۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
شرکت های هوایی ایرانی ۸۰۰ میلیون دلار زیان دیدند
ضرر۱۳ میلیارد دلاری ماهانه شرکت ها در جهان

شرکت های هوایی ایرانی ۸۰۰ میلیون دلار زیان دیدند

انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) در گزارش اخیر خود اعلام کرده است که با گسترش ویروس کرونا و کاهش سفرهای هوایی، ضرر ماهانه ۱۳ میلیارد دلاری، صنعت حمل و نقل هوایی جهان و شرکت های هوایی را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا)  در تازه ترین گزارشات خود هشدار داده است که با توجه به کاهش سفرهای هوایی و عدم استقبال مردم از این سفرها در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ میلادی، بیش از ۷۷ میلیارد دلار به صنعت حمل ونقل هوایی جهان ضرر وارد خواهد شد.

یاتا تاکید کرده است که برخی از شرکت‌های هوایی در جهان هر دقیقه معادل ۳۰۰ هزار دلار ضرر می کنند و هیچ روزنه ای برای آینده بهتر صنعت حمل و نقل هوایی در شرایط فعلی متصور نیست.

ضرر ۸۰۰ میلیون دلاری شرکت های ایرانی
آمارها نشان می دهد که ضرر شرکتهای ایرانی به دلیل کاهش سفرهای هوایی داخلی و خارجی به بیش از ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است و هم اکنون بسیاری از این شرکت ها حتی برای پرداخت حقوق کارکنان و خلبانان خود با کمبود منابع مالی مواجه شده اند.  

به دلیل بیماری کرونا در ایران در ابتدای سال ۹۹ پروازهای مسافری بیش از ۸۰ درصد کاهش یافت، اما به تدریج با افزایش پروازها در برخی از فرودگاه‌های بزرگ مانند مهرآباد، مشهد و اصفهان پروازها نسبت به سال های گذشته در مجموع ۶۰ درصد کاهش یافته است.

آمارها نشان می دهد که در فرودگاه مهرآباد به عنوان اولین فرودگاه پرتردد کشور نشست و برخاست هواپیماها در سه ماهه ابتدای سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۱ درصد کاهش، اعزام و پذیرش مسافر۵۳ درصد کاهش و ارسال و پذیرش بار و پست ۵۵ درصد کاهش داشته است.

در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد به عنوان دومین فرودگاه پرتردد ایران، میزان نشست و برخاست هواپیما در سه ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۶ درصد کاهش، اعزام و پذیرش مسافر ۷۵ درصد کاهش و ارسال و پذیرش بار و پست ۸۰ درصد کاهش داشته است.

همچنین در فرودگاه شیراز نشست و برخاست هواپیماها ۵۴ درصد کاهش، اعزام و پذیرش مسافر ۶۱ درصد کاهش و ارسال و پذیرش بار و محموله های پستی ۶۹ درصد کاهش داشته است.

در فرودگاه امام خمینی(ره) به عنوان هاب پروازهای خارجی ایران در سه ماهه ابتدایی امسال میزان نشست و برخاست هواپیماها ۸۹ درصد کاهش، اعزام و پذیرش مسافر ۹۶ درصد کاهش و ارسال و پذیرش بار و پست نیز ۸۱ درصد کاهش داشته است.

آمارها حاکی است که در مجموع در سه ماهه نخست امسال، نسبت به سه ماهه نخست سال قبل در تعداد پرواز بیش از ۵۱ درصد و در اعزام و پذیرش مسافر بیش از ۶۴ درصد کاهش داشته‌ایم.

شیوع بیماری کرونا روی پروازهای عبوری به ‌عنوان منبع اصلی درآمدهای شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران نیز تاثیرگذاشته به طوری که تعداد پروازهای عبوری که قبل از کرونا بیش از ۷۰۰ پرواز روزانه بود به حدود ۱۳۰ پرواز کاهش یافته است.

بررسی ها حاکی است که با تداوم بیماری کرونا هم اکنون درآمدهای کشور در حوزه هوایی، از محل پروازهای عبوری حدود ۸۰ درصد و از محل پروازهای داخلی حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است.

شرایط سخت شرکت های هوایی در کشور های مختلف جهان   
با طولانی شدن شیوع بیماری کرونا در جهان خطوط هوایی بسیاری از کشور های جهان اعلام کرده اند که دوران بسیار سختی را در حال سپری کردن هستند و یکی از گزینه های این شرکت ها تعدیل نیروی انسانی و خلبانان خود برای کمبود منابع مالی است.

این بحران سبب شده که هم اکنون بسیاری از هواپیماهای شرکت های هوایی در جهان زمینگیر و کارکنان و خلبانان این شرکت‌ها با خطر بیکاری مواجه شده اند.

متاسفانه شیوع ویروس کرونا و ادامه همه گیری این ویروس در جهان تمام شرکت‌های هوایی بزرگ را با مشکلات اساسی مواجه کرده که تاکنون در جهان مشابه این شرایط بی سابقه بوده است.

اخیراً «کارستن اسکوهر» مدیرعامل شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزای آلمان اعلام کرده است که این شرکت هوایی به علت کمبود مسافر ماهانه ۶۰۰ میلیون دلار متضرر می شود و معلوم نیست این بحران تا کی در بین کشورهای جهان از بین خواهد رفت از بین برود.

هم اکنون شرکت‌های آسترین ایر لاینز، سوئیس اینترنشنال ایرلاینز، بروکسل ایرلاینز، لوکزایر، ژرمن‌وینگز، تیرولین، یورووینگز، لوفت‌هانزا کارگو، لوفت‌هانزا سیتی‌لاین، لوفت‌هانزا رجینال، آمادئوس آی‌تی گروپ و جت‌بلو از  زیرمجموعه شرکت لوفت‌هانزا در حمل ونقل هوایی اروپا فعالیت می کنند.

مدیریت شرکت هواپیمایی آلمانی لوفت هانزا چندی پیش از برنامه صرفه جویی های بزرگ در این شرکت خبر داد و اعلام کرد که این شرکت بیش از ۱۰۰ فروند هواپیمای خود را از جمله ایرباس های آ ۳۸۰ را از پروازهای برنامه ای این شرکت خارج می‌کند و دولت آلمان نیز برای کمک به این شرکت هوایی و جلوگیری از اخراج کارکنان لوفت هانزا تاکنون میلیاردها یورو به این شرکت کمک کرده است.

شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز نیز اعلام کرده به دنبال کاهش شدید سفرهای هوایی و مسافر به علت خطر شیوع بیماری ویروس کرونا، در ماه آگوست سال جاری (مرداد - شهریور) ۶۴ درصد از مسافران خود را از دست داده است و زیان نیمه نخست سال جاری میلادی این شرکت به بیش از ۴ میلیارد و ۲۵۷ هزار دلار افزایش یافته و ۲ میلیارد دلار نقدینگی این شرکت نیز در مراحل پایانی قرار دارد.

کمبود منابع مالی و نقدینگی در شرکت های هوایی هم اکنون به معضل بزرگی برای این شرکت‌ها تبدیل شده به طوری که شرکت هواپیمایی امریکن اعلام کرده که ۵ میلیارد دلار وام کرونایی خود را دریافت کرده تا بتواند مشکلات ناشی از کاهش سفرهای هوایی را حل و فصل کند.

این شرکت هواپیمایی آمریکایی اعلام کرده است که با توجه به کاهش شدید سفرهای هوایی در جهان تسهیلات شرکت هواپیمایی امریکن ایرلاینز به بیش از ۲۰ میلیارد دلار افزایش یابد که برای هر ماه معادل ۲ میلیارد دلار خواهد بود.

کاهش سفرهای هوایی در جهان و کاهش پروازها در فرودگاه های مهم جهان سبب شده که مسئولان فرودگاه ژنو نیز اخیرا اعلام کرده اند که این فرودگاه به علت کمبود مسافر و پرواز بیش از ۱۰۰ میلیون فرانک سوئیس متضرر شده است و این می‌تواند درکاهش حقوق و دستمزد کارکنان این فرودگاه بسیار تاثیرگذارباشد.

تداوم شیوع بیماری و ویروس کرونا و تاثیرات ناشی از گسترش آن بر صنعت حمل و نقل هوایی جهان شرکت های هوایی ایر فرانس و کی ال ام را نیز تحت فشار شدید کمبود منابع مالی قراردادی است و پیش‌بینی این شرکت ها این است که این چالش اساسی تا سال ۲۰۲۴ همچنان ادامه خواهد داشت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد دولت فرانسه تاکنون معادل هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو تسهیلات در اختیار ایر فرانس قرارداده است تا بتوانند بخشی از ضرر و زیان ناشی از شیوع ویروس کرونا و کاهش سفرهای هوایی را تامین کند.

براساس آمارهای جهانی پروازهای هوایی در حالی که به حدود ۱۹۷ هزار پرواز رسیده بود در اواسط مارس (اسفند ۹۸) به ۱۵۵ هزار پرواز رسید، اما با شیوع این بیماری پروازها هم اکنون به کمتراز۶۴ هزار پرواز(یک سوم) کاهش یافته است.

این در حالی است که سازمان هوانوردی کشوری چین، اعلام کرد که صنعت حمل و نقل هوایی این کشور در سه ماهه دوم سال جاری ۴.۸۹ میلیارد دلار به خاطر شیوع ویروس کرونا ضرر کرده است.

صنعت هوانوردی چین در سه ماهه نخست سال جاری به دلیل مشابه ۵.۴۳ میلیارد دلار ضرر کرده بود که حالا مجموع ضرر صنعت هواپیمایی چین به بیش از ۱۰ میلیارد دلار رسیده است.

شرکت هواپیمایی دلتا که یکی از خطوط هوایی آمریکاست توافق کرده تصمیم برای اخراج حدود ۲۰۰۰ خلبان از ۱۳۰۰۰ خلبان خود را تا اواسط آذر ماه سال جاری به تعویق بیاندازد به این ترتیب فرصت بیشتری برای مذاکره با اتحادیه‌ها در مورد اقدامات لازم جهت کاهش هزینه ها و همچنین کمک‌های بیشتر دولت آمریکا خواهد داشت.

شرکت دلتا قصد داشت بیش از ۱۹۰۰ خلبان از ۱۳۰۰۰ خلبان خود را در اولین اقدام به مرخصی اجباری بفرستد.

حمایت ۲۵ میلیارد دلاری دولت آمریکا برای جلوگیری از تعدیل نیروی شرکت هواپیمایی شرکت های هوایی در این تاریخ به پایان می رسد دلتا با فروش سهام شرکت به کارکنان و کاهش ساعت کاری آنها مانع اخراج نیروی کار خود شده است.

جان لاتر یکی از مسئولان شرکت هواپیمایی دلتا طی یادداشتی به خلبانان این شرکت اعلام کرده است ادامه فعالیت حدود ۱۲ هزار خلبان در برنامه پروازها  برای این شرکت اهمیت زیادی دارد و طبق این برنامه در تابستان ۲۰۲۱ تنها به ۹۵۰۰ خلبان نیاز داریم.

وی تاکید کرده است که وضعیت سفرهای هوایی طی ۶ ماه آینده بهبود نمی یابند بنابراین تقسیم کار تنها راه جلوگیری از تعدیل نیروی انسانی و خلبانان در شرکت هواپیمایی دلتا است.

تحت تاثیر ویروس کرونا و کاهش پروازها، شرکت هواپیمایی ایرکانادا نیز اقدام به اخراج موقت حدود ۵ هزار کارمند خود کرد و بسیاری از پروازهای بین‌المللی خود را به تعلیق درآورده است.

برای جلوگیری از ضرر بیشتر شرکت نیوزلند ایر ظرفیت پروازهای مسافت طولانی خود را تا ۸۵ درصد کاهش داد و بسیاری از پروازهای خود را به حالت تعلیق درآورد به طوری که میزان پروازهای داخلی این شرکت حدود ۳۰ درصد کاهش و هم اکنون بسیاری از فعالیت بخش‌های نیوزلند ایر متوقف شده است.

شرکت آل ایتالیا در اوایل مارس (فروردین ماه امسال) با آغاز قرنطینه در ایتالیا با کاهش ۲۵ درصدی پروازهای خود مواجه شد و میزان پروازهای این شرکت به شدت کاهش و بسیاری از هواپیماهای این شرکت در ایتالیا زمینگیر شدند.

شرکت انگلیسی بریتیش ایرویز نیز اعلام کرده که با بحرانی به مراتب بدتر از عواقب شیوع سارس و حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۸ روبه‌رو شده و بسیاری از مشاغل در این شرکت به ‌صورت کوتاه‌مدت و یا بلندمدت تعطیل شده است.

شرکت هوایی کاتای اقیانوس آرام نیز سه چهارم پروازهای خود از ماه مارس ۲۰۲۰ لغو کرده و به علت  کاهش شدید سفرهای هوایی در جهان، در آوریل سال میلادی (اردیبهشت) حدود ۹۶ درصد پروازهای مسافری این شرکت لغو شد.

شیوع ویروس کرونا بر فعالیت سازندگان هواپیماها نیز در جهان تاثیر گذار بوده است به طوری که شرکت ایرباس تولید خود را کاهش داده و در بخش فرانسوی و اسپانیایی این شرکت تولید برای مدتی به حالت تعلیق درآمد، شرکت بوئینگ مجبور به بهره‌گیری از تمام تسهیلات وام  ۸/ ۱۳ میلیارد دلاری دولت امریکا شد.

شرکت بمباردیه کانادا نیز اعلام کرد علاوه بر متوقف ساختن تولید در ایرلند شمالی، تولیدات خود در انتاریو و کبک کانادا را به حالت تعلیق درآورده و بیش از ۱۲ هزار کارمند آن در کانادا اخراج شدند.

شرکت امبرایر در برزیل سفارش هواپیماهای تجاری خود را به تعویق انداخت و برنامه‌های جدید مالی خود را برای سال ۲۰۲۰ به حالت تعلیق درآورد.

به نظر می رسد تا زمان تولید واکسن کرونا در جهان و مهار این بیماری واگیر دار و افزایش سفرهای بین المللی، همچنان صنعت حمل و نقل هوایی در جهان روند نزولی خواهد داشت.

کد خبر: ۴۶٬۵۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha