۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
صادرات مبل به کمتر از ۱۰ میلیون دلار رسید/ سال گذشته ۸۰ میلیون دلار!
رئیس اتحادیه صادرکنندگان مبل در گفتگو با بازار؛

صادرات مبل به کمتر از ۱۰ میلیون دلار رسید/ سال گذشته ۸۰ میلیون دلار!

احمدیان رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران گفت: سال گذشته میزان صادرات مبلمان به کشورهای همسایه منطقه و بازارهای هدف به بیش از ۸۰ میلیون دلار رسید، اما مشکلات موجود سبب شده در شش ماهه نخست امسال صادرات مبل ایران به کمتر از ۱۰ میلیون دلار برسد.

بازار؛ گروه صنعت: «حسن احمدیان» روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارداشت: افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه، تحریم های ظالمانه و بی ثباتی نرخ ارز در کاهش صادرات صنعت مبلمان کشور بسیار تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور به احتمال زیاد تا پایان سال جاری میزان صادرات مبلمان ایران به کشورهای منطقه به حدود ۲۰ میلیون دلار برسد درحالی که کشور در این شرایط سخت اقتصادی می‌تواند با حمایت از صادرات این محصول به کشورهای منطقه منابع ارزی بیشتری را به دست آورد.

احمدیان تاکید کرد: برای افزایش فعالیت های فعالان عرصه صنعت مبلمان کشور دولت باید به رونق کسب و کار این صنعت توجه ویژه ای داشته باشد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران اظهار داشت: کمبود مواد اولیه مورد نیاز فعالان صنعت مبلمان در کاهش تولید و کاهش میزان اشتغالزایی صنعت مبلمان کشور بسیار موثر بوده است.

این فعال عرصه صنعت مبلمان کشور در عین حال یادآورشد: حدود ۸ درصد اشتغال واحدهای صنعتی به حوزه تولید مبلمان تعلق دارد در حالی که وضعیت اقتصادی و افزایش سرسام آور قیمت ها هزینه های تولید مبلمان را بسیار افزایش داده و این در کاهش تاثیرگذار بوده است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران بیان کرد: هم اکنون بسیاری از کارگاه های تولید مبل در سطح کشور نیروهای خود را تعدیل کرده اند و این باعث بیکاری بیشتر فعالان این عرصه شده است.

احمدیان تاکید کرد: برای افزایش اشتغال و افزایش صادرات و رونق تولید در حوزه مبلمان کشور باید وزارت صنعت، معدن و تجارت بر قیمت‌گذاری مواد اولیه نظارت بیشتری را اعمال کند.

به گفته وی، در حال حاضر مواد اولیه وارد کنندگان صنعت مبلمان در گمرکات کشور متوقف شده و بانک مرکزی اجازه نمی دهد که این مواد وارد کنندگان و تولید کنندگان از گمرک ترخیص کنند در حالی که این کالاها با ارز بازار آزاد و شخصی خریداری شده است و این مسئله سبب شده قیمت مواد اولیه تولید مبلمان کشور بسیار افزایش یابد.

احمدیان با بیان اینکه تاکنون برای واردات این مواد اولیه هیچ گونه ارز دولتی اختصاص نیافته است گفت: زمانی که برای واردات مواد اولیه ثبت سفارش می‌شود باید محل تامین منابع مالی آن نیز مشخص شود که ارز حاصل از آن آیا از محل صادرات کال بوده است یا نه؟

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان مبلمان ایران اظهارداشت: ارز مورد نیاز این مواد اولیه با منابع مالی فعالان صنعت مبلمان از بازار آزاد تامین شده و دولت در این زمینه هیچ نقشی نداشته است.

وی گفت: این در حالی است که هم اکنون بانک مرکزی تاکید دارد ۷۰درصد ارزهای حاصل از صادرات باید به بانک مرکزی اختصاص یابد و تنها ۳۰ درصد آن در اختیار تجار و بازرگانان قرار گیرد و این مساله در کاهش فعالیت های اقتصادی در کشور بسیار نقش مهمی داشته است.

کد خبر: ۴۶٬۹۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha