۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
پیروزبخت: اجازه به خطر افتادن سلامتی مردم را نخواهیم داد
در آستانه روز جهانی استاندارد؛

پیروزبخت: اجازه به خطر افتادن سلامتی مردم را نخواهیم داد

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: با اعمال استانداردهای اجباری، سازمان استاندارد اجازه نخواهد داد سلامتی مردم و شهروندان به مخاطره بیافتد.

به گزارش بازار، نیره پیروزبخت روز شنبه در آستانه روز جهانی استاندارد در نشست خبری مجازی، افزود: سازمان ملی استاندارد برای اعمال استانداردهای اجباری هیچ سفارشی را قبول نخواهد نکرد.

وی با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد ایران همواره به عنوان چشم بینا، گوش شنوا و عقل دانا درتامین سلامتی مردم نقش مهمی بر عهده دارد، گفت: با وجود تحریم ها و انتشار ویروس کرونا در اعمال استانداردهای اجباری تولید کنندگان هیچگونه اغماضی نخواهیم داشت.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تاکید کرد: این سازمان در تمام ادوار گذشته برای اعمال استانداردهای تولید نظارت کافی داشته است تا فعالان و تولید کنندگان بدون استانداردهای اجباری کالایی را تولید نکنند.

شایان ذکر است که استاندارد و استاندارد کردن، از پایه های علم و فن آوری است که در پیشرفت صنعت و اقتصاد ملی نقش بسزایی دارد و سازمان ملی استاندارد ایران در صورت کشف کالاهای غیراستاندارد و زیانبار برای سلامت جامعه و مردم، ضمن اعلام جرم علیه تولید کنندگان آن کالاها و تقاضای مجازات برای متخلفان از مراجع قضایی، فرآورده های غیر استاندارد را از مراکز تولید، توزیع و فروش جمع آوری و از ورود آنها به بازار جلوگیری بعمل می آورد.

تدوین۱۵۰۰استاندارد ملی و قراردادن ۴۰۲۸۹ اقلام و فراورده‌های تولید داخل مشمول استاندارد اجباری از مهمترین فعالیت‌های سازمان ملی استاندارد از سال ۹۷ تاکنون بوده است.

تعیین ۵۲ مورد استاندارد بین المللی به رهبری جمهوری اسلامی ایران، عضویت در ۳۱۳  کمیته فنی سازمان بین المللی استاندارد ایزو به عنوان عضو فعال و عضویت در ۳۴۱  کمیته فنی سازمان بین المللی ایزو به عنوان عضو ناظر از مهم‌ترین فعالیت‌های بین‌المللی سازمان ملی استاندارد ایران در مدت یادشده بوده است.

صدور ۶۶۰۲ مورد پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری، صدور ۷۵۷ مورد پروانه کاربرد علامت استاندارد ایران و تمدید علامت اجباری استاندارد ۱۱ هزار و ۵۳۳ مورد از دیگر وظایف سازمان ملی استاندارد ایران از سال ۹۷ تا کنون در حوزه داخلی بوده است.

تمدید ۱۵۹۴ مورد استاندارد، تعلیق ۳۶۸۹ مورد استاندارد اجباری و انجام ۴۰ هزارو۵۲۰ مورد نظارت بر کالاهای وارداتی مشمول استاندارد از دیگر اقدامات سازمان ملی استاندارد در این مدت بوده است.

هم اکنون رتبه ایران در سازمان جهانی استاندارد به ۲۱ ارتقا یافته و سازمان استاندارد ملی ایران یکی از مهم ترین عضو فعال سازمان جهانی استاندارد است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اهمیت عملکرد این سازمان حال یادآورشد: تا سال ۹۲ کالاهای وارداتی مشمول استاندارد اجباری در کشور ۲۹۳ مورد بود، اما تا پایان شهریور ماه سال ۹۹، تعداد این اقلام به ۱۸۶۴ قلم افزایش یافته است.
پیروزبخت با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد ایران در زمینه ارتقا بهره وری تلاش های زیادی کرده است، گفت: خوشبختانه این سازمان با کسب 59 درصد بررسی عملکرد دستگاه های اجرایی پس از وزارت جهاد کشاورزی، رتبه دوم را در بین دستگاهها اجرایی به خود اختصاص داده است.
وی اظهارداشت: تا سال 92 این سازمان برای 20 هزار و 150 مورد پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری صادر کرده بود، اما این مهم تا نیمه دوم امسال به 35 هزار و 536 مورد رسیده است.
به گفته وی، همچنین کالاهای مشمول استاندارد اجباری تا سال ۹۲  ۳۲ هزار مورد بود، اما پس از چند سال تلاش هم اکنون تعداد آن به  ۴۰ هزار و ۴۰۰ مورد ارتقا یافته است.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران بیان کرد: تا سال 92 تعداد استاندارد ملی تدوین شده برای تولید کالاهای داخلی ۲۵ هزار و ۸۰۸ مورد بود، اما  در پایان شهریور ۹۹ به بیش از ۳۴ هزار و ۳۰۰ مورد افزایش یافته است.
پیروزبخت اظهارداشت: در سال 92 رتبه ایران در نزد سازمان جهانی استاندارد ۳۱ بود، اما پس از فعالیت‌های این سازمان در حوزه های بین المللی هم اکنون جایگاه ایران در سازمان جهانی استاندارد به رتبه ۲۱ ارتقا پیدا کرده است.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: تدوین استانداردهای بین المللی توسط این سازمان در سال 92 حدود 18 مورد بود، اما تا نیمه نخست سال 99  به 52 مورد افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه با امضای 5 موافقت نامه بین المللی هم اکنون گواهینامه های سازمان ملی استاندارد ایران در 80 کشورجهان دارای اعتبار است، گفت: این در حالی است که ما تا سال 97 هیچ موافقت نامه بین المللی را امضا نکرده بودیم.
پیروز بخت گفت: خوشبختانه در فضای سخت کرونایی سازمان ملی استاندارد ایران همچنان به وظایف خود به خوبی عمل کرده به طوری که در ارزیابی عملکرد سازمان ها توسط اتاق بازرگانی ایران برای تسهیل امور، بیشترین برون سپاری ها به بخش خصوصی به سازمان ملی استاندارد ایران تعلق داشته است.

کد خبر: ۴۶٬۷۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha