۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۰
برنامه آمریکا برای مهار چین در فضای مجازی؛ پژواک «تلگرام طولانی» در عصر دیجیتال
شورای روابط خارجی آمریکا خبر داد:

برنامه آمریکا برای مهار چین در فضای مجازی؛ پژواک «تلگرام طولانی» در عصر دیجیتال

«برنامه پاک» در تلاش است نشان دهد که تهدید راهبردی چین رو به افزایش است.

بازار؛ اخیرا شورای روابط خارجی آمریکا مقاله ای با قلم «دیوید فیدلر» در مورد برنامه پژواک منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

در ماه اوت، مایک پومپئو برنامه شبکه پاک(Clean Network) را اعلام کرد. این برنامه همان رویکرد جامع دولت ترامپ برای پاسداری از حریم خصوصی شهروندان و حساس ترین اطلاعات شرکت های آمریکایی در برابر بازیگران کژکردار(به زعم واشنگتن)، مانند حزب کمونیست چین است. این برنامه، تلاشی برای رویارویی با نفوذ چین در شبکه های مخابراتی، فروشگاه های نرم افزار تلفن همراه (App Stores)، برنامه های نرم افزاری، رایانش ابری و کابل های زیردریایی ایالات متحده است. وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که بیش از 30 کشور به همراه پیشروترین شرکت های جهانی در این برنامه شرکت می کنند.

در ادامه این گزارش ادعا شده است: برنامه پاک در تلاش است نشان دهد که تهدید راهبردی چین رو به افزایش است. بخشی از این تهدید به چگونگی توسعه و به کارگیری توانمندی های سایبری چین در سرکوب سیاسی، ملی گرایی اقتصادی و فشارهای دیپلماتیک بر می گردد. توانمندی های سایبری چین از جمله جاسوسی از دولت ها و «دیوار بزرگ آتش» به این کشور امکان داد تا همه گیری ویروس کرونا را پنهان کند، آزادی خواهی های هنگ کنگ را سرکوب نماید، تنش مرزی با هند را رقم بزند و سرکوب در سین کیانگ را سخت تر کند. برنامه پاک در جستجوی مهار و برگرداندن رخنه و قدرتی است که این توانمندی ها را برای چین آفریده است.

این برنامه، گستره نگرانی های ایالات متحده پیرامون اقدامات چین در فضای مجازی را نشان می دهد. این نگرانی ها یادآور هشدار جورج کنان(George Kennan) در سند «تلگرام طولانی»، در سال 1964، پیرامون افزایش نفوذ دستگاه پیچیده شوروی سابق است. دستگاهی از مدیریت خیره کننده و نرمش پذیر که نشان می داد تجربه و کاربلدی آنها در روش های زیرزمینی در تاریخ بی سابقه است. جایگزینی اتحاد جماهیر شوروی با چین و اقدامات زیرزمینی با اقدامات سایبری، یادآور اخطار جورج کِنان برای این دوره از عصر دیجیتال است.

جامعه اینترنت(Internet Society) ادعا کرده است که ایالات متحده، کشوری که هزینه های ابتدایی پیشرفت اینترنت را بردوش کشیده بود، اکنون دست اندرکار نظارت بر سیاست هایی است که می تواند دنیای اینترنت را تکه تکه کند. به این ترتیب حرکت جهانی به سمت یک اینترنت گسسته شتاب می گیرد.

برنامه شبکه پاک از این باور بر می خیزد که رویارویی با قدرت و ایدئولوژی چینی نیازمند دگرش در شیوه ای است که ایالات متحده، دیگر دموکراسی های لیبرال و شرکت های بازار آزاد، فناوری های دنیای آزاد را می سازند و از آن استفاده می کنند. همانطور که کِنان می گوید: وقتی که با چالش های تازه ژئوپلیتیک و ایدئولوژیک روبرو می شویم، اولین قدم شناسایی سرشت جنبشی و سپس ساختار بندی و حرکت رو به جلو برای ساخت دورنمایی است که می خواهیم.

با این حال، تمرکز یک جانبه بر چین ممکن است در شناسایی طیف گسترده ای از مسائل ناتوان بماند؛ مانند حریم خصوصی، امنیت سایبری و مسائل مربوط به آزادی اینترنت که ملت های دموکراتیک باید همکاری ها را برای جلوگیری و کاهش آنها تقویت کنند.

مشکلات در این زمینه بدون همکاری بخش خصوصی و دولت ایالات متحده همچنان رشد خواهند کرد. همان طور که کنان می گوید هر اقدام برای حل مشکلات داخلی خودمان، بهبود اعتماد به نفس، نظم، اخلاق و روح همکاری در جامعه یک پیروزی دیپلماتیک است.

کد خبر: ۴۶٬۳۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha