۵۰۰ تومان است، اظهار داشت: برای تولید هر کیلو گوشت مرغ در ایران باید دو کیلو غذا مصرف شود.

وی افزود: دخالت غیرکارشناسی و غیرموثر دولت در تعیین قیمت و مداخله غیر قانونی در امور فعالان اقتصادی عامل افزایش قیمت مرغ بوده است کمااینکه تمام نظریه‌پردازان اقتصادی در دنیا معتقدند دخالت دولت در بازاری که رقابتی باشد سم مهلکی برای تولید کننده و مصرف کننده است.

۹۵ درصد از نهاده‌های دامی وارداتی است
رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی صنعت طیور کشور عنوان کرد: سازمان حمایت، قیمت تمام شده هر کیلو مرغ را ۱۰ هزار تومان اعلام کرده درحالی که فقط قیمت دان مصرفی ۱۵ هزارتومان است در چنین شرایطی دولت چگونه و بر چه مبنایی این قیمت را تعیین کرده است.

چهار آیین با بیان اینکه حدود ۹۰ الی ۹۵ درصد از نهادههای دامی وارداتی است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سیاست کلان کشور، جهش تولید است و از طرفی بند ب ماده ۴ قانون برنامه ششم توسعه، دولت را از دخالت در امور فعالان اقتصادی منع کرده است.

وی مداخله دولت را دلیل اصلی گرفتاری‌های فعلی دانست و بیان کرد: اگر دولت این بازار را به مکانیزم عرضه و تقاضا واگذار کند و از این دخالت های غیرمؤثر اجتناب کند بازار می‌تواند خودش را تنظیم کند.

قیمت هر کیلو ماهی قزل آلا به ۴۰ هزار تومان رسید
رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی صنعت طیور کشور تصریح کرد: قیمت ۲۳ هزار تومان برای هر کیلوگرم لاشه مرغ، منصفانه است چون سویا ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان است و هر کیلو ذرت چهار هزار تومان قیمت دارد، از طرفی دستمزد کارگران و بیمه بالا رفته است.

چهار آیین گفت: فقط قیمت مرغ بالا نرفته بلکه همه مواد غذایی افزایش قیمت داشته‌اند مثلاً قیمت هر کیلو ماهی قزل آلا به ۴۰ هزار تومان رسیده است.

وی عنوان کرد: چرا با وجود اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی برای ذرت و سویا پرداخت می‌شود، قیمت سویا در بازار حدود ۱۴ هزار و ذرت نزدیک به چهار هزار تومان است؟ مگر ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن اختصاص داده نشده؟

نقش دلالان در بالا رفتن قیمت سویا و نهاده‌ها
رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی صنعت طیور کشور خاطرنشان کرد: دولت اصرار دارد که برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی را به این دو محصول تخصیص دهد؛ اما چرا به گونه‌ای نظارت نمی‌کند که در بازار سیاه کسی جرات نکند و نتواند که سویا را تا ۱۴ هزار تومان در بازار عرضه کند.

چهار آیین تصریح کرد: این بالا رفتن قیمت سویا و نهاده‌ها به دلیل نقش دلالان است و یک مافیایی وجود دارد که محصول را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌کند ولی با قیمت آزاد ۱۴ هزار تومان می‌فروشد؛ این افراد بی شناسنامه نیستند و در لایه‌های پر ابهام شبکه، خود را پنهان کرده‌اند.

کد خبر: ۴۷٬۰۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha