۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷
معدن شاه کلید جهش تولید؛ حقوق دولتی معادن به شهرستان‌ها بازگردانده شود
بازار از استان مرکزی گزارش می‌دهد؛

معدن شاه کلید جهش تولید؛ حقوق دولتی معادن به شهرستان‌ها بازگردانده شود

محلات- ظرفیت معادن در سال جهش تولید در حالی باید مورد توجه قرار گیرد، که حقوق دولتی حاصل از آن می‌بایست، طبق قانون به شهرستان‌های مبدا بازگردانده شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: ایران با برخورداری از ۳.۲۷ تریلیون دلار از منابع زیرزمینی طبیعی در رتبه پنجم دارا بودن بیشترین معادن دنیا قرار دارد و هر فرد در یک زندگی استاندارد به یک هزار و ۴۰۰  تن مواد معدنی، فلزات و سوخت نیاز دارد که ۱۵ تن آن را فلزات پایه تشکیل می‌دهد.

استان مرکزی نیز معادن شاخص فراوانی در کشور دارد و با حدود ۵۵۰ معدن رتبه هفتم کشورها به خود اختصاص داده است و سهم این معادن به‌ویژه در سال‌های  قبل در این استان به حدی بوده است، که در سال ۹۷ حدود ۹۸ درصد از صادرات این استان را مواد معدنی تشکیل می‌داد.

تاکنون ۴۲ ماده از ۵۷ نوع ماده معدنی موجود در کشور در استان مرکزی شناسایی‌شده است، که از این تعداد ۳۵ ماده معدنی در این استان بهره‌برداری می‌شود و از این طریق چهار هزار نیروی کار اشتغال دارند.

بازگشت نزدیک به ۱۴۰ معدن راکد استان مرکزی به چرخه تولید
در سال ۹۸ نیز یک هزار و ۴۴۲ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در معادن استان مرکزی سرمایه‌گذاری و برای ۱۷۸ نفر فرصت شغلی جدید ایجاد شد.

برخی از این معادن اما پس از گذشت چندی و به دلیل ایجاد مشکلاتی برای بهره‌بردار، دچار رکود شده و از فعالیت خارج شدند، که معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی در گفتگو با خبرنگار بازار از شناسایی ۳۴۰ معدن تعطیل‌شده در این استان خبر داد و افزود: تاکنون با رفع موانع تولید و در راستای جهش تولید، ۶۶ معدن تعطیل‌شده به چرخه تولید بازگشتند.

سعید فرخی گفت: ۶۳ معدن دیگر نیز امکان بازگشت به چرخه تولید را دارند، که در حال فراهم آوردن تمهیدات برای فعالیت آن‌ها هستیم و به‌زودی شاهد فعالیت این معادن خواهیم بود.

وی گفت: ۶۳ معدن دیگر نیز امکان بازگشت به چرخه تولید را دارند، که در حال فراهم آوردن تمهیدات برای فعالیت آن‌ها هستیم و به‌زودی شاهد فعالیت این معادن خواهیم بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی ایجاد ارزش‌افزوده استان را قابل‌توجه دانست و گفت: استفاده از ظرفیت معاون استان می‌تواند، به ایستادگی بیشتر و تاب‌آوری در برابر تحریم‌های ظالمانه کمک شایانی کند.

فرخی ظرفیت این استان را بیش ازآنچه اکنون در حال بهره‌برداری است، دانست و گفت: استان مرکزی می‌تواند، مانند بسیاری از عرصه‌ها در حوزه معدن نیز یکی از استان‌های سرآمد باشد.

پروانه‌های اکتشاف معادن بالای ۵۰ درصد پیشرفت ابقا می‌شود
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت مرکزی نیز بر لزوم بهره‌گیری بیش‌ازپیش از ظرفیت‌های معاون در این استان تأکید کرد و به خبرنگار بازار گفت: امروز تعیین تکلیف معاون راکد و غیرفعال یکی از اهداف مهم در استان مرکزی شده است.

سید کمال فروتن ادامه داد: سال گذشته بیش از ۵۱۵ هزار تُن مواد معدنی کانی در استان مرکزی استخراج شد و در سال جاری نیز با توجه به ورود تعداد قابل‌توجهی از معادن غیرفعال استان مرکزی به چرخه تولید هدف‌گذاری استخراج از معاون این استان بیش از گذشته است.

وی گفت: با حمایت از معادن و رفع اختلاف آن‌ها با دستگاه‌های اجرایی و نیز ابقای پروانه‌های اکتشاف دارای ۵۰ درصد پیشرفت از اقداماتی است، که می‌تواند، به شکوفایی بیش‌ازپیش معادن کمک کند، که شورای معادن استان نیز بر این امر تأکید داشته و جزو مصوبات این شورا است.

با حمایت از معادن و رفع اختلاف آن‌ها با دستگاه‌های اجرایی و نیز ابقای پروانه‌های اکتشاف دارای ۵۰ درصد پیشرفت از اقداماتی است، که می‌تواند، به شکوفایی بیش‌ازپیش معادن کمک کند، که شورای معادن استان نیز بر این امر تأکید داشته و جزو مصوبات این شورا است

تولیدات بسیاری از معاون استان مرکزی در سال جاری افزایشی است
نماینده مردم دلیجان و محلات و عضو شورای معادن استان مرکزی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با تأکید بر حمایت از معادن در راستای تحقق جهش تولید اظهار داشت: تولیدات تعداد زیادی از معادن کشور طی سال جاری افزایشی بوده است.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی افزود: یکی از معضلاتی که همواره در شهرستان‌ها در خصوص معادن وجود داشته عدم بازگشت حقوق دولتی معادن به شهرستان‌های مبدأ است، که متأسفانه به دلیل سهل‌انگاری‌ها و عدم پیگیری‌ها در برخی از موارد این حقوق به شهرستان‌ها باز نگشته است.

وی از برگزاری جلساتی با مسئول خزانه کل کشور و کارشناس بودجه معاون معدنی وزارت صمت در خصوص بازگرداندن حقوق دولتی واریزی به خزانه به شهرستان‌ها خبر داد و گفت: این مبلغ برای پنج ماه ابتدایی سال ۹۹ برای شهرستان‌های محلات و دلیجان ۴۵ میلیارد ریال است، که طبق قانون می‌بایست، به خود شهرستان‌ها بازگردانده و صرف عمران و آبادانی شود.

رتبه دهم ایران ازلحاظ تنوع مواد معدنی
این نماینده مجلس به رتبه دهم کشورمان در جهان ازلحاظ تنوع مواد معدنی اشاره کرد و گفت: نباید از نقش بخش معدن درزمینهٔ تحقق جهش تولید غافل بود، اما از سوی دیگر باید بپذیریم، هیچ جهش و رونقی با سستی میسر نمی‌شود و باید در این زمینه تلاش جدی کرد.

وی گفت: امروز کشور ما در تحریم‌ها ناجوانمردانه به سر می‌برد، که می‌توان با توسعه تولیدات معدنی بر کاستی‌های ناشی از کاهش قیمت نفت و نیز تحریم‌ها فائق آمد.

امروز کشور ما در تحریم‌ها ناجوانمردانه به سر می‌برد، که می‌توان با توسعه تولیدات معدنی بر کاستی‌های ناشی از کاهش قیمت نفت و نیز تحریم‌ها فائق آمد

سلیمی شیوع ویروس کرونا را سبب کاهش فعالیت‌های معدنی دانست و اضافه کرد: البته این کاهش سرعت فعالیت‌های معدنی در پی شیوع کرونا مختص ایران و استان مرکزی نیست و امروز جهان درگیر این ویروس است، که امیدواریم هرچه زودتر رفع شود.

به نظر می‌رسد، در سالی که به نام « جهش تولید» نام‌گذاری شده است، توجه به همه بخش‌ها و مؤلفه‌های تولید به‌ویژه معدن به‌عنوان یکی از بهترین گزینه‌های تولید شاهد تحقق این شعار باشیم و بخشی از معضلات اقتصادی و فشارهای ناشی از تحریم‌ها و ضعف‌های مدیریتی رفع شود.

کد خبر: ۴۶٬۵۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha