۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
اف ای تی اف سریعا تصویب شود!/ مکانیسم ورود و خروج ارز را مشخص نمی کنند
سفیر پیشین ایران در رومانی:

اف ای تی اف سریعا تصویب شود!/ مکانیسم ورود و خروج ارز را مشخص نمی کنند

«علی اکبر فرازی»، معتقد است اگر مکانیسم مشخصی از سوی دولت از ابتدا برای ورود و خروج ارز مشخص شده بود امروز وضعیت در بازار ارز اینطور نبود.

محمد مهدی ملکی؛ بازار: «علی اکبر فرازی»، سفیر اسبق ایران در رومانی و مجارستان در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این سوال که دستگاه دیپلماسی کشور در شرایط فعلی که تحت شدیدترین تحریم های یکجانبه آمریکا قرار گرفته ایم تا چه میزان در راستای پیشبرد توسعه تعاملات تجاری با کشورهای مختلف جهان موفق عمل کرده‌است؟ اظهار داشت: ما امروز با شرایط تحریم های تحمیلی و شدید آمریکا که موضوعی خاصِ ایران است و از طرفی با بحران کرونا که همه گیر است و همه جهان با آن دست و پنجه نرم می کنند، مواجه هستیم.

وی گفت: بنابراین وضعیت ما اینطور است که از دو جنبه تحت فشار قرار داریم و هر دو این موضوعات هم بر فعالیت های تجاری کشور اثرگذار هستند.

فرازی ادامه داد: اما نکته دیگر اینکه جهت تعاملات تجاری با کشورهای مختلف جهان باید حتما ایران مساله حضور در FATF را مشخص کند که می خواهد این مقررات بین‌المللی را بپذیرد یا خیر و این موضوع در داخل باید تعیین تکلیف شود.

سفیر اسبق ایران در رومانی تصریح کرد: اگر می ‌خواهیم که مروادات تجاری ایران با دنیا را تسهیل کنیم، نمی توانیم که جزوی از این کنوانسیون های بین المللی پالرمو و FATF نباشیم.

وی افزود: در واقع تا زمانی که ما صراحتا اعلام نکنیم که چارچوب مقررات بین المللی جهت برقراری ارتباطات تجاری با جهان را می پذیریم یا خیر، نه تنها جهان نمیداند که با ما چگونه رفتار کند، بلکه خودمان هم نمیدانیم که وضعیت ما چطور خواهد بود و چه برنامه ای باید داشته باشیم.

فرازی بیان کرد:  بهتر این است که مجمع تشخیص مصلحت نظام در تعیین تکلیف وضعیت پیوستن کشور به اف ای تی اف تسریع کند.  

سفیر اسبق ایران در مجارستان گفت: اخیرا مطلبی از یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام را دیدم که با اینکه از آثار منفی این موضوع بر اقتصاد و مبادلات تجاری ما گلایه مند بود اما معتقد بود که می توان بدون ملحق شدن به آن هم کار کرد. اما با صراحت بگویم که اصلا نمی شود، نمی توان عضو یک کنوانسیون نشویم اما توقع داشته باشیم از مواهب ان برخوردار و از تبعات آن دور باشیم

وی ادامه داد: یا باید وارد این کنوایسون بشویم یا نشویم، اگر نباید وارد شویم خب از ابتدا تکلیف را مشخص کنید و بگویید که ما نیستیم، اما وقتی همه کشورهای دنیا وارد یک چرخه یک مجموعه ای می شوند، وارد نشدن ایران به آن مجموعه برخی اشکالات فنی را برای ما به وجود می آورد.

فرازی تصریح کرد: بنابراین کرونا که جهانی هست و تحریم های ناجوانمردانه و سختی که خاصِ ما هست و سوم سو مدیریت های داخلی است، مدیریت علمی این نیست که شاهدیم.

معاون اسبق امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: از طرفی با کنوانسیون های جهانی مخالفت میکنیم، آنهم با زاویه دید سیاست و نه اقتصاد. متاسفانه نا شرایطمان را روی هوا نگه داشتیم.  

وی در میزان موفقیت دستگاه دیپلماسی با در نظر گرفتن شرایط مختلف بین المللی و محدویت های اعمال شده علیه ایران، اظهار داشت: موفقیت نسبی است، تحریم ها آثار خودشان را گذاشتند و ما نتوانستیم آنطور که باید مقابله خوبی داشته باشیم.  

فرازی عنوان کرد: اگرچه آمارها نشان میدهد ما در زمینه صادرات کالاهای غیر نفتی خیلی متوقف نشدیم ولی این به معنای خوب عمل کردن ما در سایر حوزه ها هم نیست.  

سفیر اسبق ایران در رومانی گفت: ما در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی دستمان بسته تر بوده، در صنایع دستی تقریباً خوب بودیم اما در حوزه های دیگر بالاخره با توجه به تجربه شخصی که در اتاق بازرگانی داشتم، مطلع هستم که چه موانع و مشکلاتی سر راه فعالین اقتصادی برای ورود و خروج ارز قرار دارد.  

وی بیان کرد: اگر مکانیسم مشخصی از سوی دولت از ابتدا برای ورود و خروج ارز مشخص شده بود امروز وضعیت در بازار ارز اینطور نبود.

اگر مکانیسم مشخصی از سوی دولت از ابتدا برای ورود و خروج ارز مشخص شده بود امروز وضعیت در بازار ارز اینطور نبود

 فرازی در پاسخ به این سوال که دیپلماسی اقتصادی ایران نسبت به کشورهای اروپایی را چگونه ارزیابی میکنید؟ افزود: ما اصلا تعریفی برای دیپلماسی اقتصادی نداریم، آمدیم معاونتی تحت عنوان دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه تشکیل دادیم اما این اصلا به معنای داشتن دیپلماسی اقتصادی نیست.

ما تعریفی از دیپلماسی اقتصادی نداشتیم، بنابراین متناسب با آن برنامه ریزی نکردیم و نیرویی پرورش ندادیم

معاون اسبق امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: ما تعریفی از دیپلماسی اقتصادی نداشتیم، بنابراین متناسب با آن برنامه ریزی نکردیم و نیرویی پرورش ندادیم.  

وی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم وزرات امور خارجه میتواند فعال کردن دانشکده آن وزارت خانه باشد و به خصوص در زمینه مسائل تجارت خارجی دانشجو جذب کند؛ آموزش دهد و در اسرع وقت آنها را برای کار در بدنه کارشناسی وزارت امور خارجه به کار بگیرد.

فرازی گفت: متعاقب این موضوع وزارت امور خارجه باید میان آن وزارتخانه و بخش های مختلف اقتصادی و به خصوص بخش خصولتی و خصوصی ارتباط برقرار کند.  

وی در پاسخ به این سوال که مهمترین موانع پیش روی ما در راستای توسعه تعاملات تجاری چیست؟ اظهار داشت: اول اینکه تکلیف خودمان هنوز مشخص نیست و نمی دانیم که با دنیا چه کار میخواهیم کنیم، نمی دانیم که کدام بخش دنیا اولویت یک هست و اولویت های بعدیش کجاست، یک شبه غش میکنیم سمت چین، یکبار دیگه غش میکنیم سمت آمریکای لاتین و این رویه اشتباه است و راهبرد درستی نیست.

فرازی با اشاره به سند راهبردی ۲۵ ساله همکاری های جامع ایران و چین، ادامه داد: همینکه میان مدت یا دراز مدت است این سند کار خوبی است؛ اما ایکاش بقیه راه را هم تعریف کنیم به طور مثال بگوئیم که تا اینجای راه با روسیه برویم، تا اینجای کار با چین برویم و اینطور میتوان گفت برنامه ای بلند مدت و تدوین شده داریم.  

سفیر اسبق ایران در مجارستان بیان کرد: ما میتوانیم از فاصله میان کشورها و رقابت هایی که بین آنها وجود دارد استفاده کنیم، هر بار به یک سمت غش نکنیم و بر اساس راهبردی مشخص پیش برویم.  

وی گفت: بنابراین موانع را میتوانم به این صورت ببینم که نبود برنامه راهبردی مشخص و عدم الحاق به مجموعه FATF است و تا زمانی که عضو نباشیم نمی توانیم مراودات تجاری با جهان داشته باشیم و هزینه های بسیار بالایی را برای ما خواهد داشت، یکی دیگر هم تعریف مشخص نداشتن از بخش های دولتی، خصوصی و تعاونی است که گاها دچار تضادها و موازی کاری هایی هستیم.

فرازی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات ما این است که اروپا را صرفا در قالب اتحادیه اروپا می بینیم، اما نباید اجازه بدهیم راه منافذ دیگر در اروپا بسته شود. با توجه به تجربه مسئولیت در سفارت خانه های ایران در برخی کشورهای بلوک شرق اروپا، مطلع هستم که ما می توانیم همچنان نسبت به مراودات تجاری با کشورهای بلوک شرق اروپا امیدوار باشیم. ما میتوانیم با اجرای دیپلماسی فعال اقتصادی اجازه ندهیم که روزانه ها و منافذی که هستند بسته شوند.

متاسفانه ما همچنان نگاه از بالا به پایین به آسیا داریم و این منطقه را دست کم میگیریم

معاون اسبق امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران با ارائه برخی راهکارها به دستگاه دیپلماسی در راستای توسعه تعاملات تجاری با کشورهای مختلف، بیان کرد: ما باید بتوانیم از هر طریق ممکن منافذ را در دل بلوک های واحد پیدا کنیم همانند کشورهای بلوک شرق اروپا که می توانند خارج از اتحادیه اروپا با ما همکاری داشته باشند یا کشورهایی که به تازگی وارد اتحادیه شده اند، در واقع اتحادیه اروپا یک بلوک است که بازیگران متفاوتی دارد و هر یک از آنها هم منافع متفاوتی دارند.  

وی ادامه داد: متاسفانه ما همچنان نگاه از بالا به پایین به آسیا داریم و این منطقه را دست کم میگیریم درحالی که کشورهای آسیایی به شدت پیشرفت کرده اند و اگر تا دیروز کشورهایی چون ژاپن، کره جنوبی و چین خیلی مطرح بودند امروز دیگر ویتنام، اندونزی و مالزی هم خیلی قوی شدند.  

فرازی گفت: رشد و پیشرفت این کشورها نشان از سرمایه گذاری های انجام شده دارد که می تواند برای ما گزینه های خوبی جهت همکاری باشند.  

سفیر اسبق ایران در رومانی تصریح کرد: باید در مناطق مختلف امکانات و ظرفیت های بالقوه را شناسایی و بر روی آنها سرمایه گذاری کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کشورهای همسایه هم که متاسفانه همیشه درگیر مسائل سیاسی بودند ولی باید در خصوص گسترش و توسعه تعاملات تجاری با کشورهای منطقه ای و همسایه برنامه جدی و بلند مدتی داشته باشیم.

کد خبر: ۴۶٬۸۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha