۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۴:۱۸
مسکن هر روز گرانتر از دیروز! /قیمت فولاد بالاتر از فوب خلیج فارس
دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفتگو با بازار مطرح کرد

مسکن هر روز گرانتر از دیروز! /قیمت فولاد بالاتر از فوب خلیج فارس

پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی اساسا هیچ برنامه مشخصی برای تولید مسکن در کشور ندارد، گفت: مسکن گران هر روز گرانتر می شود و هیچ گروه و نهادی هم به این موضوع توجه نمی کند که چه بلایی بر سر بخش مسکن خواهد آمد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: روند رو به رشد قبمت نهاده های تولید مسکن در ماه های اخیر باعث شده تا وضعیت ساخت و ساز در کشور با یک رشد قیمت برای سازندگان همراه شود. انتقاد انبوه سازان از برخی نهادها به خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز برای نظارت بیشتر بر قیمت ها نیز ظاهرا راه به جایی نبرده است.

حتی این گرانی ها واکنش نمایندگان مجلس را نیز در پی داشت، به طوریکه رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از عدم نظارت بر بازار مصالح ساختمانی می گوید: بر اساس آمارها در یک سال اخیر قیمت تمام شده محصولاتی مانند فولاد و سیمان حدود ۲۰ درصد افزایش یافته، اما عملا شاهدیم که قیمت فروش این محصولات در بازار حدود ۲۲۰ درصد افزایش یافته است و متأسفانه به دلیل نبود سیاست گذاری درست و خلاء نظارتی، قیمت مصالح ساختمانی در کشور افزایش چشمگیری داشته است.

شکاف عمیق میان قدرت خرید متقاضیان مسکن
فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که آیا شش ماه نخست امسال وضعبت ساخت و ساز با رشد قیمت نهاه های تولید بر وفق مراد سازندگان بود؟ آیا با این مسیری که بازار مسکن انتخاب کرده است می توان از دولت خواست که راهکاری برای تقویت بخش تقاضا بیاندیشد؟ گفت: بخش تقاضا در فصل پاییز همواره عقب نشینی می کند و این موضوع سالهاست که در بازار مسکن وجود دارد. اما این روزها ایجاد شکاف عمیق میان قدرت خرید متقاضیان مسکن که عمدتا کارگران و کارمندان هستند در بازار مسکن باعث شده تا رکود بیشتری را در معاملات مسکن شاهد باشیم.

وی ادامه داد: آن چه که این روزها کماکان در بازار مسکن شاهد هستیم و ادامه خواهد داشت افزایش قیمت مسکن در ماه های آینده است. دلیل رشد قیمت مسکن در ماه های آینده این است که مسکن یک کالای تولیدی و زمان بر است، بنابراین وقتی قیمت نهاده های تولید مسکن افزایش می یابد تاثیر آن در ماههای آینده خود را در بازار مسکن با رشد قیمت ها نشان خواهد داد.

پورحاجت تاکید کرد: اساسا وزارت راه و شهرسازی هیچ برنامه مشخصی در بخش ساخت و ساز و تولید مسکن ندارد و این بی برنامگی در شش ماه گذشته به وزارت صنعت که ماهها با سرپرست اداره شد سرایت کرد و در حقیقت در ۶ ماه گذشته این وزارتخانه در بلاتکلیفی محض قرار گرفت و نتیجه آن رشد قیمت مصالح ساختمانی و آهن و فولاد بود.

در ۶ ماه گذشته برخی محصولات ساختمانی مثل فولاد که جنبه صادراتی دارند به دلیل عدم نظارت و نبود یک متولی مطمئن باعث شده تا قیمت فولاد از قیمت های فوب خلیج فارس بالاتر باشد

وی تصریح کرد: در ۶ ماه گذشته برخی محصولات ساختمانی مثل فولاد که جنبه صادراتی دارند به دلیل عدم نظارت و نبود یک متولی مطمئن باعث شده تا قیمت فولاد از قیمت های فوب خلیج فارس بالاتر باشد. این روزها نهاده های تولید مسکن به حال خود رها شده است و به دلیل عدم نظارت بر بازار هر روز قیمت ها در حال افزایش هستند.

پورحاجت با اشاره به اینکه با این وضعیت بازار مصالح ساختمانی که هیچ نظارتی بر روی آن نیست چه انتظاری از بازار مسکن می توان داشت؟ ادامه داد: مسکن گران هر روز گرانتر می شود و اساسا هم هیچ نهاد و ارگانی و یا وزارتخانه ای به این موضوع فکر نمی کند که در آینده چه بلایی بر سر بازار مسکن خواهد آمد.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری می توان برای بالا بردن قدرت خرید متقاضیان مسکن اندیشید؟ گفت: در گذشته همواره بر این نکته تاکید شده است که برای بالا بردن قدرت خرید متقاضبان می توان از طریق سیتم بانکی این مسیر را هموار کرد. اما متاسفانه سیستم بانکی ناکارآمد در یخش مسکن و سیاستهای آن باعث شده است تا این روزها وام مسکن گران تمام شود. هر چند سقف های کنونی وام مسکن نیز کفاف خرید قیمت را به آن شکل به متقاضیان نمی دهد.

وی با تاکید بر اینکه سیستم بانکی کشور با نگاه بنگاه داری خود در حوزه مسکن برنامه ریزی می کند ادامه داد: وام مسکن ارزان قیمت می تواند هم برای بخش تقاضا و هم برای بخش تولید مفید باشد اما به هر حال باید پذیرفت که بانک ها هم در تامین منابع مالی با مشکل مواجه هستند.

پورحاجت در پاسخ به این پرسش که بانک ها علاقه ای به پرداخت تسهیلات به خرید و حتی ساخت مسکن از خود نشان نمی دهند؟ اظهار داشت: بانک مرکزی باید از ابزارهای خود استفاده کند تا بانک های دیگر نیز در کنار بانک مسکن اقدام به پرداخت تسهیلات کنند. اما به هر حال بدیهی است که بالا بودن ریسک پرداخت تسهیلات در حوزه تولید مسکن برای بانک ها بالا است و به همین دلیل بانک ها علاقه ای به پرداخت تسهیلات از خود نشان نمی دهند.

کد خبر: ۴۶٬۹۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha