۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۸
ترکیه بازیگر اصلی سناریوی زنجیره ارزش جهانی
زنجیره ارزش جهانی آسانسوری برای کشورهای در حال توسعه؛

ترکیه بازیگر اصلی سناریوی زنجیره ارزش جهانی

بر اساس گفته های مدیر گروه جهانی بانک جهانی (WBG)، زنجیره های ارزش جهانی، تجارت و اقتصاد جهانی را متحول کرده و ترکیه بازیگر مهم آن، نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند.

به گزارش خبرنگار بازار به نقل از آناتولی،  مدیر گروه بانک جهانی (گروهی شامل پنج سازمان بین المللی که برای پرداخت وام‌های کمکی به کشورها و مخصوصا کشورهای فقیر به وجود آمده است)   در کنفرانس تجارت و زنجیره های ارزش جهانی، که در روز چهارشنبه در استانبول برگزار شد، اظهار کرد که ۵۰ درصد از معاملات جهانی امروز توسط زنجیره های ارزش جهانی هدایت می شوند که برای تجارت بین المللی بسیار مهم بوده و به صادرکنندگان کمک می کند تا به سایر بازیکنان در سطح جهان متصل و مرتبط شوند.

به طور کلی زنجیره ارزش، زنجیره‌ای است که همه فعالیت‌های مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد، از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله تحویل کالای نهایی به مصرف‌کننده را دربرمی‌گیرد.

گزارش گروه بانک جهانی به این موضوع اشاره می کند که یک زنجیره ارزش جهانی فرایند تولید را در سراسر کشور مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. در واقع شرکت ها در یک کار خاص تخصص دارند و کل محصول را تولید نمی کنند. زنجیره های ارزش همانند یک آسانسور برای کشورهای در حال توسعه که می خواهند به بالاترین سطح درآمد برسند، می باشند.

وی همچنین اظهار کرد که چندین کشور صادرکننده از طریق زنجیره های ارزش جهانی به تولید نور و روشنایی پرداختند و برخی دیگر به ساخت و تولیدهای پیشرفته دست یافتند.

این مدیر خاطر نشان کرد که با علم به این موضوع که چند کشور موفق به دست یابی به صادرات مبتنی به نوآوری شده اند، ترکیه جزء کشورهایی است که گام های بلندی در جهت رسیدن به اقتصاد پایدار برداشته و زنجیره ارزش جهانی برای شرکت های ترکیه ای بسیار سودمند هستند.

 وی با بیان اینکه ترکیه می تواند به مدت طولانی در زنجیره های ارزش جهانی باقی مانده و فراتر حرکت کند، افزود زنجیره های ارزش جهانی موجب می شوند کشورها در کاهش فقر و ایجاد اقتصاد پایدار به موفقیت دست یابند.  

گفتنی است که در واقع روشهای مختلفی برای تحلیل اقتصاد جهانی وجود دارد. یکی از آن ها این است که نرخ رشد و تغییر ساختار را در اقتصادهای فردی و کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه مشاهده کنیم و دیگری استفاده از لنزهای زنجیره های ارزش جهانی است (GVC) ، ساختار پیچیده شبکه جریان کالا ، خدمات ، سرمایه و فناوری می باشد. هر دو روش مفید و مکمل یکدیگر هستند.

شایان ذکر است که طرح زنجیره ارزش جهانی به این دلیل که در میان شرکت‌های مختلف و در فضای جغرافیایی وسیع‌تر گسترش یافته، اصطلاحا زنجیره ارزش جهانی نامیده می‌شود. از همین رو، طی یک دهه آینده رقابت جهانی، رقابت بر سرزنجیره جهانی ارزش تعریف خواهد شد.

کد خبر: ۴٬۶۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha