۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
طعم صعود پاییزی با چاشنی دلار انفجاری
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

طعم صعود پاییزی با چاشنی دلار انفجاری

تاجبر، عضو هیات مدیره کارگزاری اقتصاد بیدار گفت: بازار سرمایه اعتقادی به حباب ایجاد شده نرخ دلار ندارد و ارزش گذاری قیمت سهام بر اساس نرخ ۲۵ هزار تومانی است، بنابراین نوسان نرخ دلار تنها یک جو روانی را بر بازار حاکم می کند.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، علیرضا تاجبر، در خصوص افت و خیزهای اخیر شاخص گفت: معاملات، افت قابل توجهی را پشت سر گذاشته و به نقطه اشباع فروش رسیده است، به طوری که بسیاری از سهامداران با تجربه رفتار هیجانی را کنار گذاشته و خواهان معاملات منطقی هستند.

وی افزود: اشباع فروش، کنترل رفتار هیجانی، ارائه گزارش های ٦ ماهه شرکت ها و اصلاح عمیق قیمت برخی سهم ها باعث شده تا بازار دوباره به سمت صعود حرکت کند؛ در واقع خود سهامدار هم هست که قیمت سهام را ارزنده می داند و خرید می کند و حمایت های نهادی، نقش چندانی ندارند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: نکته قابل توجه معقول شدن روند معاملات است که نسبت به گذشته تفاوت بسیاری دارد؛ به طوری که هیجان سابق را کمتر شاهد هستیم، به عبارتی بازار سرمایه به سمت بالغ شدن پیش می رود و این روند ادامه دار خواهد بود.

عضو هیات مدیره کارگزاری اقتصاد بیدار با اشاره به تاثیر نرخ دلار بر روند معاملات بورس گفت: نوسان نرخ دلار قابل پیش بینی نیست چرا که تا حد زیادی  و به صورت روانی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مرتبط است، از طرفی به نظر نمی آید شاهد تغییر رویه باشیم، اما شاید رای نیاوردن ترامپ به صورت روانی به دلارهای خانگی و فروش آنها اثر بگذارد و کمی باعث افت قیمت شود.

تاجبر ادامه داد: بورس نشان داده که به دلار ٣٠ هزار تومانی اعتقاد ندارد، چون ارزش گذاری سهم ها هیچکدام بر اساس چنین رقمی نبوده و نهایتا با نرخ ٢٢ تا ٢٥ هزار تومان این کار انجام شده است، یک ماه آینده برای بازار سرمایه سخت است  و به هر دلیلی نوسانات بازار با تحولات سیاسی جهان گره خورده است، بنابراین تا آن زمان شرایط تا حدودی مبهم است.

این تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر اینکه هنوز هم بورس جذابترین بازار برای سرمایه گذاری است، بیان کرد: تورم، فعالیت شرکت ها، افزایش قیمت ها، عدم جذابیت و حباب بازارهای موازی باعث شده تا بازار سرمایه کماکان امن ترین و جذاب ترین بازار برای سرمایه گذاری تلقی شود. به عقیده بنده،  بازار پس از نتیجه انتخابات امریکا یعنی آبان ماه به بعد طعم صعود را بار دیگر خواهد چشید.

تاجبر به گروه های برتر اشاره کرد و گفت: صنایع کامودیتی محور که  نرخ فروششان بر اساس دلار است، شرکت هایی که اصلاح هیجانی داشتند و بیش از ٥٠ درصد افت قیمت داشتند و شرکت هایی که ارزش جایگزینی آنها با توجه به شرایط فعلی کشور با ارزش بازار اختلاف قابل توجه دارند، از جمله گروه های برتر محسوب می شوند.

کد خبر: ۴۶٬۹۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha