۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
 تسهیلات صادراتی برای تولیدکنندگانی که جهش تولید دارند
رییس سازمان توسعه و تجارت مطرح کرد

تسهیلات صادراتی برای تولیدکنندگانی که جهش تولید دارند

رییس سازمان توسعه و تجارت ایران، گفت: وقتی واحدهای تولیدی، مازاد تولید داشته باشند بنابراین می توانند به بازار مصرف کشورهای منطقه، بعنوان بازار صادراتی نگاه کنند و درخصوص صادرات محصولات واحد تولیدی خود اقدام کنند و سازمان توسعه و تجارت در این زمینه، همکارهای لازم را با صادرکننده ها خواهد داشت.

سجاد صفری؛ بازار: «حمید زادبوم» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که سازمان توسعه و تجارت برای تشویق صادرکننده ها تاکنون، چه اقداماتی انجام داده است؟ اظهار داشت: واحدهای تولیدی که در زمینه صادرات فعالیت دارند با مشکلاتی روبرو هستند بنابراین، برطرف کردن مشکلات آن ها در اولویت کار سازمان توسعه تجارت ایران قرار دارد و این سازمان، به عنوان متولی تجارت خارجی کشور، پیگیر برطرف کردن مشکلات تولیدکنندگان است.

وی افزود: در راستای تشویق صادرکننده ها سازمان توسعه و تجارت ایران با استانداران سراسر کشور و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها مکاتباتی انجام داده است و از آن ها خواسته شده است که پروژه‌های زیرساختی، را معرفی کنند تا مشوق‌های صادراتی به آن ها اختصاص یابد.

معاون وزیر صمت، تصریح کرد: فرآیند تشکیل پرونده و پرداخت مشوق‌های صادراتی در حوزه زیرساخت، شامل ارائه طرح توجیهی توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی به کارگروه توسعه صادرات استان و تایید و تصویب طرح و مجری در این کارگروه با حضور کلیه اعضا و در نهایت اعلام به سازمان توسعه تجارت ایران خواهد بود و  پرداخت مشوق‌های صادراتی در دو قالب کمک بلاعوض و کمک سود تسهیلات بانکی، انجام خواهد گرفت.

سازمان توسعه تجارت به کمک صادرکننده ها می آید
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به این پرسش که در سال جهش تولید قرار داریم و برای دستیابی به این موضوع بایستی در زمینه صادرات عملکرد مناسبی داشته باشیم و در این خصوص، چه برنامه هایی دارید؟ به
بازار، گفت: واحدهای تولیدی و صنعتی کشور، بایستی ابتدا در راستای تحقق شعار «جهش تولید» که توسط مقام معظم رهبری برای سالجاری، نامگذاری شده است تلاش کنند تا بتوانند میزان تولید واحد خود را افزایش بدهند و به جهش تولید برسند.

زادبوم اظهار داشت: وقتی که واحدهای تولیدی به جهش تولید برسند می توانند علاوه بر تامین نیاز بازار داخل که یک بازار ۸۰ میلیونی است به فکر صادرات محصولات تولیدی واحد خود نیز باشند.
معاون وزیر صمت، تصریح کرد: وقتی واحدهای تولیدی، مازاد تولید داشته باشند بنابراین می توانند به بازار مصرف کشورهای منطقه، بعنوان بازار صادراتی نگاه کنند و درخصوص صادرات محصولات واحد تولیدی خود اقدام کنند و سازمان توسعه و تجارت در این زمینه، همکارهای لازم را با صادرکننده ها خواهند داشت.

زادبوم در ادامه، بیان کرد: وقتی واحدهای تولیدی نتوانند به جهش تولید دست پیدا کنند بنابراین نمی توانند به صادرات محصولات خود هم فکر کنند و لازمه صادرات به خارج کشور، دستیابی به جهش تولید است.

 بازگشت ۶۸ درصد ارز صادراتی به کشور
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به این پرسش که تاکنون چه تعداد صادرکننده به تعهدات ارزی خود عمل کرده اند و میزان ارز بازگشته به کشور چقدر است؟ به بازار، گفت: طبق اعلام
بانک مرکزی، تاکنون، ۳۵ میلیارد یورو ارز توسط صادرکنندگان به کشور بازگشته است و می توان گفت که ۶۸ درصد ارز صادراتی، وارد چرخه اقتصادی کشور شده است.

زادبوم اظهار داشت: از فروردین سال ۹۷ تا فروردین سالجاری، تعداد ۲۱ هزار و ۲۵۴ نفر صادرکننده، ارز حاصل از صادرات را به کشور برگردانده اند.  

معاون وزیر صمت، بیان کرد: تعداد صادرکنندگانی که از ابتدای سالجاری تا پایان مردادماه ۱۰۰ درصد به تعهدات ارزی خود عمل کرده‌اند ۲۲۸۶ نفر هستند؛ در صورتی که از فروردین سالجاری تا تیرماه، تعداد ۲۰۱۴ صادرکننده به تعهدات خود عمل کرده بودند و به عبارتی در مردادماه ۹۹ تعداد ۲۷۲ صادرکننده به تعهدات ارزی خود عمل کردند و ارز صادراتی را به کشور برگرداندند.

تاثیر برگزاری نمایشگاه بر صنعت کشور
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به این پرسش که این سازمان با انجمن نمایشگاه های ایران تفاهمنامه ای به امضا رساند و این موضوع، چه تاثیری بر
صنعت کشور خواهد گذاشت؟ به بازار، گفت: این تفاهمنامه، زمینه استفاده از توانمندی تشکل‌ها در جهت افزایش اثر بخشی صنعت نمایشگاهی و ایجاد رقابت سالم، میان برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها در سراسر کشور را فراهم می‌آورد.

معاون وزیر صمت، افزود: در سراسر کشور ۲۰ سایت نمایشگاهی وجود دارد که بصورت پراکنده به برگزاری نمایشگاه های مختلف می پردازند و بایستی، از ظرفیت های این سایت ها بیشتر استفاده شود.

زادبوم در پایان، اظهار داشت: هماهنگی و تنظیم فرآیند تصویب تقویم نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی (پنج ساله ۱۴۰۴ ـ ۱۴۰۰)، حمایت از برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ به شکل ادواری در استان‌های کشور، تهیه، تدوین طرح جامع توسعه، ارتقای کمی و کیفی زیرساخت‌های نمایشگاهی کشور و تدوین ضمانت اجرایی جهت جلوگیری از برگزاری نمایشگاه‌های غیراستاندارد خارج از سایت‌های نمایشگاهی از بندهایی است در این تفاهمنامه به آن ها اشاره شده است و رعایت این موارد می تواند به صنعت کشور در همه حوزه ها کمک کند.

کد خبر: ۴۶٬۷۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha