۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
 ارزش ۱۷۶ میلیارد دلاری بازار اینترنت اشیاء تا سال ۲۰۲۲
لزوم فناوری نوین برای ماندگاری شرکتهای کوچک و متوسط

ارزش ۱۷۶ میلیارد دلاری بازار اینترنت اشیاء تا سال ۲۰۲۲

از آنجا که شرکتهای کوچک و متوسط برای ماندگاری در بازار بایستی از رویکردهای نوآورانه بهره ببرند، از این رو فناوری اینترنت اشیا یکی از این مواردی است که می تواند علاوه بر بهبود روند کار، به مشخص شدن ناکارآمدی ها هم کمک کند.

بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: سایت «تک اچ کیو» در نوشتاری به مزایای استفاده ازاینترنت اشیا توسط شرکتهای کوچک و متوسط پرداخته است: ظهور اینترنت اشیا در میان صنایع سریع بوده است. به طوری که طبق گزارش مک کینزی پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۳ تعداد دستگاههای متصل به اینترنت اشیا به ۴۳ میلیارد دستگاه برسد -که سه برابر بیشت از سال ۲۰۱۸ است، در عین حال ارزش بازار تا سال ۲۰۲۲  به بیش از ۱۷۶ میلیارد دلارامریکا خواهد رسید.

دستگاه های اینترنت اشیا نشان دهنده تجسم فیزیکی تحول دیجیتالی است که در اطراف ما اتفاق می افتد. که موارد استفاده گسترده ای دارد. به عنوان مثال، در بخش خدمات، سنسورها در لوله های آب می توانند داده های نگهداری را به برنامه هایی که پیش بینی می کنند چه زمانی احتمال شکستگی وجود دارد، منتقل کند. در کشاورزی دقیق، به لطف حسگرهایی که نور، رطوبت، دما، رطوبت خاک را اندازه گیری می کنند و آن را به کشاورزان می رسانند، می توان به سلامت محصولات کمک کرد.

در صنعت خودرو، اتصال اینترنت اشیا در طیف وسیعی از دستگاه های سخت افزای ظاهر می شود و وظایفی مانند مدیریت ناوگان را به انجام می رساند. حمل و نقل هوایی، ساخت و ساز، لجستیک از جمله موارد دیگری هستند که از مزایای آن بهره مند می شوند. اما، گرچه ممکن است فکر کنیم سرمایه گذاری در اینترنت اشیا تنها برای شرکتهای بزرگ نیست- درحالی که مشاغل با مقیاس کوچکتر هم  می توانند به اینترنت اشیا دسترسی پیدا کرده و از امکان جدید روش کار آن بهره مند شوند.

طبق گزارش IoT Spotlight ۲۰۲۰ از شرکت ودافون، مشاغل،  اینترنت اشیا را عنصری اساسی برای آماده بودن رویارویی  با تحولات در آینده می دانند، به طوریکه ۷۳ درصد سازمانها موافق هستند شرکتهایی که که موفق به پذیرش اینترنت اشیا نمی شوند ۵ سال از عقب تر از بقیه خواهند بود. اریک برنیس، مدیر اینترنت اشیا در ودافون بیزنس گفت: اینترنت اشیا به یک فناوری اساسی برای مشاغلی تبدیل شده است که می خواهند انعطاف پذیر بوده و سریعتر با تغییرات سازگار شوند. در اینجا به سه ‌روش اشاره می شود که SME ها می توانند از اینترنت اشیا به عنوان مزیت های رقابتی استفاده کنند.

۱- عملیات، موجودی و لجستیک
برای مثال به طور روزمره، انبارهای خودکار خرده فروش آنلاین اکادو سفارشات را با استفاده از رباتیک، نرم افزار و بارکد مرتب می کند –به طوریکه نیاز به دخالت افراد را بر طرف کرده و همه اینها باعث شده خرده فروش را قادر به سبقت گرفتن از رقبای سوپرمارکت سنتی کند.  امروزه مشاغل کوچک تر می توانند از بارکد، برچسب شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) و دستگاه های اینترنت اشیا برای کنترل موجودی استفاده کنند. ترکیبی از اینترنت اشیا و RFID می تواند «فروشگاه های هوشمند» ایجاد کند که مجهز به سنسورها و دوربین ها هستند و امکان مدیریت موجودی از راه دور و متمرکز، از جمله ذخیره مجدد موجودی به صورت خودکار را دارند. مشاغل کوچک همچنین می توانند با استفاده از سبد خرید رباتیک اینترنت اشیا، تحویل کالا را کاملاً خودکار و توسط برنامه یا سیستم مرکزی کنترل کنند.

در جای دیگر، اینترنت اشیا می تواند به شما کمک کند تا تحویل کالا از زمان شروع تا پایان  را زیر نظر داشته باشید، خصوصاً برای تحویلها در مسافتهای طولانی، که می توان با ردیابی متصل به پلتفرمهای مدیریت حمل و نقل و زنجیره تامین  موارد را  زیر نظرد اشت. از طرفی افزایش دید در مراحل خاص همچنین با مشخص کردن زمینه های ناکارآمدی، به کسب و کارها یک مزیت رقابتی می دهد.

علاوه بر این، اینترنت اشیا بینش عمیق تری در مورد داده های زنجیره تأمین برای وضعیت وجودی مانند فسادپذیری کالا ارائه می دهد، که به مشاغل اجازه می دهد کیفیت تحویل را تأیید کنند. این داده ها می توانند برای ارزیابی ریسک با استفاده از داده یا بهبود جنبه های خاصی از فرایندها مورد استفاده قرار گیرند، در حالی که دستگاه های متصل می توانند داده های ا را جمع آوری کنند تا آنها را مطابق با مقررات نگه دارد تا در صورت لزوم در جهت مدیریت محموله ها استفاده کند.

۲- کارایی فضای کاری
با توسعه نرم افزار هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی (NLP)، دستیارهای صوتی توانایی یادداشت برداری، تنظیم یادآوری و ارائه هشدارها را بهبود بخشیده اند. دستیار شخصی کورتانا مایکروسافت و نرم افزار تیمز از فناوری IoT استفاده کرده اند تا یادداشت برداری، تنظیم یادآوری ها و ایمیلهای تحویل را امکان پذیر کند.

علاوه بر مزایای بهره وری، مشاغل از دستیارهای صوتی برای ارائه خدمات بهتر به مشتری و افزایش درآمد با کاهش هزینه ها استفاده می کنند. در تلاش برای بهبود محصولات و خدمات و جلب مخاطبان جدید، محصولات برای دستیارصوتی سیری اپل و الکسا آمازون یکپارچه یا بهینه می شوند، در حالی که ربات های چت همچنان به ارائه کارایی و داده های ارزشمند به مشاغل می پردازند.

همچنین اینترنت اشیا توانایی مدیریت مشاغل در مدیریت محیط در مکان های بزرگ را از راه دور بهبود می بخشد، با برخی از دستگاه ها می تواند یادگیری ماشین را برای افزایش کارایی و صرفه جویی در هزینه پیاده سازی کند. از طرفی از آنجا که هزینه های گرمایش و تهویه حداکثر ۴۰ درصد از کل هزینه های ساختمان را مصرف می کند - سنسورهای اینترنت اشیا می توانند ناکارآمدی در این سیستم ها را شناسایی کنند و امکان می دهد تا در مصرف برق و هزینه ها صرفه جویی کرد.

۳- امنیت و دسترسی
بر خلاف اکثر نگرانی های تجاری در استفاده از اینترنت اشیا، امنیت در واقع می تواند بهبود یابد. قفل های هوشمند نه تنها باعث راحتی بیشتر مشاغل کوچک در مدیریت دسترسی ساختمان از هر دستگاهی می شوند، بلکه امنیت بیشتری را نیز فراهم می کنند. با قفل های هوشمند، اگر کارمندی کلید خود را گم کند، می تواند قفل را از طریق تلفن یا سایر دستگاه ها کنترل کند، در حالی که کدهای دسترسی منحصر به فرد می توانند در مدیریت و ردیابی افرادی که وارد ساختمان می شوند موثر باشند.

استفاده از رایانش ابری، دوربین های متصل نیز به مشاغل اجازه می دهد تا از راه دور دفاتر، انبارها، ورودی ها و سایر مناطق را کنترل کنند. قابلیت های بی سیم آنها با  استفاده از وای فای می تواند  بخشی از دلیل مقرون به صرفه بودن اجرای این فناوری باشد.

اینترنت اشیا متحول کننده ترین و نوآورترین فناوری بوده است. درحالی که با توسعه دستگاه های متصل از پوشیدنی ها گرفته تا سیستم های هشدار، مدیریت دسترسی به یادگیری ماشین (ML)، اینترنت اشیا هم گسترش می یابد و بدون شک اینترنت اشیا به انقلابی در زندگی روزمره ما تبدیل خواهد شد.

کد خبر: ۴۶٬۵۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha