۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
ورود ربات ها به صنعت کیترینگ/ فست فود با هنر ربات و طعم محلی!
اصناف مربوط به پخت و پز رفیق و رقیب خود را بشناسند

ورود ربات ها به صنعت کیترینگ/ فست فود با هنر ربات و طعم محلی!

ربات ها این روزها هم رفیق انسانها هستند هم رقیب آنها در مشاغل مختلف. از یک سو آینده برخی شغل ها و صنوف را به خطر می اندازند و در مقابل برای انسانها و در سطح کل یک جامعه زندگی راحت تری را فراهم می کنند. یکی از حوزه های مورد علاقه ربات ها یا طراحان ربات ها بخش پخت و پز است که آینده آشپزخانه های خانگی و تجاری را متحول خواهد کرد.

سیران خانعلی زاده؛ گروه فناوری اطلاعات: صنایع غذایی به عنوان یکی از بخش های  تاثیر گذار در جهان با کمبود نیروی انسانی ماهر و توانمند مواجه است. در حقیقت، این بخش گسترده با سیر صعودی کاهش افراد متخصص و موثر دیگر پاسخگوی تقاضای مشتریان با شاخص استاندارد نیست. به باور بسیاری از کارشناسان حضور ربات های هوشمند به عنوان همکار، گزینه ای مناسب برای جبران این کمبود خواهد بود.

از سه دهه پیش زندگی بشری تا حد قابل ملاحظه ای دستخوش تغییرات ناشی از پیشرفت تکنولوژی و فناوری اطلاعات قرار گرفته است، به گونه ای که  توقف تسلسل این  فرایند امری محال و غیر ممکن می نمایاند؛ چرا که  این پدیده نوظهور تار و پود خود را در تمامی جوانب زندگی بشری تنیده است.

در حقیقت، تکنولوژی با ماهیت مرکبی از یک سو انسان را به موجودی منزوی تبدیل کرده است و از سوی دیگر در تلاش است راه نجاتی برای او بیابد. با این اوصاف، به نظر می رسد تساهل و انعطاف در برابر هجمه تکنولوژی و فناوری اطلاعات بهترین و شاید تنها ترین گزینه موجود برای انسان باشد.

ربات ها ازجمله مهم ترین فناوری هایی هستند که بسیاری از دشواری های  زندگی انسان را هموار ساخته اند؛ ربات های بازودار و دستگیره دار، ربات های هوایی، زنجیره ای و سایر ربات های صنعتی و نظامی با اهداف مختلف تماما در اختیار انسان قرار گرفته اند. اما داستان تنها به حوزه های صنعتی و تولیدی ختم  نمی شود؛ ورود ربات ها به عنوان سر آشپز و خدمتکار منازل نقطه عطفی است در روابط انسان و دنیای رباتیک. در ادامه این گزارش  نگاهی به دو ربات هوشمند فلیپی و پرو  خواهیم انداخت که در اولین ملاقات توجه میزبانانشان را تا حد زیادی به خود جلب کردند.

ربات خانه دار  Pro Beat  
در هفته ای که گذشت کمپانی تویوتا جدیدترین و در عین حال عجیب ترین ربات خود را معرفی کرد. این ربات پرو بیت نام دارد و یک خانه دار تمام عیار با قابلیت تمیز کاری وجابجایی اجسام در منزل است. آنچه این ربات را از سایرین متمایز ساخته است، حالت وارونه و آویزان بودن از سقف خانه است؛ ربات پرو همانند تمامی ربات های دیگر داری پا، بدن، دست و حتی صورت است اما این ربات راه رفتن بر روی سقف را بیشتر می پسندد تا کف زمین. ربات پرو بیت به سامانه واقعیت مجازی (VR)  کنترل از راه دور مجهز است و برای راه رفتن و ایستادن زیر سقف از یک اتصال هوایی استفاده می کند و پس از دریافت دستورالعمل از سقف پایین آمده و وظیفه  مورد نظر را به انجام می رساند.

ماکس باجراچاریا معاون ارشد بخش رباتیک کمپانی تویوتا TRI، قابلیت حرکت بر روی زمین و حرکت آویزان  از سقف را از جمله نقاط قوت این ربات جدید نامید. به گفته وی دقت این ربات در برابر برخورد با انسان واشیاء بسیار بالاست. وی در ادامه افزود، این ربات دارای ظرفیت چرخش  و حرکت مکانیکی  به تمامی جهت های اتاق، تمیزکاری، شستشوی ظروف، گرد روبی و حتی جابجایی اجسام با وزن کم هستند. ماکس باجراچاریا، ایده ربات آویزان از سقف را یک چالش بزرگ در برابر مقاومت نیروی گرانشی خواند و غلبه بر آن را یک موفقیت بزرگ برای تیم رباتیک تویوتا خطاب کرد. وی در ادامه  محدود بودن ربات های شرکت تویوتا به محیط های بزرگ با فضای زیاد را  یک تبعیض ناخودآگاه قلمداد کرد و خانه های کوچک با فضای اندک را اصلی ترین منبع ایده طراحی ربات آویزان پرو بیت  دانست.

از جالب ترین ویژگی های این سرآشپز فوق هوشمند، آماده سازی بیش از صد غذای منجمد سفارشی بدون مدد گرفتن از نیروی انسانی است؛ پس از پایان آماده سازی سفارشات، همکاران بخش تحویل از طریق سیگنال های ربات مطلع و آماده ارسال سفارشات می شوند. علاوه بر غذای آماده شده در بسته بندی بهداشتی، اطلاعات مشتری و آدرس مورد نظر نیز از طریق برنامه سرآشپز فلیپی برروی بسته های غذا چاپ می شوند

ربات آشپز Flippy
دومین ربات از سوی کمپانی میزو رباتیک به بازار عرضه شده وسرآشپر فلیپی نام دارد. در طراحی این ربات هوشمند دستور پخت ۱۹ غذای متنوع ذخیره شده است؛ فلیپی آشپز  مجهز به یک داشبورد همراه با یک صفحه کلید لمسی است و برای انجام حرکت از یک ریل سقفی استفاده می کند. این نمایشگر بزرگ و رابط کاربری مناسب از امتیازهای ربات فلیپی است.

سنسورهای Intel  نصب شده درفلیپی  مسئولیت شناسایی، گروه بندی غذاهای  معرفی شده جدید، اندازه گیری دما و سنجش حرارت محیط را بر عهده دارند. یکی دیگر از سیستم های به کار گرفته شده در این ربات POS نام دارد و مسئولیت تمامی مراحل پخت وتحویل را به انجام می رساند  .در کنار این برنامه ها از چندین نوع دوربین خودکار برای ارتقاء سطح رویت فرایند و مواد اولیه  استفاده شده است.

ربات فلیپی میزان تولید وپخت را تا سه برابر افزایش خواهد داد. این ربات توانایی پخت حداقل نوزده غذای متنوع از جمله مرغ، سیب زمینی سرخ کرده، فلافل، ذرت، سیب زمینی پنیری و غیره را دارد. به گفته وی ، تولید سر آشپز ماهرتر با دستور پخت های پیچیده و با تنوع منطقه ای در دستور کار تیم طراحان کمپانی میزو است که به زودی به آن جامه عمل خواهیم پوشاند

یکی از جالب ترین ویژگی های این سرآشپز فوق هوشمند، آماده سازی بیش از صد غذای منجمد سفارشی بدونه مدد گرفتن از نیروی انسانی است؛ پس از پایان آماده سازی سفارشات، همکاران بخش تحویل از طریق سیگنال های ربات مطلع و آماده ارسال سفارشات می شوند. علاوه بر غذای آماده شده در بسته بندی بهداشتی، اطلاعات مشتری و آدرس مورد نظر نیز از طریق برنامه سرآشپز فلیپی برروی بسته های غذا چاپ می شوند.

باک جردن  یکی از مدیران ارشد کمپانی میزو رباتیک، حضور ربات های همکار در رستوران ها و اغذیه فروشی ها را کمکی شایان در دوران پاندمی کرونا دانست. به گفته وی، در دوران شیوع  این ویروس تمامی فعالیت های تجاری  از جمله بخش کیترینگ، هتل داری و رستوران ها به شکل نگران کننده ای دچار آسیب و بحران شده اند و در پی آن بسیاری از کارفرمایان مجبور به تعدیل بخشی عظیمی از نیروی انسانی خود شدند. به یقین، حضور یک همراه رباتیک بدون هرگونه استهلاک و خستگی ناشی از کار با بالاترین سرعت و دقت  از آسیب های احتمالی آینده خواهد کاست.

وی در ادامه افزود، ربات فلیپی میزان تولید وپخت را تا سه برابر افزایش خواهد داد. این ربات توانایی پخت حداقل نوزده غذای متنوع از جمله مرغ، سیب زمینی سرخ کرده، فلافل، ذرت، سیب زمینی پنیری و غیره را دارد. به گفته وی ، تولید سر آشپز ماهرتر با دستور پخت های پیچیده و با تنوع منطقه ای در دستور کار تیم طراحان کمپانی میزو است که به زودی به آن جامه عمل خواهیم پوشاند.

کد خبر: ۴۷٬۰۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha