۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
سد ۲۰۰ هزار کسب و کار مقابل فیلترینگ اینستاگرام
حواشی فیلترینگ یک شبکه اجتماعی

سد ۲۰۰ هزار کسب و کار مقابل فیلترینگ اینستاگرام

در شرایط کنونی که اینستاگرام در حال نفوذ به بطن خانواده‌های ایرانی و ایجاد اختلاف بین اعضای خانواده و وقوع آسیب‌های اجتماعی فراوان است وقت آن نرسیده است که با اعمال تصمیمی درست فیلترینگ هوشمند اینستاگرام را در کشور اجرایی کنیم؟

احمدرضا صباغی؛ بازار: اینستاگرام یکی از شبکه‌های اجتماعی است که همواره حواشی زیادی را در بین فعالان، کارشناسان و حتی سیاست‌مداران داشته است. فراگیری این شبکه اجتماعی در بین قشرهای مختلف جوامع متعدد موجب شده است تا شاهد این واقعیت باشیم که اینستاگرام تبدیل به یک ابزار تجاری برای کسب درآمدهای میلیون دلاری در کشورهای مختلف جهان شود.

حضور و گسترش اینستاگرام در ایران همواره موافقان و مخالفان متعددی داشته است اما در سال‌های اخیر شاهد انتشار پست‌هایی در اینستاگرام بوده‌ایم که خلاف شرع مقدس اسلام و در تضاد موضوع امنیت ملی کشورمان است.

حضور افراد با سنین مختلف از کودکان گرفته تا جوانان در بستر اینستاگرام موجب شده است تا این شبکه اجتماعی در شرایط کنونی تبدیل به مکانی برای به اشتراک‌گذاری پست‌هایی باشد که در سال‌های گذشته بیشتر رنگ و بوی غیراخلاقی و غیراسلامی توام با تبلیغ علیه امنیت ملی کشور به خود گرفته است.

از طرف دیگر تبدیل اینستاگرام به یک شبکه اجتماعی تجاری برای اشتغال‌زایی در بین جوانان موجب شده است تا همچنان موضوع فیلترینگ اینستاگرام بین پاستور و بهارستان بارها و بارها پاس کاری شود.

فیلترینگ اینستاگرام بارها از سوی نهادهای اجرایی و نظارتی کشور مطرح شده است اما به طور جدی نمایندگان مجلس یازدهم نسبت به فیلترینگ این شبکه اجتماعی مصمم هستند و برای اجرای این تصمیم مهم با وزیر جوان ارتباطات و دولت در حال رایزنی که تاکنون خبری از نتایج  این مذاکره‌ها و رایزنی‌ها به بیرون درز نکرده است.

در مقابل کسب درآمد از اینستاگرام در زمان شیوع ویروس کرونا در کشور شدت بیشتری گرفت همچنان که  اشتراک‌گذاری پست‌های ضد اسلامی و مغایر با موازین شرعی هم روند صعودی داشت.

 در شرایط کنونی که اینستاگرام در حال نفوذ به بطن خانواده‌های ایرانی و ایجاد اختلاف بین اعضای خانواده و وقوع آسیب‌های اجتماعی فراوان است وقت آن نرسیده است که با اعمال تصمیمی درست فیلترینگ هوشمند اینستاگرام را در کشور اجرایی کنیم؟

البته نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که فیلترینگ اینستاگرام نباید به کسب وکارهای مجازی که با شرع مقدس اسلام منافاتی ندارد و خطری برای امنیت ملی محسوب نمی‌شود آسیب وارد کند.

برای بررسی بیشتر موضوع اعمال فیلترینگ اینستاگرام با فعالان و کارشناسان حوزه شبکه اجتماعی گفت‌وگو کرده ایم تا نظر آنها را درباره این موضوع مهم جویا شویم.

سطح دسترسی برای مشاغل مجاز در اینستاگرام مشخص باشد
عادل طالبی  که دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی است با اشاره به اینکه در شرایط کنونی اینستاگرام تبدیل به محیط کسب وکار در فضای مجازی شده است، گفت: بارها وزیر ارتباطات نسبت به فلیترینگ اینستاگرام و اختلافش با نمایندگان مجلس بر سر نحوه فیلترینگ صحبت کرده است ولی گویا همچنان وزارت ارتباطات با مجلس یازدهم به توافق نرسیده‌اند.

وی با بیان اینکه با اعمال فیلترینگ روی اینستاگرام حیات بیش از ۲۰۰ هزار کسب وکار به خطر می افتد، افزود: سطح دسترسی برای مشاغل مجاز در اینستاگرام باید مشخص باشد تا فیلترینگ به کسب وکار آسیبی وارد نکند.

طالبی با اشاره به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور تصریح‌ کرد: نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که بسیاری از مشاغل سنتی در زمان شیوع ویروس کرونا پیج‌های اینستاگرامی برای تداوم حیات مشاغل خود تشکیل دادند که اگر قرار باشد اینستاگرام فیلتر شود نباید شاهد وارد شدن آسیب به مشاغل مجاز در اینستاگرام باشیم.

خرید و فروش سلاح و اجاره جنسی دختران در اینستاگرام
سعید پورایمانی مدیر مرکز دیجیتال استان قزوین با اشاره به اینکه در شرایط کنونی باید سطح دسترسی کاربران در اینستاگرام تعیین شود، افزود: چرا باید یک موضوع خاص توسط افراد بزرگسال توام با یک کودک ۵ ساله در اینستاگرام دیده شود؟

وی افزود: به نظر من اصل فیلترینگ در اینستاگرام باید رخ دهد زیرا در این شبکه اجتماعی شاهد اشتراک‌گذاری پست‌هایی همچون خرید و فروش سلاح و یا اجاره جنسی دختران بودیم که مخالفت جدی با قوانین اسلام و سیاست‌های نظام جمهموری اسلامی ایران دارد.

پورایمانی افزود: البته نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که اینستاگرام تبدیل به یک بستر تجاری برای کسب درآمد در زمان شیوع ویروس کرونا هم شده است که راهکار آسیب ندیدن افراد شاغل در اینستاگرام اعمال فیلترینگ هوشمند است.

مدیر مرکز دیجیتال استان قزوین تصریح کرد: در همین اینستاگرام شاهد بسته‌شدن پیج‌های مرتبط با سردار سلیمانی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودیم که وقوع این اتفاق‌ها ماهیت دشمنی این شبکه اجتماعی با نظام مقدس جمهوری اسلامی را روشن می‌کند.

پورایمانی گفت: شبکه اجتماعی تلگرام وقتی دعوت به آشوب خیابانی و برهم زدن امنیت ملی کرد فیلتر شد و به نظر من اینستاگرام هم در همین مسیر قدم می‌گذارد زیرا در چندماه گذشته شاهد افزایش ناگهانی پست‌هایی در این شبکه اجتماعی هستیم که ایجاد آشوب در کشور را تبلیغ می‌کنند.

مدیر مرکز دیجیتال استان قزوین افزود: اگر فیلترینگ اینستاگرام به صورت هوشمند اجرایی شود شاهد کاهش چشمگیر آسیب به مشاغل فعال و مجاز در این شبکه اجتماعی هستیم و از طرف دیگر اشتراک‌گذاری پست‌هایی با مضمون اقدام علیه امنیت ملی و  مخالفت با قوانین و شرع مقدس اسلام هم به شدت کاهش خواهد داشت.

کد خبر: ۴۶٬۷۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha