۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
اوضاع بازار سرمایه بحرانی نیست
کارشناس پول و سرمایه:

اوضاع بازار سرمایه بحرانی نیست

آقابزرگی، کارشناس بانکی و پول، وضعیت کلی بازار سرمایه نسبت به حجم نقدینگی و تولید ناخالص ملی را بسیار درخشان ارزیابی کرد و گفت: وضعیت کنونی بازار سرمایه بحرانی نیست.

به گزارش بازار، فردین آقابزرگی، کارشناس بانکی و پول و سرمایه، تغییر مکرر قوانین و مقررات را بزرگترین ریسک سرمایه‌گذاری در بازار بورس خواند و گفت: ما طی چهار ماه اخیر، شاهد قوانین و مقررات ۱۸۰ درجه متناقضی بودیم که از سیاست انقباضی به انبساطی تبدیل شدند.

وی متذکر شد: البته بازار بورس به دلیل اصلاح قیمت در دو ماه گذشته و با حدأقل تزریق منابع مالی، هم اکنون در حال ورود به فاز ثابت و تعادل است.

آقابزرگی تأکیدکرد: حاکمیت و دولت زمانی باید برای حمایت از بازار سرمایه ورود کنند که وضعیت خارج از قاعده و فوق العاده باشد، اما دولت به علت انتظاراتی که از او شکل گرفت گویا خودش را ملزم دانست که به صورت یک سویه و با ادبیات ناصحیح وارد این بازار شود.

این کارشناس پول و سرمایه معتقد است که حمایت خارج از قاعده‌ی اصل و اساس ذات بازار به جز به تأخیر انداختن زمان تعادل و فرسایشی شدن این مرحله هیچ نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت و لذا باید بازار را به حال خودش رها کرد تا به تعادل برسد.

وی یادآور شد: بازدهی بازار بورس ظرف شش ماه اخیر۲۰۰ درصد بوده که تاکنون هیچ یک از بخش‌های صنایع و اقتصاد کشورمان این درصد از بازدهی را تجربه نکرده‌اند.

آقابزرگی وضعیت کلی بازار سرمایه نسبت به حجم نقدینگی و تولید ناخالص ملی را بسیار درخشان ارزیابی کرد و گفت: وضعیت کنونی بازار سرمایه بحرانی نیست، بلکه بحران اصلی مربوط به چهار ماه ابتدای سال بود که ۳۱۰ درصد بازدهی داشتیم و اتفاق حال حاضر هم ما را به سمت تعادل پیش می‌برد.

وی با اشاره به رشد ۳۵ برابری حجم معاملات این بازار از سال ۹۴ تا ۹۸ گفت: حجم معاملات بازار سرمایه در این بازه زمانی از ۶۰ هزار میلیارد تومان به هزار و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است اما آیا از دولتی با ۷۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی و بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام می‌توان انتظار نقش آفرینی در بازار ثانویه را داشت!؟

آقابزرگی تأکید کرد: دولت علاوه بر انجام تعهدات اصل ۴۴ قانون اساسی، باید بازار سرمایه را به نقطه تعادلی هدایت کند، اما متأسفانه هنوز مدیریت و تصدی‌گری دولت کاهش پیدا نکرده است.

همچنین دکتر مهدی پورمهر، کارشناس بانکی و پول و سرمایه، افزایش تورم در سال‌های پایانی دولت‌ها را امری طبیعی برشمرد و گفت: معمولاً دولت‌ها در سال‌های پایانی دوره تصدی خود شعارهایشان را رها کرده و باعث تورم می‌شوند.

وی افزود: دولت سرمایه‌های مردم را شاید به صورت تعمدی به سمت بازار سرمایه سوق داد و نهایتاً هم افراد زیادی وارد این بازار شدند.

پورمهر با اشاره به اظهارات وزیر اقتصاد قبل از ریزش بازار در مرداد ماه امسال گفت: وزیر اقتصاد در همان نقطه اوج بورس گفتند که اگر بازار دچار نوسان و رکود شد مردم نگران و هیجان زده نشوند. این جمله وزیر در شرایط اوج بازار بورس خیلی عجیب بود و لذا این شکست و کاهش‌ها اتفاقی نیست.

این کارشناس پول و سرمایه نقش دولت در افت شاخص‌های بورس را بسیار پررنگ دانست و گفت: البته این اتفاق بدی هم نبود چون باعث شد که سواد و آگاهی سهامداران این حوزه افزایش پیدا کند.

کد خبر: ۴۶٬۵۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha