۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
گام کشاورزان مازندران برای کلزاکاری؛ مزرعه ۲۷ هزار هکتاری
بازار گزارش می‌دهد؛

گام کشاورزان مازندران برای کلزاکاری؛ مزرعه ۲۷ هزار هکتاری

ساری- طی سال های اخیر استقبال مازندرانی ها برای کشت دانه های روغنی کلزا مضاعف شده و با تداوم چنین روندی برای خودکفایی در تولید روغن خوراکی گام برداشته می شود.

بازار؛ گروه استان ها: تاکنون حدود سه هزار هکتار از مزارع مازندران به زیرکشت کلزا رفت و این درحالی است که امسال باید ۲۷ هزار هکتار از اراضی استان به این محصول اختصاص داده شود، این وضعیت درحالی است که حمایت از کشت کلزا در استان ها شمالی جزو برنامه ها و سیاست های اصلی است و برای تحقق این هدف باید پشتیبانی های مالی و فنی لازم از کشاورزان صورت گیرد.

سال گذشته ۴۰ هزار هکتار از مزارع مازندران به زیر کشت کلزا رفت و امسال طبق برنامه این میزان ۱۳ هزار هکتار کمتر خواهد بود. تهیه بذر، کود و بیمه از جمله حمایت های فنی مورد نیاز برای کشت کلزا است ودر حال حاضر در دو استان مازندران و گلستان ۵۰ هزار هکتار کلزا کشت می شود.

در حال حاضر ۴۸ تا ۵۰ درصد دانه های روغنی کلزا را روغن تشکیل می دهد و با توجه به واردات بیش از ۹۰ درصد روغن مورد نیاز کشور، توسعه کشت این محصول در استان های شمالی از جمله مازندران نیاز ضروری است.

کلزا از جمله محصولات پاییزی است که کشت آن در مناطق مختلف استان مازندران آغاز شده است.

کشت کلزا در ۲۷ هزار هکتار از مزارع
جعفر ساداتی مسئول دانه های روغنی جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه طبق برنامه امسال باید ۲۷ هزار هکتار از مزارع استان به زیر کشت کلزا رود، افزود: کشت این محصول در مناطق کوهستانی از اواخر شهریورماه آغاز شد و در مناطق دشت و جلگه نیز از نیمه آبان کشت می شود.

وی ارقام زمستانه و بهاره را از جمله ارقام کلزا بیان کرد و گفت: سال گذشته ۴۰ هزار هکتار از مزارع استان به زیر کشت این محصول رفت و در حال حاضر بیش از دو هزار و ۸۰۰ هکتار از مزارع استان به زیر کشت کلزا رفته است.

ساداتی با بیان اینکه استقبال برای کشت کلزا رو به افزایش است درباره حمایت های صورت گرفته از کشاورزان گفت: تاکنون ۶۰ تن بذر کلزا به استان وارد شد که ارقامی شامل هیولا، آرجی اس، ظفر، مهتاب، تراپر و غیره است.

افزایش قیمت تضمینی خرید کلزا
طبق اعلام متولیان امر قیمت خرید تضمینی کلزا در سال زراعی جاری به ازای هر کیلوگرم ۷۸ هزار ریال تعیین شده و افزایش نرخ خرید در افزایش رغبت کشاورزان به کلزاکاری تاثیر به سزایی دارد.

نکا از جمله شهرستان های مازندران به شمار می رود که کشت کلزا در آن رواج دارد و به گفته شبر موسوی مدیر جهاد کشاورزی نکا، طبق برنامه امسال بیش از چهار هزار هکتار از مزارع شهرستان به زیر کشت دانه های روانی کلزا خواهد رفت.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار، سطح مزارع زیر کشت رفته محصول کلزا در شهرستان را تاکنون بیش از ۲۰ هکتار بیان کرد و گفت: پیش بینی می شود با افزایش نرخ تضمینی برنامه تعیین شده سال جاری به راحتی محقق شود.

وی گفت: در شهرستان ارقامی نظیر تراپر، هایولا ۵۰، دراگو، نپتون و غیره کشت می شود که توسعه کشت می تواند به دستیابی به خودکفایی در تولید و تامین روغن مورد نیاز کمک کند.

کلزا از جمله پنج محصول پاییزی است که کشت ان در مزارع مازندران رواج دارد و کشاورزان در فصل پاییز در کنار، گندم، جو، علوفه و سبزی و صیفی جات به کشت دانه های روغنی می پردازند.

کلزاکاری در ۱۰ هزار هکتار از شالیزارها
مجید بهادری معاون تولید گیاهای جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار کشت کلزا را برای تامین دانه های روغنی و خودکفایی در تولید روغن مورد نیاز امری مهم دانست و گفت: امسال ۱۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان نیز به زیر کشت کلزا خواهد رفت.

وی سهم مناطق کوهستانی از کلزاکاری را حدود ۲۰ هزار هکتار ذکر گرد و گفت:  پیش بینی می شود میزان تولید و استقبال برای کشت آن از برنامه تهیه شده، فراتر رود.

وی با اظهار اینکه کلزا گیاه مدیریت پذیر است و باید به آن توجه بیشتری شود، این اقدام را در تولید محصول باکیفیت تر مهم دانست و گفت: پرداخت به موقع بها، ارائه خدمات فنی، حضور کارشناسان در مراحل کاشت، داشت و برداشت از جمله حمایت ها است.

به گفته بهادری کشت کلزا در تامین کنجاله مورد نیاز دام و طیور، عدم وابستگی به واردات، تامین روغن خوراکی داخلی کشور تاثیر به سزایی خواهد داشت.

خرید تضمینی محصولات پاییزی از جمله کلزا در افزایش رغبت کشاورزان به تولید محصولات موثر است از اینرو طبق برنامه ریزی غله و خدمات بازرگانی استان پیش بینی می شود بیش از ۵۰ هزار تن کلزا خریداری شود و  براساس برنامه ابلاغی پیش بینی می شود دو تن در هر هکتار کلزا تولید شود.

کمبود ماشین آلات تخصصی، اشکال در سیستم خرید، نارسایی های فنی و پژوهشی و کمبود نیروهای فنی و از مهم تر تامین نشدن به موقع نهاده ها از جمله مشکلات فراروی کلزاکاری در مازندران به شمار می رود که رفع ان مستلزم همت و تلاش همه جانبه مسئولان است.

کارشناسان بعد از برداشت برنج را بهترین زمان برای کشت کلزا می دانند و با توجه بارندگی های مطلوب، اراضی استان قابلیت مناسب برای کشت دارد.

کد خبر: ۴۶٬۷۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha